Utilizatorii romani de Internet spun ca stau mai putin online pe parcursul verii, dar doua treimi dintre ei intra pe web de mai multe ori pe zi si doar 3% spun ca renunta la Internet in timpul vacantei, potrivit unui studiu realizat de agentia de media Starcom MediaVest Group, publicat astazi. Ce fac acesti romani pe net, in sezonul estival? Pe langa traditionalul "stat pe Facebook", ei se intereseaza despre vreme, sanatate si ingrijire personala, se distreaza pe site-uri cu filme piratate, citesc stiri si-si lasa copiii mai mult timp cu ochii pe Youtube si jocuri online.

Studiul "Ce fac romanii pe Internet in timpul verii"Foto: Starcom MediaVest
  • Studiul "Consumul de internet pe timpul verii", publicat luni de agentia Starcom, a fost realizat in luna august a.c., pe un esantion de 2.430 de utilizatori romani de Internet, din mediul urban, cu varste de peste 18 ani. Potrivit autorilor, esantionul este reprezentativ la nivel urban, pentru populatia care acceseaza internetul. Marja de eroare declarata este de +/-2%.

Infografic Starcom MediaVest Group

Potrivit studiului, PC-ul ramane dispozitivul universal folosit pentru majoritatea acctivitatilor online, exceptie facand stirile, cumparaturile online si vizionarea de materiale video (pentru care este preferat laptopul). Mobilul este folosit cel mai mult pentru cautarea online, pentru e-mail, social media, mesagerie, stiri si clipuri.

Aproape doua treimi (62%) dintre romanii care folosesc telefonul mobil pentru acces la Internet spun ca in timpul verii acceseaza, pe telefon, social media - majoritatea covarstitoare Facebook, intr-o proportie mult mai mica Instagram, Google Plus sau Linkedin. Mai mult de jumatate dintre ei spun ca folosesc aplicatii de mesagerie (55%) si de navigare (52%). Doar o treime spun ca incarca fotografii online, acceseaza linkuri postate pe Facebook sau se joaca online.

  • Jumatate dintre internauti spun ca s-au uitat la filme online (51%) sau la clipuri video (54%), in timp ce aproape doi din trei spun ca citesc stiri online.

Ce spun participantii la studiu ca ii intereseaza, de fapt, la nivel de informatie si distractie cand intra pe net vara?

  • pe 60% dintre ei - sanatatea
  • 47% - divertismentul
  • 44% - filmele
  • 42% - informatii de ingrijire personala
  • 42% - muzica
  • 37% - informatii despre familie si camin
  • 34% - stiinta si tehnologie

La nivel de stiri, peste jumatate sunt interesati de stiri sociale (57%), internationale (54%), stiintifice (54%) si economice/de tehnologie (41%). Mai putin de jumatate sunt interesati de politica (49%), cultura (46%) sau de stiri sportive (43%).

  • Despre modul de acces al stirilor, studiul sustine ca aproape 70% dintre internautii interesati de asa ceva acceseaza site-urile si portalurile de stiri, iar 66% afla stiri de pe Facebook. Considerabil mai putini spun ca citesc stiri online pe site-uri de reviste (30%) sau bloguri (28%).

Urmaritul filmelor online este o alta ocupatie preferata de multi dintre respondenti. Jumatate dintre acestia spun ca au vizionat astfel de filme - in special filme de comedie, actiune, drama si SF si mai putin filme romantice sau horror. Dar unde se uita ei la filme? Pe site-uri de piraterie:

  • 86% - pe site-uri gratuite romanesti
  • 31% - pe site-uri gratuite din strainatate
  • doar 12% - pe website-uri cu plata

Cat despre copii, studiul arata ca cei mai multi dintre respondentii care au copii cu varste intre 3-14 ani spun ca acestia sunt conectati online mai mult timp decat in restul anului (zilnic sau cel putin o data la doua zile). Cei mai multi dintre copiii de 3-14 ani cu parinti activi online detin un telefon mobil, potrivit studiului. Activitatile principale: jocurile online si vizionarea de videoclipuri, urmate de social media (36% dintre copiii cu varste mai mari), cautarea de informatii (34% dintre copiii cu varste mai mari) sau descarcarea de programe (30% dintre copiii cu varste mai mari.

Ce spune studiul despre receptarea publicitatii online in sezonul de vara:

  • Participantii isi aduc cel mai bine aminte de bannerele online si postarile pe Facebook ale brandurilor. 36% mentioneaza newsletterele retailerilor, iar 31% - articole din reviste online.
  • Reclamele video de pe Facebook nu au un grad de memorabilitate pe masura interesului general pentru consum video.
  • Cele mai memorabile reclame online au fost campanii la bere, inghetata, telefoane mobile si accesorii, bauturi carbogazoase, haine si electronice.