"Dramele acestor oameni nu trebuie sa fie sacrificate pentru audienta. Daca exista un mesaj al evenimentelor tragice la care am asistat cu totii, el este unul de respect fata de lege si de responsabilitate fata de ceilalti. Mai presus de toate, este un mesaj de solidaritate a fiecaruia dintre noi cu oameni greu incercati in acest moment", arata o scrisoare deschisa semnata de sase organizatii de media si publicitate. Acestea iau, astfel, pozitie dupa ce "in ultimele zile am fost cu totii martorii unor materiale de presa aflate la limita legalitatii, decentei si profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv."

  • Printre semnatarii care indeamna presa sa nu sacrifice decenta si profesionalismul pentru o audienta mai mare si, deci, pentru mai multi bani din reclama se numara si organizatia agentiilor de publicitate, UAPR, dar si IAA, asociatie ce reprezinta toate ramurile comunicarii comerciale - agentii de publicitate, clienti de publicitate si media.

Scrisoarea deschisa:

Bucuresti, 9 noiembrie 2015

SCRISOARE DESCHISA

Stimati colegi,

In ultimele zile am fost cu totii martorii unor materiale de presa aflate la limita legalitatii, decentei si profesionalismului, generate de tragediile din incendiul Colectiv.

In numele intregii industrii de jurnalism si comunicare va solicitam sa respectati drepturile celor care nu mai sunt printre noi sau care inca sufera in spitale alaturi de familiile lor si sa nu puneti presiune pe familii pentru a afla informatii cu un impact emotional major. Familiile aflate in suferinta au nevoie de timp si de liniste pentru a putea depasi aceasta tragedie.

Dramele acestor oameni nu trebuie sa fie sacrificate pentru audienta. Daca exista un mesaj al evenimentelor tragice la care am asistat cu totii, el este unul de respect fata de lege si de responsabilitate fata de ceilalti. Mai presus de toate, este un mesaj de solidaritate a fiecaruia dintre noi cu oameni greu incercati in acest moment.

Va rugam sa va amintiti, mai ales acum, ca libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, viata particulara a persoanei si nici dreptul la propria imagine, iar exercitarea dreptului la libera exprimare comporta indatoriri si responsabilitati, asa cum prevede inclusiv legislatia in vigoare. Este vital sa intelegem ca toti suferim alaturi de familiile indurerate si nimeni nu este in cautarea unor detalii ce pot leza imaginea celor afectati de aceasta tragedie. Acum, mai mult ca oricand, aveti sansa de a demonstra ca va asumati constient rolul mass-media de a educa.

Dincolo de prejudiciile morale, exista impactul emotional pe care il amplificati prin punerea accentului pe dramatismul situatiei. Toata lumea a inteles situatia in care ne aflam. Acum este important sa gasim solutii viabile, atat pentru victimele si familiile lor, cat si pentru societate unde se resimt efectele acestui eveniment tragic.

De aceea, facem apel catre toti factorii responsabili din mass media - televiziune, presa scrisa, internet, radio - sa respecte legislatia in vigoare si sa se ridice la nivelul de profesionalism absolut necesar in tratarea unui subiect cu puternic impact emotional.

Semnatari:

IAA (International Advertising Association)

UAPR (Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania)

IAB (Interactive Advertising Bureau)

CJI (Centrul pentru Jurnalism Independent)

Freedom House Romania

Forum for International Communication