​Clientii de publicitate vor fi obligati in continuare sa incheie contracte doar cu statiile TV, avand varianta client-televiziune-agentie, iar facturarea directa client-televiziune va duce la o limitare clara a libertatii pietei, daca Senatul va adopta ultima versiune a regulilor de cheltuire a banilor de publicitate TV, crede Mihai Barsan, presedintele IAA Romania, asociatie ce reprezinta piata de marketing si comunicare. Acesta a explicat pentru HotNews.ro obiectiile pe care IAA le-a ridicat marti, printr-o scrisoare deschisa, cu privire la modificarile aduse in Comisia de cultura din Senat la ordonanta care, in 2013, a zdruncinat din temelii piata de publicitate. Textul adoptat de aceasta comisie a fost trimis spre adoptare plenului Senatului.

Mihai BarsanFoto: IAA Romania

Dupa scrisoarea deschisa publicata marti, HotNews.ro i-a solicitat lui Mihai Barsan - seful marketingului la Ursus Breweries si presedintele IAA Romania, asociatie-umbrela ce reprezinta intreaga piata de comunicare din Romania (clienti de publicitate, agentii si media) - lamuriri cu privire la ce anume nemultumeste companiile active in aceasta piata si riscurile asociate, in opinia IAA, modificarilor aduse de senatorii din Comisia de Cultura.

Potrivit lui Mihai Barsan:

Avem de-a face cu o situatie de natura pur economica, intre entitati private, care este abordata strict politic: a existat consultare, insa nu a contat niciun argument economic.

Practic, clientii de publicitate sunt obligati sa faca contracte doar cu statiile TV, sau tri-partite client-televiziune-agentie, facturarea fiind intotdeauna direct client-televiziune. De aici rezulta o limitare clara a libertatii pietei.

Consecintele nedorite sunt:

- Pe termen scurt explodarea costurilor si a birocratiei datorita numarului de contracte si facturi care vor cadea in sarcina clientilor (cu efecte imediate negative in profitabilitatea intregii industrii si inclusiv asupra taxelor colectate la bugetul de stat)

- Oferirea unei pozitii avantajate unui agent economic privat in relatia cu alti agenti economici privati, ceea ce va duce pe termen lung la tendinte de oligopol in piata televiziunilor – semnalul de alarma tras de Consiliul Concurentei

- Prin obligatia de a contracta direct statiile TV se deschid portile la comportamente abuzive din partea unora dintre acestea. Este cunoscut ca au existat chiar si situatii de santaj din partea unor statii TV asupra unor agenti economici. Existenta unui contract cu un intermediar poate fi o buna pavaza impotriva unor astfel de situatii.

Insa principala noastra problema este cea de principiu, si cu efect mai larg decat asupra industriei de comunicare: interventia statului in afaceri private este intotdeauna un semnal foarte prost pentru toti cei care vor sa investeasca in Romania.

Mai ales daca avem in vedere cum a plecat aceasta ordonanta: pe ascuns, in lipsa oricarei situatii de urgenta obiectiva (in afara poate de iminenta campaniei electorale) - si iata produce efecte negative de doi ani.

De aceea suntem datori, ca agenti economici de buna credinta, sa luptam impotriva oricarei tendinte de escaladare a interventiilor statului in relatiile comerciale dintre agentii economici. Indiferent ca suntem clienti, agentii de publicitate sau televiziuni - si de altfel o buna parte din televiziunile membre IAA ne sustin fara rezerve demersul.

Suntem convinsi ca senatorii de buna credinta care inteleg pericolul pe termen lung al unor astfel de abordari vor vota impotriva OUG. Sau cel putin vor reveni la formularea agreata de Camera Deputatilor, care da libertatea jucatorilor de a-si alege forma contractuala asa cum isi doresc, direct sau prin intermediar.