Principalii factori care impiedica dezvoltarea unui sistem mass-media sanatos in tarile din cadrul Parteneriatului Estic sunt economiile slabe, piete publicitare constranse, sisteme politice nedemocratice din numeroase puncte de vedere si structuri de proprietate oligarhice, releva un studiu asupra "Initiativelor media de limba rusa din Parteneriatul Estic si din afara", prezentat saptamana aceasta la Riga de Fundatia Europeana pentru Democratie - European Endowment for Democracy (EED).

Studiul a fost realizat de peste 90 de experti media, coordonati de EED. Grupul mai restrans care a scris raportul studiului recomanda o mai buna coordonare intre initiativele media de limba rusa, finantare coerenta si, cel mai important, realizarea de continut de calitate care sa castige increderea publicului.

"Limba nu ar trebui sa divida societati, sa determine alegerile si orientarile politice ale oamenilor. Vorbitorii de limba rusa trebuie sa aiba acce la o diversitate si la o pluralitate de voci in spatiul media", a declara Jerzy Pomianowski, directorul executiv al EED.

"Polticile si masurile pe termen scurt pentru contracarare propagandei nu vor produce pluralitate si jurnalism de calitate in media de limba rusa. Trebuie sa abordam aceasta provocare prin sprijin pe termen lung celor mai promitatoare si mai influente initiative media independente din parteneriatul Estic", a adaugat Jerzy Pomianowski.

John O'Loan, coeditor al studiului, a prezentat cinci recomandari principale ale studiului:

  • Un hub de stiri pan-regional care sa faca schimb de materiale de presa intre principalele surse media de limba rusa;
  • Un centru regional de productie de continut - "o fabrica de content";
  • Un centru de excelenta media pentru coordonarea cercetarii audientei si a formarii, concentrandu-se pe cercetarea de piata si planificarea afacerilor - aptitudini care lipsesc adesea in regiune;
  • Un fond comun multi-donatori, care ar oferi un sprijin pe termen lung, la cerere, initiativelor media in limba rusa si parteneriatelor lor.
  • Un mecanism de coordonre pentru aceste 4 initiative pentru a impiedica duplicarea initiativelor si pentru a umple golurile existente.

In timp, aceste initiative ar putea evolua natural intr-o platforma de distributie multimedia pan-regionala, mai arata realizatorii studiului.