Aproape 2 din 10 vizitatori ai site-urilor de stiri din Romania au programe de blocare a reclamelor preinstalate, in timp ce, in medie pentru toate categoriile de site-uri, 13,9% din totalul vizitatorilor sunt utilizatori de programe de tip adblock, potrivit unui studiu IAB Romania si Project Agora, anuntat astazi. Siteurile de sport au cel mai mare numar de utilizatori cu adblock preinstalat, iar site-urile de Hobby&Familie si Copii au cei mai putini astfel de utilizatori, arata un comunicat IAB. Cu ajutorul unor astfel de programe, utilizatorii pot scapa de avalansa de reclame online, multe dintre ele intruzive sau care incetinesc mult navigarea, ceea ce afecteaza considerabil editorii online, adesea si pe cei care nu abuzeaza de reclama, banii adusi de publicitate fiind vitali pentru activitatea acestora.

  • Reprezentantii IAB Romania au precizat ca, in aceasta componenta cantitativa a studiului, prin "vizitator" nu se intelege o persoana fizica, ci browserul folosit pentru accesarea unui site, fiind luate in calcul doar browserele de desktop, nu si de mobil. Aceasta, in conditiile in care un utilizator de Internet foloseste, pe parcursul zilei, mai multe browsere pentru a naviga pe siteuri - de ex., doua browsere de pe calculatorul de la birou, plus de pe calculatorul de acasa, plus de pe laptop, plus de pe mobil sau tableta.

Studiul s-a derulat, cu sprijinul Quantix Marketing Consulting si PageFair, in perioada octombrie 2015-ianuarie 2016, pe 80 dintre site-urile cu cel mai mare trafic din Romania, coordonate la nivel de continut si/sau publicitate de 7 dintre principalii editori si regii online, ce fac parte din IAB Romania.

Nivelul utilizarii de programe de tip adblock, pe categorii:

  • Sport - 21,8% dintre vizitatori
  • Programe si ghiduri - 19,9%
  • Stiri Generale - 18,2%
  • Economic&Financiar - 16,4%
  • Hobby&Familie si Copii - 7,2%

Adrian Motirlichie, business development director Project Agora/Tailwind EMEA, coordonator al proiectului:

  • "Faptul ca un browser din sapte are blocat accesul la reclame reprezinta un avertisment pe care utilizatorii il adreseaza intregii industrii de publicitate online din Romania. Studiul ne arata ca acestia nu refuza aprioric publicitatea, ci, dimpotriva, o gasesc utila, insa utilitatea ei este strans legata de context, refuzand formatele intruzive, care ingreuneaza accesul la continut."
  • "Solutiile ar fi o mai buna targetare a utilizatorilor folosind date de calitate pentru a adresa mesajul potrivit, persoanei potrivite, la momentul potrivit, precum si native ads, insa si formate creative de calitate, cu grad de intruzivitate cat mai redus, precum cele prevazute de standardele IAB".

IAB apreciaza ca, din punct de vedere al gradului de utilizare a adblock in randul romanilor, "suntem intr-o pozitie privilegiata" comparativ cu alte tari, dar e nevoie de mai multa responsabilitate in interactiunea cu utilizatorii. Ionut Oprea, presedinte IAB Romania:

  • "Fata de multe alte tari, in care procentul de utilizatori care folosesc adblockere a ajuns, conform altor studii, la cifre de cateva zeci de procente, in Romania suntem intr-o pozitie privilegiata, insa de aceea trebuie sa facem tot posibilul pentru a tine acest procent sub control. Nu doar publisherii, ci intreg ecosistemul digital trebuie sa acorde o mai mare importanta experientei de brand si modului in care publicitatea este perceputa de utilizator, pentru a incetini sau chiar opri cresterea acestui procent, iar ultimele actiuni ale IAB Romania pe aceasta tema, precum Decalogul Digital, sunt un bun punct de plecare pentru imbunatatirea relatiei cu utilizatorii romani de internet".

Procentele de mai sus sunt date preliminare dintr-un studiu mai amplu ce a urmarit si comportamentul utilizatorilor de adblockere si atitudinea lor fata de publicitate, adblocking in general, interesul pentru continut platit. Proiectul urmareste sa stabileasca si care sunt motivele principale de folosire a programelor de adblock si cuprinde o analiza pe aceasta tema, acest raport urmand sa fie finalizat in februarie.

Informatii tehnice despre studiu:

  • A fost facuta o masurare tehnica a numarului de browsere care au instalate aplicatii de adblocking. Aceasta abordare foloseste tag-uri PageFair implementate in fiecare pagina a fiecarui site masurat. Au fost masurate doar versiunile de desktop ale site-urilor, versiunile de mobile fiind afectate doar marginal de adblockere (sub 3%, din datele PageFair).
  • A doua componenta a studiului - un sondaj cu utilizatorii de Internet, realizat prin culegere online, pe baza de chestionar structurat. Scopul principal este explorarea motivelor pentru care utilizatorii apeleaza la adblockere. Volumul esantionului este de 1.300 de respondenti, reprezentativ pentru populatia online a mediului Internet romanesc. Marja de eroare la nivelul intregului esantion este +/- 2.6%, pentru un nivel de incredere de 95%

Fenomenul adblock a starnit de multa vreme dispute aprinse in mediul online international, multe companii media, dornice sa-si protejeze interesele, ajungand chiar sa blocheze accesul utilizatorilor de adblockere pe site-urile lor. Expresia "ad block" a fost selectata, chiar, pe lista scurta a Oxford Dictionaries Word of the Year 2015, titlu revendicat in cele din urma de un emoji.

In august 2015, un raport international Adobe/PageFair arata ca in Romania aproape 20% dintre "utilizatorii" de Internet (prin "utilizator" intelegandu-se tot browser) ar folosi adblockere, raport ce a starnit, atunci, discutii aprinse. Detalii aici