O agentie de publicitate s-a apucat pe cont propriu de propria campanie de incurajare a donatiilor pentru Cumintenia Pamantului. Fara nicio legatura cu agentia GMP, cea care se ocupa oficial, in urma unei selectii organizate de guvern, de campania pentru Cumintenie, agentia Papaya Advertising a lansat, luni, in social media propriul spot, intitulat "Ultimul Tren", in care apar inclusiv Stalin si soldatii Armatei Rosii care iau cu ei tezaurul Romaniei. Clipul foloseste un slogan intalnit, cu ceva timp in urma, si intr-o campanie publicitara a unei banci.

Secventa din spotul Ultimul TrenFoto: Captura YouTube
  • UPDATE Robert Tiderle / Papaya Advertising: "Este o campanie independenta care doreste sa ajute demersul Guvernului"/ "Stalin apare acolo unde vorbim despre Yalta, iar Armata Rosie nu e o armata, ci am incercat sa sugeram venirea comunismului printr-un tren de propaganda". Vezi declaratiile lui mai jos

Clipul prezinta doi copii ghemuiti pe marginea unei cai ferate, care vad indurerati cum istoria si "altii" - cu accent pe sovietici - le iau romanilor ce au mai de pret. Spotul se incheie cu un tren care duce Cumintenia Pamantului si se opreste in fata copiilor.

Sloganul spotului - care, spre deosebire de mesajele campaniei oficiale, nu include elemente care sa ii ajute pe oameni sa doneze, precum un numar de SMS (existent doar pe o pagina de Facebook asociata) - este "Hai ca se poate. Trebuie sa se poata" / #haicasepoate. Acelasi slogan "Hai ca se poate", fara hashtag, dar cu semnul exclamarii, a fost folosit de Papaya si intr-o campanie mai veche, pentru CEC Bank - vezi aici un astfel de spot CEC.

In aprilie a.c., Ministerul Culturii a selectat grupul GMP, fondat de Felix Tataru, sa coordoneze campania nationala pentru achizitia operei Cumintenia Pamantului, cu sustinerea agentiei de media Media Investment. Campania a fost anuntata a fi pro bono.

Din informatiile HotNews.ro, la nivel central, la guvern, nu se stia inca, luni dupa-amiaza, de unde a aparut acest nou spot, cu care nici GMP nu ar avea vreo legatura. Dar Felix Tataru a salutat si distribuit, pe Facebook, clipul realizat de Papaya, care s-a raspandit rapid in primele ore dupa incarcarea lui pe YouTube, insotit atat de mesaje de apreciere din partea unor utilizatori ai retelelor sociale ("miscator", "foarte misto"), cat si de mesaje critice, ce vizau in special faptul ca "nationalismul" si armata rosie n-au nicio legatura cu obiectivul campaniei si contextul recuperarii operei Cumintenia Pamantului.

  • UPDATE Ce spune Robert Tiderle, seful agentiei Papaya, despre acest spot si cum a aparut el

Rep.: In ce calitate s-a ocupat Papaya de un spot de promovare a campaniei pentru Cumintenia Pamantului, avand in vedere ca acest "cont" a fost castigat de GMP?

Robert Tiderle: Avem “conturi” diferite. Clientul nostru este Constantin Brancusi. Vrem ca romanii sa inteleaga cat de mult bine ne poate face opera lui Brancusi, sa-i inteleaga mesajul. Asa ca nu intram intr-un conflict de interese cu nimeni. Ne dorim ca lumea sa vada donatia pentru Cumintenie ca pe o oportunitate, nu ca pe o povara.

Rep.: Are noul spot aprobare de la Guvern / Min. Culturii, ca organizatori ai colectei pentru Cumintenia Pamantului?

R.T.: Are ceea ce am facut noi nevoie de vreo aprobare? Este o campanie de interes public care cere, prin natura ei, un efort national. Chiar este. Cauza este mai importanta decat niste detalii tehnice. Nimeni nu ar trebui sa aiba “ownership” pe dorinta de a face bine, de a incerca sa redea oamenilor increderea.

Rep.: A colaborat Papaya cu GMP pentru acest spot, asa incat sa existe o comunicare unitara?

Nu, nu am colaborat cu cei de la GMP. Este mai important insa ca ne dorim acelasi lucru.

Rep.: Cine a platit si cat a costat productia spotului?

R.T.: Spotul a fost realizat pro bono. Sunt foarte multi oameni care au lucrat, mult timp, ca acest mesaj sa prinda viata. Fara a cere vreun ban sau vreun buget. Daca vom gasi finantare pentru a o face si mai bine, ne-ar bucura. Au fost si sunt discutii cu diverse companii/institutii, asteptam sa se concretizeze.

Rep.: Care e ideea reclamei? Ce legatura au Armata Rosie si Stalin cu Cumintenia Pamantului?

Rep.: De data asta, spre deosebire de multe alte momente, istoria ne-o putem scrie singuri. Poate ca romanii, ca popor, n-au avut multe de spus atunci cand am pierdut tezaurul, sau cand ne-am trezit brusc, dupa Yalta, ca “oameni noi / tovarasi” sau cand a trebuit sa ne parasim tara pentru o viata mai buna. Aceste lucruri au dus la pierderea increderii ca noi, romanii, putem face lucruri mari. De aceea credem ca, dupa cate lucruri, valori si oameni am pierdut din cauza altora, este si de datoria noastra sa ne pastram Cumintenia.

Acum avem ocazia sa aratam ca se poate. Nu strainilor, sau statului, ci fata de noi insine.

Doar pentru exactitate, de fapt Stalin apare acolo unde vorbim despre Yalta, iar Armata Rosie nu e o armata, ci am incercat sa sugeram venirea comunismului printr-un tren de propaganda.

Rep.: Campania oficiala include un indemn la actiune, spune clar unde si cum se poate dona. Campania voastra de ce nu include? Care e obiectivul ei? E doar de awareness?

R.T.: Ne dorim sa convingem cat mai multi romani sa contribuie si credem ca numarul celor care doneaza este mult mai important decat numarul banilor stransi. Din pacate, inca de la bun inceput discutia in jurul campaniei a degenerat, lumea referindu-se doar la efortul financiar, scapand din vedere ca anumite lucruri sunt de fapt nepretuite.

Este o campanie independenta care doreste sa ajute demersul Guvernului. Daca cei responsabili cu acest demers vor dori sa adaugam campaniei noastre posibilitatile de donare, cu bucurie o vom face.