Publicitatea inselatoare trimite Romania aproape de un proces cu UE

de Adrian Vasilache     HotNews.ro
Joi, 13 decembrie 2007, 18:32 Economie | Media & Publicitate


Meglena Kuneva, comisarul european pentru protectia consumatorului
Romania nu are probleme numai cu taxa auto si cu functionarea serviciului 112, ci si cu publicitatea inselatoare. Comisia Europeana a lansat, in luna august a acestui an, o procedura de incalcare a dreptului comunitar impotriva Romaniei, pentru ca autoritatile nu au armonizat la timp legislatia nationala. Alte 12 state europene sunt in aceeasi situatie. Oficialitatile responsabile sustin ca legea a fost adoptata de cele doua Camere ale Parlamentului, urmand, ca in perioada urmatoare, sa fie promulgata de catre Presedintie. Oficialii de la Bruxelles au precizat pentru HotNews.ro ca au fost informati ca legea urmeaza a fi adoptata, posibilitatea aplicarii de sanctiuni in aceasta privinta fiind extrem de redusa.

Un comunicat de presa dat miercuri de catre Comisia Europeana semnala faptul ca, "la 12 decembrie 2007, vor intra in vigoare in intreaga Uniune Europeana noi norme comunitare ample care vizeaza combaterea publicitatii inselatoare si a practicilor comerciale agresive, inclusiv interzicerea falselor oferte „gratuite” si a publicitatii bazate pe „puterea de hartuire” adresate copiilor prin intermediul internetului (indemnuri directe)".

Restrictiile sunt incluse intr-o lista neagra detaliata a metodelor interzise prin noua Directiva privind practicile comerciale neloiale (Directiva 2005/29/CE), care vizeaza in special 12 dintre practicile cele mai abuzive folosite pentru a induce in eroare consumatorii, de la publicitatea-capcana la sistemele piramidale, reportajele publicitare si afirmatiile false cu privire la proprietatile curative ale produselor. Statele membre erau obligate sa-si armonizeze legislatiile nationale in raport cu noile prevederi comunitare, pana la 12 iunie 2007. Pana miercuri, 12 decembrie 2007, noile norme trebuiau sa fie si aplicate. 14 tari au reusit, celelalte 13 state, insa, printre care si Romania, nu. Ca urmare, Comisia a lansat proceduri de infringement asupra acestor tari.

Legea - aproape de promulgare

Directiva europeana contine printre altele, reglementari privind publicitatea care ii afecteaza pe consumatori. Prin urmare, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) trebuia sa se ocupe de aceasta problema. Mihail Meiu, directorul Directiei de Integrare Europeana in cadrul ANPC recunoaste ca au fost intarzieri, dar asigura ca legea a trecut de Parlament si a luat drumul promulgarii de catre presedintele Traian Basescu.

"Raportul dintre operatorii economici si consumatorii persoane fizice va fi reglementat de aceasta lege, care va aparea recent. Proiectul a trecut de Parlament, a fost trimis spre promulgare la presedintie si asteptam publicarea legii in Monitorul Oficial", a precizat pentru HotNews.ro, Mihail Meiu.

Reprezentantul ANPC a mai explicat faptul ca, "potrivit noii legi care asteapta sa fie adoptata, in cazul publicitatii audio-vizuale, ANPC si CNA trebuie sa conlucreze in privinta spoturilor publicitare inselatoare".

Comisia Europeana: Am fost informati ca Romania este in proces de adoptare a legii

Contactati de HotNews.ro, oficialii de la Bruxelles au precizat ca sunt putine sanse ca Romania sa fie sanctionata, in conditiile in care legea este in proces de adoptare.

Romania nu a transpus in legislatia nationala masurile Directivei. Romania trebuie sa adopte o lege care sa transpuna masurile Directivei, cu cea mai mica intarziere posibila si sa notifice apoi Comisia Europeana. Procedurile de infringement vor continua si pot teoretic conduce la sanctiuni impotriva Romaniei. Totusi, am fost informati ca Romania se afla in proces de adoptare a acestei legi, astfel ca posibilitatea unor sanctiuni este extrem de redusa", a declarat pentru HotNews.ro, Helen Kearns, purtator de cuvant al Comisarului european pentru protectia consumatorului Meglena Kuneva.

In afara de Romania, procedurile de infringement pentru netranspunerea masurilor Directivei europene in legislatiile nationale au mai fost lansate si pentru: Finlanda, Franta, Germania, Ungaria, Lituania, Luxemburg, Malta, Olanda, Portugalia, Spania, Suedia si marea Britanie.

