​Cheltuielile de publicitate in media din Romania s-au ridicat, in 2015, la 332 milioane de euro, in crestere de la 313 milioane cu un an inainte, iar anul acesta ar urma sa creasca din nou, pana la 351 milioane de euro, potrivit celor mai noi estimari ale agentiei de media Initiative, publicate luni in raportul anual Media Fact Book 2016. Publicitatea TV a fost motorul de crestere a pietei, in timp ce Internetul a crescut in special prin publicitatea pe Facebook si Google.

Potrivit raportului Initiative, aflat la cea de-a 20-a editie, televiziunea, mediul care atrage prin traditie cele mai mari cheltuieli de reclama in Romania, a tras piata locala in sus anul trecut, inregistrand un plus de 7% fata de 2014, de la 198 de milioane de euro (2014) pana la 212 milioane in 2015. O crestere mai pronuntata, procentual, a avut online-ul (+12%, de la 51 la 57 milioane euro), in timp ce outdoor-ul a stagnat la cheltuieli de 28 milioane euro, iar printul a scazut din nou, de la 17 la 16 milioane de euro.

An - Chelt. Totale (mil euro) - TV - Print - Radio - OOH - Internet

  • 2014 - 313 - 198 - 17 - 18 - 28 - 51
  • 2015 - 332 - 212 - 16 - 19 - 28 - 57
  • 2016 - 351 - 225 - 14 - 20 - 28 - 64

*(cifrele sunt in milioane euro)

Principalele concluzii Initiative privind TV si digital, in 2015:

TV:

  • anul trecut a fost al doilea an de crestere, dupa o lunga perioada de scaderi anuale. Cresterea substantiala s-a datorat si incarcarii medii ridicate (86% in medie pe zi, fata de 74% in 2014). Cauza pentru incarcarea foarte ridicata cu reclama: Rating-urile medii in timpul pauzelor au scazut cu 7%.
  • Inflatie de cost marginala in 2015: +1%. CME a ramas lider, cu o felie de 48,3% din totalul cheltuielilor de publicitate TV, urmat de Intact (26.4%), Dogan (10%) si Prima Broadcasting Group (3,4%).
  • CME, Intact si Dogan: aproximativ 71% din GRP-urile vandute, dar atrag 85% din bani.
  • Asteptari pentru 2016: O inflatie a costurilor de minim 5%

Digital:

  • Cresterea a fost produsa de cheltuielile mai mari alocate publicitatii pe Google si Facebook (n.red.: acestea nu raporteaza oficial cifre de vanzari pentru piata din Romania), investitiile in publicitatea de tip standard display scazand usor.
  • In randul utilizatorilor, a crescut gradul de consum video (+7,7%), in timp ce a scazut usor consumul de search si e-mail. Consumul de Youtube in randul utilizatorilor: crestere de 150%.
  • 25% din cheltuielile de digital, azi, in Romania sunt alocate mobile. In 10 ani vor ajunge la peste 60% (predictie conservatoare)
  • Share cheltuieli de publicitate: 52,3% - Google; Display - 32,7%; Facebook - 10,7%; Yahoo - 2,8%; Programmatic - 2,5%
  • Adblock: La noi nu e atat de acuta problema ca in nordul Europei, dar are nevoie urgenta de solutii, sa le cautam impreuna - sa nu mai fim intruzivi, excesivi
  • 2016: Programmatic va creste cu 70%, Google - cu 20%, FB - cu 45%
  • Digitalul va atrage 35% din piata de media din Romania in 10 ani. Acesta este nivelul la care se ridica digitalul la nivel global in acest moment. La nivel global, digitalul va depasi TV-ul in doi ani - in Europa a depasit deja cheltuielile de publicitate TV in 2015, potrivit ultimelor cifre IAB Europe.

Investitori in publicitate:

  • Cele mai mari cheltuieli: categoriile Telecom, Pharma
  • Cea mai dinamica evolutie in 2015: Retaileri, Banking&Auto
  • Situatia se va mentine in 2016