Facebook pare sa fi pornit asaltul impotriva gigantului Google in publicitatea online, profitand de avansul spectaculos al conexiunilor mobile la internet care schimba regulile jocului in acest sector, scrie AFP.

Google isi pastreaza pozitia dominanta pe aceasta piata unde detine cira o treime din veniturile mondiale, dar Facebook si-a dublat cota in doi ani, pentru a atinge 8% in 2014, potrivit societatii de analiza eMarketer.

Reteaua sociala cu 1,3 miliarde de membri avanseaza mai ales in reclamele mobile: cota sa a crescut de la zero la 20% intre 2011 si 2014. Or acest segment este cel care creste cel mai repede, cu venituri dublate la 36,5 miliarde de dolari in acest an, un sfert din veniturile totale in publicitatea online.

Facebook si-a lansat o noua platforma, Audience Network, care permite exploatarea datelor culese de la utilizatori pentru a plasa mai bine publicitatea difuzata in aplicatii mobile terte.

"Prin identificarea Facebook, pot urmari oamenii pe diverse aparate si le pot intelege comportamentul", explica Cathie Boyle, specialist in marketing la eMarketer. "Acum, lasa piata de publicitate sa profite de aceste informatii dincolo de Facebook, ceea ce inseamna atacarea Google."

Identificarea utilizatorilor pe mai multe aparate mobile

Cunoasterea internautului este principala miza pentru publicitatea online unde natura anunturilor este in general determinata in timp real si de maniera automatizata, pentru a se plia pe presupusele interese ale utilizatorului.

Celebrele cookies, micile softuri de pe PC-uri, sunt un instrument raspandit cu acest efect. Dar se pierd cand se trece de la PC la smartphone si atunci este nevoie de alte mijloace de identificare.

"Marea provocare pentru publicitari cu avansul aparatelor mobile nu este doar tehnica, este si de a intelege cum oamenii utilizeaza ansamblul acestor aparate", afirma Cathie Boyle. "Oamenii isi impart timpul intre din ce in ce mai multe aparate si eficienta publicitatii nu se masoara doar asupra celui unde a avut loc 'ultimul click'" care a condus la cumparare.

In acest context, "Facebook si Google au acelasi avantaj competitiv, au un sistem de conectare unic (printr-un cont asociat) care permite identificarea utilizatorului pe diversele aparate mobile", spune Jennifer Wise, analist la societatea Forrester.

"Facebook a actionat aici primul", continua aceasta, dar "ne asteptam ca Google sa anunte intr-un viitor apropiat un fel de retea publicitara care sa identifice utilizatorul pe mai multe aparate. Sunt bine pozitionati pentru a face asta", cu "tone de date si o scala foarte mare".

Google a anuntat deja la inceputul lui octombrie un nou instrument care permite sa se stabileasca daca o reclama difuzata pe un aparat se concretizeaza printr-o achizitie pe un alt aparat.

Amazon, noul mare actor?

Jennifer Wise subliniaza ca si alti actori functioneaza cu conturi de identificare care pot repera interesele unui utilizator pentru a fi folosite in publicitate. Este vorba de Twitter, postul online de radio Pandora Media sau Apple.

Dar, in afara de Google si Facebook, piata este foarte fragmentata iar introducerea de noi produse (ceasuri, ochelari) nu va simplifica situatia.

In opinia lui Cathie Boyle, "provocarea va fi de a vedea daca cineva poate rivaliza intr-adevar cu Google in cautari", sursa unei mari parti din veniturile de publicitate ale grupului internet (in special prin reclame contextualizate, declansate de scrierea unor cuvinte cheie in motorul de cautare).

Unii vad un posibil pretendent in Amazon, care ar avea intentia de a dezvolta, potrivit Wall Street Journal, o noua platforma publicitara.

eMarketer crediteaza gigantul distributiei online cu doar 0,70% din piata mondiala de publicitate pe internet, in acest an, dar are "capacitati enorme de crestere" deoarece detine "o intelegere a comportamentelor de cumparare cu adevarat unica", subliniaza Cathie Boyle.

"Cel mai mare concurent in materie de cautari online este Amazon", recunostea luni, la Berlin, presedintele consiliului de administrare al Google, Eric Schmidt.