Potrivit informatiilor publicate pe site-ul Camerei Deputatilor, "Proiectul de Lege privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglementărilor cu legislatia europeană privind protectia consumatorilor", a fost adoptat de cele doua Camere ale Parlamentului, in prezent aflandu-se la Secretarul general al Camerei. Documentul urmeaza sa fie trimis spre promulgare presedintelui Traian Basescu. Potrivit legii, acesta are la dispozitie 20 de zile pentru a promulga legea, in afara de cazurile in care o ataca la Curtea Constitutionala sau o retrimite Parlamentului spre reexaminare.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















4425 vizualizari

  • +2 (2 voturi)    
    ce parere aveti despre......? (Joi, 13 decembrie 2007, 20:56)

    judex [anonim]

    publicitatea inselatoare a ORANGE cu castigarea in fiecare zi a unui Renault megane. A castigat in fiecare zi cate cineva? Cred ca ar trebui dati in judecata si sa plateasca, sa se invete minte sa nu mai fure oamenii cu reclame inselatoare.
    • 0 (0 voturi)    
      cine-i pune ? (Joi, 13 decembrie 2007, 22:52)

      hash [anonim] i-a raspuns lui judex

      prostimea crede toate tampeniile din TV, pentru ca e de o mie de ori mai comod sa crezi ceea ce ai vrea sa fie decat sa accepti realitatea
    • 0 (0 voturi)    
      se castiga sa sti (Vineri, 14 decembrie 2007, 11:23)

      blabla [anonim] i-a raspuns lui judex

      io luicrez la orange si am fost martor la castigarea a 2 masini si asta numai eu
      • 0 (0 voturi)    
        Pai daca lucrezi... (Vineri, 14 decembrie 2007, 12:20)

        Gerula Dava [anonim] i-a raspuns lui blabla

        ... nu ar trebui ca cei la care esti tu martor sa castige. As vrea sa vad o lista a castigatorilor pe site. Este?
      • 0 (0 voturi)    
        lucrezi de 2 zile la orange? (Vineri, 14 decembrie 2007, 22:18)

        lusi [anonim] i-a raspuns lui blabla

        ...daca ai fost martor la cistigarea a 2 masini, avind in vedere reclama, inseamna ca lucrezi de 2 zile acolo...
        Referitor la subiect, chiar era timpul sa se ia masuri privind continutul reclamelor . Acestea nu pot fi luate ca pe o forma de arta, cita vreme scopul lor este atit de precis iar consumatorii ramin niste "tinte" si, de fapt, niste victime ale industriei advertisingului.
  • +2 (2 voturi)    
    CAT DESPRE BANCI ? (Vineri, 14 decembrie 2007, 0:55)

    gigi de la banca [anonim]

    Mi se face GREATA canad aud banci care isi fac reclama cu "COMISION 0", "DOBANDA 0", "DAE 0" ...
    cum e admis asa ceva ?
  • 0 (0 voturi)    
    Cine pune botul ... (Vineri, 14 decembrie 2007, 8:51)

    adrian.i [anonim]

    la toate aceste povesti?

    Luati-le ca pe o forma de arta, in niciun caz ca pe ceva real.

    Crede cineva ca nuj'ce detergent scoate chiar 99 de pete, sau ca nuj'ce solutie omoara toti microbii?
    O pasta de dinti albeste dintii si alta nu?
    Autoturismele dau navala peste tine la preturi asa mici, ca pana si cel mai amarat pensionar si le permite, iar bancile se intrec in comisioane "0" - ba iti mai dau de la ei ca sa iei un imprumut.
    Nuj'ce creme fac mai bine decat altele, iar unele mezeluri sunt mai bune decat toate.

    Cine ii crede? Eu nu!
  • +1 (1 vot)    
    lipsa de educatie (Vineri, 14 decembrie 2007, 10:12)

    flo1954 [anonim]

    suntem (aproape) toti lipsiti de o minima educatie in ceea ce priveste advertisingul . suprapusa pe o lipsa de reglementare asta duce la publicitate inselatoare cu milioane de 'stelute' , clarificari cu litere mici , mici de tot (exact ca dobanda la unele banci) si altele asemenea . si acum exemplul meu favorit in materie : danone . astia chiar au un tupeu de a minti iesit din comun . ati incercat 'smantana care se dizolva in ciorba' ? ei bine nu se dizolva ci ramane in forma de mici iceberguri plutitoare . valabil si pentru iaurturile (a propos , ati sesizat ca nici un produs nu mai are in reclame denumirea de iaurt ??) cu 'bucati mari de fructe' . care bucati , care mari si care fructe ?? asta denota lipsa totala de respect fata de consumatori pe care ii considera proaspat dati jos din copaci . sa le fie rusine !
  • 0 (0 voturi)    
    daca se presupune ca nu sunt crezuti... (Vineri, 14 decembrie 2007, 13:46)

