Piata de publicitate online din Romania a avut, in 2014, o valoare raportata de 25,4 milioane euro (112,8 milioane lei), potrivit celei mai recente editii a studiului ROADS, elaborat de IAB Romania si PwC Romania. Valoarea nu include mare parte din publicitatea atrasa de giganti internationali precum Google sau Facebook, cheltuielile prin aceste platforme fiind luate in considerare doar in masura in care diverse companii participante le-au raportat in vederea acestui studiu. In termeni reali, cresterea fata de 2013 este de 7%, potrivit unui comunicat PwC.

Studiul anuntat marti arata ca in ambele semestre ale anului trecut formatele de publicitate de tip display au ramas cele mai populare, fiind urmate de continut sponsorizat.

  • Sectoarele cu cele mai mari investitii au fost Telecom (pentru al saselea an consecutiv lider de piata), Drinks, Online Retail. Online retail ajunge, in premiera, pe locul trei in topul consumului masurat de publicitate online, depasind auto.

In prima jumatate a anului trecut, ROADS estimase ca piata de publicitate online s-a ridicat la 13 milioane de euro.

Cifrele au fost prezentate la scurt timp dupa ce organizatia IAB Europe a anuntat rezultatele pentru intreaga piata europeana - de peste 1000 de ori mai mare decat cea romaneasca, inregistrand si o crestere mai sustinuta decat in Romania: 30,7 miliarde de euro in 2014, cu 11,6% mai mult decat in 2013.

  • ROADS nu ia in calcul o mare parte din publicitatea prin motoare de cautare sau retele sociale (Google, Facebook etc.), in conditiile in care se estimeaza ca jucatorii internationali inregistreaza cea mai mare crestere a bugetelor online atrase.

Ionut Oprea, presedinte IAB Romania, citat in comunicatul PwC:

  • "Cred ca daca la aceasta crestere naturala de 7% in termeni reali mai adaugam si rezultatele unor viitoare eforturi de industrie, in urmatorii doi ani vom putea avea si o crestere de doua cifre. Pentru a ajunge acolo ne propunem sa avem o mai mare implicare in acest tip de activitati din partea cat mai multor actori din aceasta piata"

Bogdan Belciu, partener - Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania:

  • "Piata media din Romania, in general, si segmentul publicitatii online, in special, se confrunta in continuare cu diverse provocari. Potential de crestere exista, pentru ca traversam o perioada de accelerare a cresterii economice, cand jucatorii se lupta pentru castigarea cotei de piata, insa este nevoie de inovatie la nivelul publisherilor online pentru a reusi sa monetizeze interesul crescut al advertiserilor. De asemenea, exista loc de imbunatatire a modelului de afaceri al publisherilor online si de optimizare a procesului de vanzare. S-a observat de asemenea faptul ca in ultimii doi ani au inceput sa castige teren segmentele de mobile si video advertising, odata cu dezvoltarea accelerata a Internetului mobil si a interconectarii accentuate a dispozitivelor inteligente. Acestea sunt zone asupra carora publisherii trebuie sa se concentreze indeosebi, pentru a crea continut de calitate si a capitaliza oportunitatile de piata".  

Raportul complet pentru cel de-al doilea semestru 2014 precum si pentru intregul an 2014 va fi disponibil in luna iunie 2015.