Bob van Dijk (olandez, 43 ani) este din aprilie 2014 CEO Naspers, compania care controleaza eMag, OLX, Autovit si Pay U. Van Dijk a vorbit intr-un interviu pentru HotNews.ro despre particularitatile pietei din Romania, despre pietele de unde asteapta cresterea business-ului si despre adaptarea gigantului sud-african la noua generatie de consumatori, "millennials ".

Bob van DijkFoto: Naspers
  • Carte de vizita Bob van Dijk: Are master la Erasmus Rotterdam, a fost antreprenor pe produse financiare, a lucrat la McKinsey si la eBay Germany and Europe Emerging Markets. In Naspers a intrat in august 2013, fiind numit CEO al Allegro.Naspers este cea mai mare companie sud-africana ca valoare de piata: peste 75 miliarde de dolari. Cel mai mare actionar este fondul de pensii Public Investment Corporation of South Africa, cu 15%.

La interviu a participat si Iulian Stanciu, seful eMag.

Rep: Sunteti seful unei companii care acum valoreaza 75 miliarde dolari. Ei bine, cand un om atat de important vine in Romania, vine cu un scop. Care este acesta?

Bob van Dijk: Sa-mi petrec timpul cu eMAG si sa cunosc jurnalisti foarte buni.

Rep: Ma indoiesc ca doar acesta este scopul...

Bob van Dijk: Exact asta fac!

Rep: Nu ati venit si pentru a discuta restructurarea operatiunilor, mai ales ca Romania este una dintre pietele - cheie pentru Naspers ca numar de investitii?

Bob van Dijk: Zbor peste tot in lume catre piete unde avem prezenta importanta. Vreau sa-mi fac o impresie asupra tarii si a oamenilor, sa vad cum folosesc telefoanele, ce cumpara si doar mergand acolo pot afla. In plus, ma intalnesc cu Iulian Stanciu si echipa lui si discutam despre business-ul eMAG si facem asta de patru ori pe an, in diverse locuri. Cred ca este a cincea sau a sasea venire in Romania.

Rep: Ati spus ca va preocupa modul in care oamenii folosesc telefoanele si cum fac shopping online. Aveti de gand sa investiti in cercetare aici in Romania?

Bob van Dijk: Nu comentam niciodata direct planurile noastre si deci nu pot vorbi despre asta.

Rep: Dar puteti sa ne spuneti daca aici in Romania ati vrea sa intrati pe un segment de business nou in care sunteti prezenti in alte piete, dar nu si aici?

Bob van Dijk: Nu este vreun element despre care sa comentez, dar in general ne intereseaza diverse business-uri in lume.

Rep: Niciuna dintre activitatile Naspers in Romania nu este pe profit, OLX fiind cea mai aproape de a atinge profitabilitatea. Nu va ingrijoreaza acest lucru?

Bob van Dijk: Nu, chiar din contra. Am investit in modele de business despre care stim ca functioneaza. Stim ca anunturile online functioneaza, la fel si magazinele online si platile electronice. Depinde cand incepi sa investesti si cat de mult esti canalizat catre profit. Am construit companiile pe termen lung, nu vrem sa vindem companiile daca merg bine si nu privim cu un an inainte, ci cu multi ani. Nu ne propunem sa vindem in cativa ani.

Rep: De ce va concentrati atat de mult pe Romania? Ce este atat de important aici?

Bob van Dijk: Sunt doi factori. Unul este faptul ca Romania, ca si piata, creste si devine relevanta; o particularitate tine de calitatea dezvoltatorilor software si de numarul de talente. De aceea am si investit atat de mult aici, fiindca am avut multi oameni buni cu care sa incepem companii bune. Cand ne-a placut un anumit model de business, am gasit si un antreprenor de incredere si ne-am asigurat si ca piata este pregatita.

Rep: Ati vorbit despre softisti cu inata calificare, insa aici este un aspect controversat fiindca forta de munca este tot mai scumpa, costurile nu mai sunt mici in Romania. E o problema pentru voi?

Iulian Stanciu: Este o competitie dura pentru talente, dar exista si alte puncte importante. Trebuie sa-i motivezi pe angajati, sa le arati ca poti construi ceva valoros si sa vada ca sunt parte dintr-o echipa. Doar asa vor fi dedicati. Apoi, ca angajator trebuie sa-i faci sa nu considere ca pierd timpul lucrand. (...) Daca iei, cum facem noi la eMAG, tineri de 21-22 de ani si ii califici, strategia este foarte buna pentru ca ajung in trei ani sa fie extrem de motivati si produc mult pentru companie.

Rep: Naspers are investitii in toate felurile de media. V-ar interesa acest business in Romania?

Bob van Dijk: Nu. Am investit mai ales in online, in e-commerce si in video on demand. N-as spune ca nu ne intereseaza media traditionala, dar este foarte putin probabil sa investim in acest domeniu.

Rep: Acum ca ati analizat operatiunile Naspers in Romania, credeti ca vreuna dintre companii poate deveni o forta pe plan european? Poate eMAG sau Pay U?

