​Efectele Brexit-ului asupra pietei de media si publicitate au facut obiectul unor noi analize in ultimele zile, iar acestea sugereaza ca, in timp ce piata britanica de publicitate ar urma sa sufere moderat, piata europeana se confrunta la randul ei cu riscuri, iar media britanice ar putea fi suferi multa vreme de acum inainte.

Televiziunile britanice sunt acuzate in prezent ca, in fata unei prese scrise agresiv anti-UE, s-au comportat "constipat" si, in mod "criminal", de dragul echilibrului, au esuat sa explice cum trebuie acolo unde liderii populisti pro-Brexit precum Boris Johnson au facut afirmatii aberante despre Uniunea Europeana.

Aceleasi televiziuni ar urma sa sufere, pe viitor, alaturi de celelalte media britanice, potrivit companiei de consultanta Ampere Analysis si companiei Enders Analysis, citata de Variety. Aceasta prezinta sase consecinte ale Brexit-ului asupra pietei media:

  • nesiguranta privind accesul deplin al Marii Britanii la piata unica europeana va provoca o scadere economica, ce se manifesta inclusiv prin venituri mai mici din publicitate pentru posturi precum ITV, Channel 4 sau Channel 5. Aceasta va afecta bugetele de achizitii ale televiziunilor, ceea ce va afecta producatorii de continut atat britanici, cat si straini
  • scaderea economica ar urma, mai tarziu, sa determine multi consumatori britanici sa renunte la abonamente la servicii precum Sky, Amazon sauy Netflix
  • valoarea mai mica a lirei sterline va insemna ca televiziunile britanice vor avea mai putini bani de cheltuit, in dolari sau euro, pentru achizitia de programe straine - inclusiv de la Hollywood
  • producatorii britanici vor fi loviti de faptul ca productiile lor nu vor mai fi considerate productii europene, pentru care posturile din UE sunt obligate sa aloce spatiu, ceea ce ar determina o scadere a preturilor lor.
  • retelele internationale de televiziune ale caror canale sunt "ridicate la satelit" de la sediile din Marea Britanie nu vor mai fi acoperite de Directiva Europeana a Serviciilor Media Audiovizuale, ceea ce ar putea determina relocarea lor in alte tari europene.
  • pe masura ce pretul actiunilor companiilor media britanice listate la bursa va scadea, ele vor deveni tinte de achizitii, dar pentru ca vor avea perspective mai slabe din punct de vedere al veniturilor ele ar putea deveni mai putin atractive.

Variety citeaza o experta de la Enders Analysis, potrivit careia "vor trece cinci pana la sapte ani pana se aseaza lucrurile, pana cand vom fi iesit din UE si finalizat negocierile (...) Vorbim despre cinci pana la sapte ani de nesiguranta (...) care produce shocuri pe pietele financiare si il va afecta rapid pe consumator".

Dar, din punct de vedere al publicitatii, lucrurile sunt mai putin sumbre in opinia Zenith, reteaua de media a conglomeratului de comunicare Publicis. Intr-o informare de presa transmisa HotNews.ro, Zenith apreciaza ca Brexit-ul ar urma sa coste piata britanica aproximativ 70 de milioane de lire sterline anual - o cifra modica, potrivit conducerii Publicis - dar care, adunat, va duce la un minus de 1 miliard de lire pana in 2030.

In plus, potrivit Zenith, "ncertitudinea provocata de Brexit asupra business-ului si consumatorilor din Europa genereaza riscul unor pierderi pentru intreaga regiune".