​Cheltuielile de publicitate pe piata romaneasca vor creste anul viitor cu 1,9%, urmand sa atinga valoarea de 403,9 milioane de dolari, potrivit celor mai noi estimari ale agentiei Zenith Romania. Aceasta sugereaza o crestere mai mica decat cea preconizata pentru anul in curs, de 3,6%. Zenith se asteapta, insa, ca tendinta de crestere sa se intareasca in 2016-2017.

Ponderea investitiilor media in 2014Foto: Zenith Romania

In raportul Zenith Romania Advertising Expediture Forecast, dat publicitatii saptamana aceasta, agentia citata mentioneaza o crestere pentru 2014 mai mare decat cea estimata in raportul anterior, din septembrie. Atunci, Zenith aprecia ca, dupa cinci ani de declin, 2014 va fi primul an de crestere pentru piata locala de publicitate, cu +2,8%. Acum, la finalul anului, estimarea de crestere pentru 2014 este de 3,6%.

Dupa o crestere mai lenta a cheltuielilor de publicitate asteptata in 2015 (1,88%), agentia apreciaza ca acestea vor creste mult mai rapid (+4,84%) in 2016, tendinta care va continua si in 2017 (+4,29%).

Ce spune ultimul raport Zenith:

Despre publicitate in medii digitale

  • Mobile-ul este segmentul cu cea mai spectaculoasa crestere, urmand sa devina tot mai vizibil in consumul de publicitate intre 2014-2017, datorita raspandirii dispozitivelor mobile si a inovatiilor tehnologice care sprijina publicitatea. Deocamdata, insa, publicitatea pe mobil este mult in urma consumului media prin intermediul dispozitivelor mobile, urmand sa atinga 1% din totalul consumului de publicitate in 2015 (7% din investitiile in digital). Cauza identificata de Zenith pentru aceasta tendinta: publicitatea de tip display nu functioneaza bine pe mobil, bannerele fiind mult mai intruzive. Pe de alta parte, display-ul pe mobil functioneaza in social media.
  • Publicitatea in medii digitale are cea mai sustinuta crestere anuala (+12% in 2014 fata de anul trecut), urmand sa creasca in mod constant, cu circa 10%, in urmatorii doi ani.
  • Display-ul revendica cea mai mare parte (84%) din investitiile in digital, dar publicitatea prin motoare de cautare are cresteri substantiale: 19% asteptata in 2014, 24% in 2015.

Publicitatea in celelalte segmente media:

  • TV-ul va ramane in urmatorii ani lider detasat al cheltuielilor de publicitate, atragand in prezent 63,5% din totalul acestora. El este urmat de digital, cu o cota de piata de 13,6%, iar publicitatea outdoor atrage 10,7% Presa scrisa, potrivit Zenith, atrage 6% din totalul cheltuielilor de publicitate, radioul - 5,8%, iar cinema - 0,4%.

Categoriile de produse si servicii cu cele mai mari investitii de publicitate:

  • medicamente si produse farmaceutice - 13% din total
  • produse alimentare - 12,2% din total
  • retail - 11,5%
  • telecom - 11,5%
  • produse de larg consum non-alimentare - 10,1%
  • media si divertisment - 4,4%
  • bauturi alcoolice - 4,2%
  • servicii financiare si de asigurari - 3,7%
  • auto - 3,5%
  • cosmetice - 2,9%
  • turism - 0,8%
  • produse de lux - 0,5%
  • altele - 21,5%

Estimarile Zenith la nivel international

  • Publicitatea va creste, la nivel global, cu 4,9%, pana la 545 miliarde de dolari. Cresterea va fi de 5% in 2015 si de 6%^ in 2016.
  • in zona euro, invrstitiile din publicitate ar urma sa creasca cu 0,8% in 2014 (dupa o scadere de 2,9% in 2013, multumita unui reviriment ce se face simtit in state precum Grecia, Portugalia, Spania si Irlanda, piete care au scazut abrupt, cu circa 49%, in ultimii sase ani.