Iulian Stanciu: Modelul este diferit in Est fata de Vest. In Europa de Est lipseste increderea, fiindca am trait vremuri grele cand nu aveam incredere in nimeni, nici in autoritate, nici in stat, fiindca toti voiau sa fure si am fost pacaliti prea des, incat increderea a disparut. De-asta nu prea se plateste in avans cu cardul. La Amazon ar fi inimaginabil ca plata sa fie cash la livrare, iar curierii sa care saci de bani.

Modelele sunt diferite: cel al eMAG functioneaza pentru Europa de Est, modelul Amazon functioneaza pentru Europa de Vest. Ne vom extinde in zonele unde modelul nostru functioneaza si avem un apetit pentru risc fiindca asa am fost invatati in aceste tari unde lucrurile se schimba atat de repede. (...) Vedem Turcia si Ucraina ca fiind oportunitati interesante. Le analizam, dar trebuie sa ne intarim activitatile de baza, dar trebuie sa vedem cat trebuie sa investim ca sa ne recuperam si banii. De exemplu, daca in Ungaria trebuie sa investim 20 milioane pentru a ajunge la un anumit nivel, poate in Turcia ar trebui 500 milioane pentru a atinge acelasi nivel si e vorba de foarte multi bani.

Bob van Dijk: As vrea sa adaug ca in trei ani numarul de utilizatori de internet pe plan mondial se va dubla si asta nu datorita Europei si nici Americii, ci datorita restului pietelor. Partea entuziasmanta cand este vorba de cresterea internetului vine din afara Europei de Vest si SUA, deci de ce am investi acolo?

Rep: Dar ar vrea eMAG sa investeasca in Rusia? Ati mentionat Turcia si Ucraina, dar Naspers are operatiuni uriase in Rusia.

Iulian Stanciu: Am vizitat de cateva ori Rusia, dar nu cred ca este o piata potrivita pentru modelul nostru de afaceri. Tara este uriasa, iar in timpul iernii dureaza o luna sa lvrezi cu camionul dintr-o parte in alta a tarii. Rusia este mult mai potrivita pentru o piata a anuntutilor ce permite schimbarea diverselor lucruri pe plan local.

Rep: Naspers are investitii importante in Rusa, dar nu este o piata dificila pentru afaceri?

Bob van Dijk: Fiecare piata are specificul ei si Rusia are ciudateniile ei, insa de multe ori ceea ce vrea clientul este la fel in toate tarile. Noi, ca grup, am avut succes fiindca in multe piete am lasat oameni locali sa conduca business-urile. Rusii conduc operatiunile din Rusia.

Rep: Da, insa ati fost acuzati de jurnalisti sud-africani ca puneti profitul inaintea principiilor si sacrificati si libertatea de exprimare in schimbul banilor. Ei se refereau la operatiunile din China, unde tot oameni locali conduc business-ul.

Bob van Dijk: Daca vrei sa faci afaceri in 120 de tari, trebuie sa activezi in medii extrem de diferite. Daca vei spune ca iti poti impune regulile peste tot, mai bine stai acasa, fiindca nu poti opera global fara sa te supui regulilor. Nu este o optiune. Daca vrei sa te supui regulilor unei singure tari, stai in aceea tara. Nu este posibil sa iti impui perspectivele.

Rep: Dar ce se intampla daca regulile tarii se contrazic cu viziunea companiei si cu valorile ei?

Bob van Dijk: Daca iei decizia sa te extinzi la nivel international trebuie sa respecti tarile respective. Daca ar fi sa filosofam, ne-am putea intreba cu ce drept o companie, fie ea si mare, incearca sa-si impuna valorile in fata altei tari? De ce ai crede ca sistemul tau este mai bun ca al lor? Asadar este o cale riscanta si important este sa oferi clientilor ceea ce-si doresc, singurul mod in care poti face asta fiind sa joci dupa regulile locale. Nu exista alta cale.

Rep: Acum, generatia "millenials" schimba totul si face totul diferit. Cum va adaptati ca si companie pentru aceasta generatie?

Bob van Dijk: Cei care acum ies de pe bancile scolii nu prea folosesc e-mail, convorbiri de voce si nici SMS. Au obiceiuri cu totul diferite, dar si un set de valori total diferite. Noi, ca si grup, suntem norocosi, nu avem "active dure", nu vindem asigurari. Suntem norocosi si fiindca nu facem nimic rau: nu producem tigari si nici arme. Cred ca facem ceva util chiar. Oamenii au obiceiuri diferite si aspiratii diferite si totul necesita schimbari dramatice, dar ca si companie de tehnologie ne este mai usor sa ne adaptam. In plus, noi am mers pe ideea ca, datorita anunturilor online, putem trai intr-o lume in care oamenii arunca foarte putine lucruri fiindca este extrem de usor sa le vinzi.

Rep: Acest proces de adaptare la nevoile generatiei tinere presupune si nevoia de a angaja oameni foarte tineri pe pozitii de conducere?

Bob van Dijk: Suntem o companie tanara, eu sunt printre cei mai batrani la cei 43 de ani pe care ii am. Nu pe toti ii putem plati bine, insa le putem oferi un scop, iar posibilitatea de a imbunatati lumea din jur este un scop. Avem multi oameni tineri, dar probabil ca trebuie sa-i ascultam mai mult si sa fim atenti la ei.