​Aproape 20% dintre utilizatorii de Internet din Romania - unde "utilizator" este un termen tehnic ce nu inseamna neaparat o persoana - folosesc programe ce blocheaza reclamele online - principala sursa de venit pentru furnizorii de continut pe platforme digitale, potrivit unui raport international Adobe-PageFair dat publicitatii saptamana aceasta. Raportul arata ca in ultimul trimestru, la nivel global, numarul "utilizatorilor" de software de tip "ad block" a crescut cu 41% fata de trimestrul al doilea din 2014, iar furnizorii de continut pierd astfel, in 2015, venituri din publicitate estimate la 21,8 miliarde de dolari.

  • UPDATE Pe pagina de Facebook a lui Orlando Nicoara s-a declansat o discutie aprinsa pe tema acestui studiu, pornind de la faptul ca, tehnic vorbind, "utilizator" ar inseamna browser - iar in Romania fiecare internaut foloseste mai multe browsere (ex.: un om poate naviga pe Internet de pe doua browsere de desktop, de pe browserul telefonului mobil si de pe tableta si poate instala ad block pe o parte dintre ele, pe toate sau pe niciunul), Studiul de Audienta si Trafic Internet (SATI) masurand cateva zeci de milioane de browsere la nivel local. In discutia respectiva, Dragos Stanca (Thinkdigital) estimeaza numarul utilizatorilor reali de ad block din Romania la circa 5-600.000. Din acest punct de vedere, metodologia complexa a studiului Adobe-PageFair si terminologia folosita nu sunt foarte clar prezentate in documentul publicat.

NOTA: PageFair, companie care a participat alaturi de Adobe la realizarea studiului, ofera servicii care ar ajuta furnizorii de continut sa evite efectele programelor de tip ad block.

Raportul arata ca numarul utilizatorilor de software de tip ad block a crescut de la 21 milioane la nivel international in ianuarie 2010 la 181 milioane in ianuarie 2015. Daca in SUA numarul utilizatorilor de astfel de software a crescut cu 48% in ultimul an, pana la 45 de milioane de utilizatori lunari activi in al doilea trimestru din 2015, in Europa numarul lor a crescut cu 35%, iar in Marea Britanie a explodat: +82% in ultimul an.

  • La nivel european, Romania se afla la mijlocul clasamentului in functie de numarul de utilizatori de ad block, cu 18%. "Topul" este condus de Grecia si Polonia, unde aproximativ 1 din trei utilizatori de net folosesc programe de blocare a reclamelor: 37,5%, respectiv 34,9%. Cele mai mici rate de utilizare ad block se inregistreaza in Republica Ceha (10,9%), Franta (10,3%) si Slovacia (8,9%), potrivit estimarilor PageFair-Adobe.

Faptul ca utilizatorii de Internet opteaza sa nu mai vada reclame online afecteaza considerabil veniturile furnizorilor de continut de orice tip - de la servicii legale la educatie si jocuri. Raportul estimeaza ca in 2016 costul global al blocarii reclamelor se va ridica la 41,4 miliarde de dolari, adica dublu fata de nivelul actual. Pierderile de 21 de miliarde estimate pentru 2015 inseamna 14% din cheltuielile globale de publicitate, desi numarul de utilizatori lunari activi inregistrati in al doilea trimestru din 2015 - 198 milioane - reprezinta doar 6% din populatia online la nivel international.

Ce mai arata studiul PageFair-Adobe:

  • 26,5% dintre cei care acceseaza site-uri de jocuri folosesc ad block, la fel 19,1% dintre utilizatorii de retele sociale, 17% dintre utilizatorii de site-uri de tehnologie sau din cei care acceseaza site-uri de educatie. La polul opus, doar 2,5% dintre cei care acceseaza site-uri guvernamentale, 4,9% dintre utilizatorii siteurilor de organizatii caritabile, 5% dintre utilizatorii de siteuri imobiliare sau de anunturi/dating folosesc astfel de software.
  • In ultimul trimestru, cea mai mare rata de utilizare ad block se inregistreaza printre utilizatorii de Chrome (126 milioane lunar, +51% fata de T2 2014) si Firefox (48 milioane, +17%), dar cea mai mare crestere se inregistreaza printre utilizatorii de Safari: +71%, pana la 9 milioane de utilizatori lunari in T2 2015.

Raportul noteaza ca, in trimestrul al doilea, 38% din tot traficul web s-a realizat pe platforme mobile, dar numai 1,6% din traficul utilizatorilor de adblock, in reteaua PageFair, s-a facut de pe mobil. Studiul apreciaza ca situatia s-ar putea schimba rapid pe masura ce tehnologia evolueaza si devine tot mai la indemana instalarea de ad block - un moment-cheie putand fi lansarea iOS9 in aceasta toamna.

Potrivit raportului, aceste evolutii "au puterea sa puna sub semnul intrebarii viabilitatea web-ului ca platforma de distributie de continut gratuit, sustinut prin publicitate".