Valoarea totala raportata a pietei de publicitate online din Romania s-a ridicat, in prima jumatate a anului trecut, la 45,93 milioane lei (10,2 milioane Euro), potrivit celei mai recente editii a studiului ROADS, realizat de IAB Romania si PwC Romania. Valoarea este semnificativ mai mica decat in primul semestru din 2014, cand in online-ul romanesc s-au cheltuit, potrivit raportarilor, 13 milioane de euro. Cifrele nu iau in considerare mare parte din bugetele de publicitate atrase de Google si Facebook.

Potrivit unui comunicat IAB, scaderea vine in conditiile "sezonalitatii fecvent intalnite in studiu", anume un semestru doi in general mai bun decat primul semestru al unui an, dar si pe fondul variatiilor inregistrate de investitiile in publicitate pe anumite industrii sau canale. IAB arata ca o situatie similara a fost inregistrata in primul semestru din 2013, cand scaderea in primul semestru a fost de 12%, comparativ cu semestrul precedent, dar a doua jumatate a lui 2013 a recuperat scaderea.

Ionut Oprea, presedintele asociatiei IAB Romania:

  • "Este foarte posibil ca aceasta scadere sa fie doar conjuncturala, iar S2 2015 sa aduca intreg anul 2015 pe un grafic de crestere, vom vedea exact la momentul raportarii complete pe 2015, insa noi, ca industrie locala, ar trebui sa urmarim cresterea permanenta a acestei piete. Printre parghiile pe care le avem la dispozitie sunt eforturile comune, de industrie, pentru promovarea oportunitatilor si performantelor locale, dar si maximizarea experientelor premium de continut si publicitate, care sa aduca impreuna cat mai multa valoare adaugata tuturor partilor implicate, de la utilizatorul de internet la publisher, agentie si advertiser".

Bogdan Belciu, partener - Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, face trimitere la puterea tot mai mare a companiilor de tip Google/Facebook:

  • "Traversam o perioada plina de provocari si incertitudini pentru publisherii online locali care trebuie sa gaseasca noi modalitati de monetizare a continului online si sa faca fata competitiei tot mai acerbe din partea gigantilor americani din zona IT care au acaparat o mare parte din piata de publicitate online. Reteta financiara de succes trebuie sa se bazeze pe cunoasterea in detaliu a particularitatilor pietei online din Romania si pe intelegerea nevoilor clientilor de publicitate, precum si in imbunatatirea calitatii continutului online".  

Ce mai arata, intre altele, studiul ROADS pentru prima jumatate din 2015:

  • Domeniul Online retail isi continua tendinta generala de crestere din punct de vedere al investitiilor in publicitatea online, inregistrand o noua suma record - 4,704,510 RON, cu 14% mai mare decat vechiul sau record al doilea semestru din 2014. De asemenea, domeniile Pharmaceutical & Healthcare si Entertainment & Media au inregistrat cresteri fata de semestrul anterior, atingand bugete de 2,216,386 RON, respectiv 1,926,108 RON. Liderul detasat este in continuare sectorul Telecom (7,952,293 RON), urmat de Online Retail si Drinks (3,868,348 RON).
  • Retailul online a devansat categoria Drinks si a urcat pe locul al doilea, dupa Telecoms. Similar, sectorul Finance a facut schimb de pozitii cu Cosmetics & Toiletries urcand pe locul al patrulea.
  • Din punct de vedere al formatelor, cele Embedded raman de departe cele mai utilizate in publicitatea online in primul semestru al anului 2015, urmate la distanta de Content Sponsorships si Interruptive. Display affiliate advertising a crescut usor fata de semestrele anterioare. De asemenea, dintre formatele cu volume mai mici, Mobile advertising (display, search, applications) isi continua seria de cresteri de la un semestru la altul.

Pentru 2014, ROADS evaluase publicitatea online raportata in Romania la 25,4 milioane de euro, in conditiile in care in primul semestru din 2014 piata atrasese 13 milioane de euro. Pe de alta parte, in ultimul sau raport Media Fact Book, agentia Initiative a estimat ca piata - inclusiv cheltuielile de publicitate prin furnizori globali precum Google si Facebook - urma sa atinga 56 de milioane in 2015, fata de 51 de milioane in 2014.