Guvernul a aprobat miercuri printr-o Ordonanta de Urgenta acordarea unui ajutor de 15 milioane de euro pentru posturile TV "care produc si difuzeaza emisiuni cu specific de informare, educare si cultural de interes public", potrivit unui comunicat al Executivului. In comunicat nu se arata cine va decide destinatia banilor (spre ce televiziuni se duc fondurile).

Breaking NewsFoto: Captura YouTube

Ajutorul de stat vine in a doua jumatate a anului 2015 si in tot anul 2016 (anul pre-electoral si anul electoral). Ajutorul de la Guvern vine intr-o perioada in care multe din posturile de stiri au probleme financiare, pe o piata care nu poate sustine atat de multe posturi (5 posturi TV de stiri, mai mult decat in Franta sau Germania, de exemplu).

  • UPDATE Vezi mai jos ce spune despre decizia de azi a guvernului initiatorul proiectului fondului audiovizual, membrul CNA Valentin Jucan

Guvernul inlocuieste practic proiectul initial referitor la infiintarea unui fond audiovizual cu bani de la distribuitorii TV - proiect criticat dur de cablisti - cu un ajutor venit direct din bugetul de stat.

Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat este 1 iulie 2015 - 31 decembrie 2016, insa va putea fi prelungita.

Dupa ce marile companii de cablu si telecom au protestat fata de proiectul fondului audiovizual, Digi24 a anuntat ca ministrul Comunicatiilor a spus ca amana acest proiect, dar nu renunta la el, urmand sa aiba discutii cu partile interesate.

Potrivit Guvernului, schema de ajutor de stat se va elabora in conformitate cu legislatia europeana in materie de ajutor de stat si va fi aprobata prin Hotarare de Guvern, act normativ care va stabili criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, numarul estimativ al acestora, categoriile de cheltuieli eligibile, precum si procedura de acordare si monitorizare.

Reamintim ca o versiune initiala a OUG prevedea ca banii vor proveni din incasarile cablistilor si furnizorilor, dar acestia au acuzat Guvernul ca a luat decizia fara sa ii consulte.

Pentru aceasta initiativa de sprijin direct pentru televiziuni nu a existat absolut nici o dezbatere publica. Pana acum a fost consultat CNA doar pentru proiectul anterior.

De asemenea, nu e clar de unde provine caracterul de urgenta al acestei noi initiative, in conditiile in care exista sectoare media mult mai afectate de criza, precum presa scrisa. In acelasi timp, e de remarcat ca majoritatea televiziunilor de stiri au o politica editoriala prietenoasa cu guvernul Ponta, in timp ce presa scrisa a mentinut un oarecare echilibru editorial.

CNA, in discutiile pe marginea proiectului initial de OUG, propusese ca forma de sprijin pentru televiziuni sa vizeze doar emisiuni educative si culturale. OUG-ul anuntat astazi de guvernul Ponta a inclus si emisiunile informative.

UPDATE Initiatorul primului proiect de OUG referitor la un sprijin financiar pentru televiziuni, Valentin Jucan, a spus miercuri pentru HotNews.ro ca este multumit de faptul ca guvernul a ajuns la o concluzie pe care a semnalat-o inca de cand a facut propunerea fondului audiovizual, anume ca un astfel de ajutor este compatibil cu legislatia europeana. El a notat, pentru HotNews.ro, faptul ca prin decizia de azi guvernul elimina complicatiile "cu cablistii" si abordeaza direct ideea ajutorului de stat, mentionata de el de la bun inceput.

Jucan arata, in scrisoarea din aprilie prin care facea propunerea legata de fondul audiovizual:

"Tinand cont de prevederile articolelor 107-109 din Tratatul privind Uniunea Europeana si Tratatul privind Functionarea Uniunii Europene (Sectiunea 2- Ajutoarele de stat), instituirea Fondului audiovizual este compatibila cu piata interna a Uniunii, deoarece:

- potrivit Directivei 2010/13/UE a Parlamentului european si a Consiliului (din 10 martie 20101), privind coordonarea anumitor dispozitii stabilite prin acte cu putere de lege sau acte administrative in cadrul statelor membre cu privire la furnizarea de servicii mass-media audiovizuale (Directiva serviciilor mass-media audiovizuale) "serviciile mass-media audiovizuale sunt, in egala masura, servicii culturale si servicii economice", iar importanta lor pentru societatile democratice este in crestere, in special prin asigurarea libertatii de informare a diversitatii de opinie si a pluralismului, precum si pentru educatie si cultura;