    Mihaela [anonim]

    ...asta nu ii face mai putin vinovati. Si asta spun referindu-ma la firmele de advertising. In strainatate s-a iscat un mare scandal legat de autenticitatea efectelor pe care le-ar produce folosirea anumitor cosmetice - recte, vopsele de par, creme, rimeluri, sampoane etc. Cati n-am vazut reclamele la care promiteau o capitza stralucitoare de par, crescuta parca din apa... si dintr-o data? Cati au crezut-o?! Se pare ca in Occident cativa(cateva) chiar au pus botul, pt ca s-a iscat un scandal monstru in urma caruia producatorii sunt obligati sa adauge pe clipurile publicitare textul "in acest clip s-au folosit gene false" sau "in acest clip modelul are extensii de par".... Dat fiind ca niciodata nu am crezut ca madam Penelope Cruz chiar a dobandit astfel de gene dupa folosirea rimelului L'Oreal, reclama mi se pare in continuare amagitoare, cu tot disclaimer-ul lor. Dar este un pas inainte... Un pas radical ar fi ca romanii sa se mobilizeze si sa inceapa sa dea in judecata companiile care i-au inselat prin campaniile lor publicitare, sa inceapa sa ii stoarca bine de bani - si mai vorbim atunci. Poate asa s-ar invata minte.
  • -2 (2 voturi)    
    vasilache (Vineri, 14 decembrie 2007, 14:09)

    alex costache [anonim]

    vasilacheeee, ce mai faci?!!! costache sunt
  • 0 (0 voturi)    
    Publicitate minicionasa Danone Activia (Vineri, 14 decembrie 2007, 14:28)

    Camelia [anonim]

    Iata inca o publicitate inselatoare. Si cu privire la timpul pentru mesajele publicitare este o problema.
    • 0 (0 voturi)    
      Bifidus Esensis (Vineri, 14 decembrie 2007, 17:27)

      belea [utilizator] i-a raspuns lui Camelia

      "Bifidus esensis" e un nume INVENTAT, marca comerciala, buna de bagat pe gatul fraierilor. Iaurtul intr-adevar ajuta, dar astfel ajuta TOATE iaurturile probiotice; Activia nu te ajuta cu nimic in plus fata de iaurtul Campina.. poate doar la buzunar.
      Adevarul e ca astia de la Danone s-au boierit rau de tot.. toate magazinele sunt pline de danonino, noroc cu dioxina care le mai da peste bot.
      Iar reclamele sunt printre cele mai subversive si orientate spre copii.
      • 0 (0 voturi)    
        trifidus actisuculentus (Marţi, 18 decembrie 2007, 11:19)

        Mihai C [anonim] i-a raspuns lui belea

        Asa este, Bifidus este bacteria care transforma laptele in iaurt - orice lapte in orice iaurt, prin urmare orice iaurt o contine. Felul cum este pusa problema duce cu gandul la ideea ca in acest iaurt ar exista un exces de bifidus (ceea ce ari fi o prostie) sau ca, in loc sa se urmeze procesul natural de obtinere a iaurtului, se toarna numai zeama de bifidus in lapte (asa cum sugereaza reclama ceea cu "politia iaurtului" - astia din industria laptelui stiu ei ceva!). Din acest motiv unele iaurturi nu sunt inchegate, ci "de baut".
        In ceea ce priveste inventica lexicala, dupa "actiregularis" eu astept si explorarea de noi publicuri-tinta, de ex. cu "bivulvis acticunilingus" pt. uzul lesbienelor :)))
  • 0 (0 voturi)    
    Suna si castiga 300ron (Vineri, 14 decembrie 2007, 17:14)

    belea [utilizator]

    dar de aia de la PrimaTV cu "alcatuieste cuvantul, suna si castiga!" ?? Am impresia ca inca se gasesc suficienti fraieri, de vreme ce treaba merge inainte.

    Adevarul e ca banii nu ies din educarea populatiei. Cel mai bun consumator e consumatorul prost.. care cumpara orice, si cat mai mult.. companiile trebuie doar sa-l stimuleze.
  • 0 (0 voturi)    
    O super reclama (Sâmbătă, 15 decembrie 2007, 21:47)

    Cristi Teris [anonim]

    O reclama adevarata este cea de la Zarara, se adreseaza numai celor care urasc reclamele din care poti castiga lantisoare in parizer si etc. :)))


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by