​Google, impreuna cu mai multe edituri mari de presa din Europa, a anuntat oficial, marti, infiinarea unui fond de inovatie in jurnalismul online, finantat cu 150 de milioane de euro. Digital News Initiative (DNI) este un parteneriat format, pentru inceput, intre concernul american si opt importante edituri europene, cu posibilitatea de a include, pe viitor, pe "oricine se ocupa cu inovatia" in domeniu. Google - deopotriva sursa majora de trafic online pentru site-urile de stiri si promotor al unor practici aprig contestate atat la nivelul Comisiei Europene, cat si in media, intra astfel intr-o asociere fara precedent cu presa, intr-o vreme cand un alt gigant, Facebook, face proprii pasi in relatia cu mari furnizori de continut pentru a "regla" ecosisemul informatiei online.

La o conferinta Financial Times pe teme media desfasurata marti la Londra, Carlo D'Asaro Biondo, presedinte pentru parteneriate strategice in Europa in cadrul Google, a prezentat proiectul de "sprijinire a jurnalismului de calitate", DNI. El a aratat ca in urmatorii trei ani, DNI vrea sa dezvolte produse in folosul presei de stiri, "incurajand jurnalismul de inalta calitate din Europa, prin tehnologie si inovatie".

In afara de initiatorii proiectului, Digital News Initiative vrea sa atraga si alti actori din mass-media, prezentandu-se ca "initiativa deschisa", la care pot participa cei interesati: edituri, site-uri de stiri online, IT-startups.

  • Intre fondatorii proiectului care urmeaza a fi finantat de Google se afla opt edituri de ziare de mare tiraj din Europa - Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ), Die Zeit, Financial Times, The Guardian, Les Echos, El País, La Stampa, NRC Media, ca si asociatiile European Journalism Centre, Global Editors Network si International News Media Association.

Accentul se pune pe inovatiile din jurnalismul digital, telul declarat fiind crearea "unui ecosistem durabil" in jurnalismul de stiri, printr-o colaborare pe termen lung si schimburi intre edituri, jurnalisti si furnizori de tehnologie. Programul urmeaza a fi extins continuu: "oricine din bransa stirilor din Europa trebuie sa aiba posibilitatea de a lua parte la unele sau la toate elementele initiativei", scrie FAZ.

Editurile, site-urile de stiri online si IT-Startup-urile pot aplica la proiect, trimitandu-si propunerile. Ofertele vor fi analizate de catre o comisie DNI, iar angajatii Google vor oferi programe de instruire ale jurnalistilor, pe teme digitale, la Hamburg, Londra si Paris. In prima faza, un grup de lucru format din reprezentanti ai ziarelor europene numite va trasa directiile de actiune focusate pe servicii de stiri, analiza de date, aplicatii, video-uri, reclama, oferte contra cost.

  • "Internetul ofera imense sanse in conceperea si difuzarea jurnalismului de buna calitate", a declarat Carlo D’Asaro Biondo. El a mai spus ca "exista indreptatite semne de intrebare referitoare la modul in care poate fi perpetuat jurnalismul de buna calitate in era digitala". De aceea, DNI si co-fondatorii vor lucra pentru "dezvoltarea unor modele mai durabile in sectorul stiri". De produsele rezultate ar urma sa profite intreaga "bransa de presa", pe plan global.

Povestea tensionata a Google cu presa europeana

Proiectul DNI nu are precedent ca amploare, dar nu este o premiera a Google, in incercarea concernului american de a castiga bunavointa mass-mediei din Europa. Relatia tensionata dureaza de cativa ani, caci intr-o serie de tari europene s-a pus problema daca Google trebuie sa plateasca editurilor bani pentru fragmentele mici de articole si stiri care apar pe motorul de cautare Google News.

In ultimii trei ani, Google a facut o prima finantare, prin Fondurile inovatiei digitale in presa (FINP). "Noul proiect DNI continua acest concept" a precizat seful grupei editoriale Les Echos (Franta), Francis Morel, iar colaborarea ar urma "sa contribuie substantial la imbunatatirea premiselor economice pentru stirile digitale".

  • In iunie 2014, VG Media din Germania, din care fac parte 12 edituri, a intentat proces civil impotriva Google, incercand sa impuna concernului american  plata pentru "snippets" din materialele lor de presa. Cu toate acestea, o serie de mari redactii de presa online nu s-au facut partase la litigiul cu Google si nici la o alianta asiguraratorie asupra drepturilor lor de proprietate intelectuala. Patru luni mai tarziu, VG Media a anuntat ca acorda o permisiune temporara de gratuitate pentru continuturile de presa preluate de Google. "Editorii VG Media se vad fortati la acest pas datorita fortei de piata coplesitoare a Google", s-a mentionat in comunicatul din  octombrie 2014, citat de Spiegel.de.

In relatarea sa despre DNI, The Guardian pune, de altfel, accentul pe modul cum Google "admite ca a facut greseli in relatia cu presa", iar Business Insider trece la randul sau in revista alte elemente de conflict intre Google si editorii/autoritatile din Europa:

  • Acuzatiile recente ale Comisiei Europene cu privire la incalcarea legislatiei europene antitrust de catre Google, in legatura cu listarea preferentiala a rezultatelor pentru diverse cautari.
  • Retragerea serviciului Google News din Spania, dupa ce un grup de lobby media a fortat introducerea unei legi ce ar fi fortat Google sa plateasca pentru fiecare link la site-urile ziarelor spaniole - rezultatul fiind ca acelasi grup de lobby s-a plans de impactul negativ asupra traficului respectivelor publicatii.
  • Cruciada Axel Springer impotriva modului cum Google se foloseste de continutul publicatiilor din portofoliul sau

Initiativa Google este anuntata public la scurta vreme dupa ce presa internationala a dezvaluit o alta miscare a unui gigant comunicational ce poate schimba considerabil ecosistemul informatiei online. In urma cu o luna, New York Times a scris ca Facebook poarta discutii cu cel putin sase companii media - inclusiv New York Times, BuzzFeed si National Geographic - in legatura cu posibilitatea ca reteaua sociala sa gazduiasca pe propria platforma continutul respectivelor publicatii. Detalii aici