- articolul 107 alin. (3) din Tratatul privind Uniunea Europeana prevede faptul ca, pot fi considerate "compatibile cu piata interna" "ajutoarele destinate sa promoveze cultura si conservarea patrimoniului in cazul in care acestea nu modifica in mod nefavorabil conditiile schimburilor comerciale si de concurenta in Uniune, intr-o masura care contravine interesului comun""

Jucan a precizat ca, in conditiile actuale, "ma voi lupta ca normele de aplicare sa fie corecte si echitabile pentru toate televiziunile, sa nu favorizeze pe una sau alta, sa fie in interesul cetatenilor".

Comunicatul Guvernului:

Producția și difuzarea de emisiuni de interes public cu specific de informare, educare şi cultural vor fi susținute printr-o schemă de ajutor de stat

Guvernul a aprobat, printr-o Ordonanță de Urgență, unele măsuri pentru susținerea operatorilor economici din domeniul audiovizual care produc și difuzează emisiuni cu specific de informare, educare și cultural de interes public. În acest scop, Guvernul a decis că operatorii economici din domeniul audiovizual pot beneficia de finanțare în baza unei scheme de ajutor de stat al cărui buget va fi în sumă de 67,5 milioane de lei, respectiv echivalentul a 15 milioane de euro, cu posibilitatea suplimentării acestuia. Perioada de valabilitate a schemei de ajutor de stat este 1 iulie 2015-31 decembrie 2016, însă va putea fi prelungită. Schema de ajutor de stat se va elabora în conformitate cu legislația europeană în materie de ajutor de stat și va fi aprobată prin Hotărâre de Guvern, act normativ care va stabili criteriile de eligibilitate a beneficiarilor, numărul estimativ al acestora, categoriile de cheltuieli eligibile, precum și procedura de acordare și monitorizare.

Un capitol al actului normativ adoptat astăzi include măsuri necesare pentru asigurarea tranziției de la televiziunea analogică terestră la cea digitală terestră și implementarea serviciilor multimedia la nivel național.

Potrivit noilor reglementări, emisia pe cale radio terestră a serviciilor publice şi private de televiziune în sistem analogic, în banda de frecvențe radio 174-230 MHz [banda VHF (very high frequency)], poate continua, cu caracter temporar, până la data de 31 decembrie 2016, atât pentru postul public de televiziune, cât și pentru posturile private de televiziune ce emit în această bandă. Continuarea emisiei în această bandă de frecvențe radio este posibilă în baza unui acord tehnic, eliberat de Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, cu respectarea următoarelor condiții cumulative:

Ønu produce interferențe stațiilor de radiocomunicații ce utilizează spectrul radio în conformitate cu angajamentele internaționale la care România este parte;

Ønu beneficiază de protecție radio din partea stațiilor de radiocomunicații ce utilizează spectrul radio în conformitate cu angajamentele internaționale la care România este parte;

Øla data intrării în vigoare a prezentei legi, frecvenţele radio pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice şi private de televiziune în sistem analogic în banda VHF să fi fost deja alocate/repartizate.

De asemenea, drepturile de utilizare a frecvențelor radio acordate conform Legii nr. 504/2002 a audiovizualului, cu modificările şi completările ulterioare, pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice de radiodifuziune, pot fi extinse, cu caracter temporar, până la data de 31 decembrie 2016. După acest termen, utilizarea frecvențelor radio pentru furnizarea pe cale radio terestră a serviciilor publice de radiodifuziune, este condiționată de obținerea unei licențe de emisie în condițiile legii. Această licență de emisie va fi valabilă 9 ani și va fi acordată în condițiile prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 111/2011 privind comunicațiile electronice, aprobată, cu modificări și completări, prin Legea nr. 140/2012, cu modificările și completările ulterioare.

Decizia privind continuarea temporară a emisiei pe cale radio terestră a serviciilor publice şi private de televiziune în sistem analogic, în banda de frecvențe radio 174-230 MHz, a fost luată având în vedere că implementarea rețelei de comunicații electronice necesară pentru furnizarea serviciilor publice de televiziune în sistem digital terestru este întârziată.