"Am fost amendati pentru refuzul de a participa la licitatii trucate", declara Octavian Popescu, vicepresedintele agentiei de media Initiative, in legatura cu decizia Consiliului Concurentei de amendare a 11 companii din domeniul achizitiilor de spatiu media pentru activitati de tip cartel - decizie publicata pe larg la sfarsitul saptamanii trecute.

Octav Popescu, InitiativeFoto: Initiative Media

Intr-un punct de vedere transmis HotNews.ro, el afirma ca demersul respectivelor agentii de a face un Club de Media - in urma caruia a fost declansata investigatia Concurentei, in 2012 - trebuie analizat "dincolo de litera lui", ca exista clienti si cateva agentii care prolifereaza practici de business cu efecte nocive pentru toti si ca au fost "demarate in instanta actiuni care sa dovedeasca injustetea" deciziei CC.

Declaratia completa transmisa HotNews.ro de catre Octav Popescu:

Declaratie cu privire la motivatia Consiliului Concurentei in legatura cu amenda aplicata agentiilor membre ale Clublui de Media.

"Am fost amendati pentru refuzul de a participa la licitatii trucate"

Exista clienti si cateva agentii care nu fac parte din clubul de media si care prolifereaza practici de business cu efecte nocive pentru toate partile implicate: in primul rand pentru companiile-client, apoi pentru restul agentiilor, pentru furnizorii media si nu in ultimul rand pentru statul roman.

Trebuie sa clarificam un aspect important: participarea la licitatie este o decizie de business, libera de orice obligatii sau limitari legale si care se afla strict la discretia agentiei. Avand in vedere efortul si costurile importante - inclusiv cel de oportunitate - pe care le implica angajarea resurselor agentiei intr-o licitatie, decizia de participare este una care trebuie evaluata sub toate aspectele, ca orice decizie de investitie. Este cu atat mai evident ca agentia va alege sa nu participe la licitatiile unor clienti care, sub aparenta unui proces de licitatie deschis si obiectiv, se folosesc de reputatia respectabila a unor participanti pentru a legitima ulterior acordarea oneroasa a contractului unui favorit, act in cursul caruia, voluntar sau nu, se intampla ca respectivul client sa violeze dreptul intelectual si confidentialitatea informatiilor continute in ofertele agentiilor chemate sa creeze aparenta unui context competitiv real. Astfel, prin decizia de neparticipare nu consideram ca am limitat accesul unor clienti la serviciile agentiei noastre deoarece acestia in fapt nici nu si le doreau. Prin decizia de neparticipare am ales sa sa ne gestionam corect resursele si sa le investim in relatii de business cu clienti de buna credinta.

Acesta este spiritul demersului clubului de media care trebuie analizat dincolo de litera lui. Practic, limitarea accesului unor astfel de clienti la serviciile agentiilor de media implicate este, in fapt, o dezaprobare a practicilor neetice folosite de unii clienti si agentii.

Agentiile noastre isi pastreaza opinia enuntata inca din momentul anuntarii deciziei Consiliului Concurentei si vor urma toate procedurile si pasii prevazuti de lege pentru expunerea si contracararea acestor practici. In acest sens, au fost deja demarate in instanta actiuni care sa dovedeasca injustetea acestei decizii a autoritatii de concurenta.

Octavian Popescu

Vicepresedinte, Initiative