O noua serie de standarde si recomandari pentru publicitatea digitala a fost lansat, la nivel global, de IAB Tech Lab, parte a IAB US, organizatie ce reprezinta industria publicitatii online. Filiala din Romania a asociatiei internationale IAB, care a anuntat recent ca va actualiza standardele publicitatii online pentru piata locala in contextul cresterii fenomenului "ad-blocking", declara ca va adera la aceste noi standarde internationale, ce vizeaza reclame cu impact minim asupra incarcarii site-urilor, care sa utilizeze conexiuni securizate, sa raspunda optiunilor utilizatorilor si sa nu fie invazive.

Potrivit unui anunt facut de IAB Romania, IAB Tech Lab a lansat la nivel global programul L.E.A.N. Ads, sustinut de multe filiale internationale si de companii membre ale IAB. L.E.A.N. este prescurtarea pentru "Light, Encrypted, Ad choice supported si Non-invasive ads". Mai precis, conform IAB Romania:

  • Light - vehiculele de publicitate online trebuie sa aiba un impact minim asupra incarcarii site-urilor
  • Encrypted - toate conexiunile semnificative din cadrul proceselor de livrare a elementelor de publicitate online trebuie sa fie securizate pentru a nu permite interceptari sau parazitari cu elemente rau-voitoare
  • Ad Choice supported - toate vehiculele ar trebui sa fie incluse in programe care sa le permita utilizatorilor sa-si exprime optiuni punctuale legate de elemente de publicitatea online
  • Non- invasive ads - vehiculele de publicitate online ar trebui sa poata sa maximizeze performantele minimizand agresivitatea/invazivitatea in mediile online.

Seful IAB Romania, Ionut Oprea, despre standarde si autoreglementare in publicitatea online:

  • "In ultima vreme, subiectul ad-blockingului a readus in agenda publica discutiile privind autoreglementarea pietei de publicitate online, desi aceasta a fost o activitate permanenta a principalelor companii din piata locala inca din 2007. Setul de principii LEAN Ads nu isi propune sa inlocuiasca standardele existente in prezent in publicitate, standarde pe care toate companiile membre, ba chiar si unele companii non-membre le respecta si cu ajutorul carora utilizatorii acceseaza in prezent continutul tuturor site-urilor care si-au asumat respectarea lor. Mai degraba aceste principii reprezinta directia pentru seturile viitoare de standarde, si avem in lucru atat standarde cat si recomandari pe plan local in perioada urmatoare, pe aceeasi directie"

Pozitia IAB Tech Lab:

  • "Ascensiunea ad blocking-ului reprezinta un pericol pentru internet si ar putea conduce userii spre o platforma inchisa si dominata global de cateva companii. In felul acesta continutul, comertul si tehnologia isi vor pierde echilibrul in spatiul web. Am avut si inca avem o responsabilitate de a educa zona de business si in unele cazuri de a face schimbari. Am pierdut din vedere responsabilitatea social etica, adica furnizarea unei experiente practice si sigure pentru oricine doreste sa acceseze continutul favorit".

Printre zonele ce au nevoie de revizuire, potrivit IAB Tech Lab:

  • volumul de reclama de pe pagina
  • masurarea vizualizarilor efective
  • retargetingul, care necesita si limitari de frecventa, asigurarea ca utilizatorul este vizat in mod corespunzator inainte, si niciodata DUPA ce a facut o achizitie.

Recent, IAB Romania a anuntat ca, luna aceasta, va lansa o actualizare a setului de standarde existente in publicitatea de tip display, standarde ce vor include si publicitatea pe mediile mobile. Vezi detalii aici