​Conducerea Radioului public incearca sa inabuse avertismentele angajatilor legate de neregulile din institutie. Pe doi dintre acesti angajati, care si-au asumat rolul de avertizor public, i-a trimis toamna aceasta in fata unei comisii de disciplina care nici macar nu le recunoaste acest statut. Acum, presedintele-director general Ovidiu Miculescu a emis un ordin prin care se incearca blocarea, pe viitor, a sesizarilor publice facute de angajati cu privire la orice fel de nereguli si abuzuri comise de sefi sau colegi.

Context:

  • Doi jurnalisti de la Radio Romania Actualitati, Alexandru Rusu si Catalin Gombos, au apelat la statutul de avertizor public pentru a atrage atentia, intr-o dezbatere publica, asupra unor nereguli referitoare la o campanie promovata pe post de RRA, in primavara, campanie pe care CNA avea sa o sanctioneze cu somatie. Cei doi jurnalisti au fost trimisi, toamna aceasta, in fata unei comisii disciplinare, care nu le-a recunoscut statutul de avertizor public. Ei asteapta in prezent verdictul comisiei. Detalii aici, aici si aici
  • Un alt jurnalist, Gabriel Basarabescu, a apelat la acelasti statut cand a facut pentru HotNews.ro o serie de acuzatii la adresa actualei conduceri RRA, care, intre altele, l-a lasat fara matinalul duminical. Detalii aici
  • Acum, SFin.ro a publicat o serie de acuzatii aduse, de data aceasta pe surse, conducerii studioului teritorial Constanta al Radio Romania, care, in alegerile locale, ar fi cenzurat o stire ce ar fi urmat sa fie difuzata intr-un buletin electoral si in care PNL critica activitatea edililor PSD de la Navodari. Surse semnalasera si HotNews.ro acest caz, subiectul fiind in curs de documentare.

Avertizorul public este, pe scurt, angajatul unei institutii sau autoritati publice care, cu buna credinta, atrage public atentia asupra unor nereguli din institutia respectiva. El este protejat prin Legea 571 din 2004.

Potrivit legii mentionate, sesizarea privind neregulile dintr-o institutie poate fi facuta "alternativ sau cumulativ" atat in interiorul institutiei - catre seful ierarhic, conducerea institutiei etc - fie public, adica in media, la adresa organelor judiciare, comisiilor parlamentare, organizatiilor profesionale etc..

Zilele acestea, insa, angajatilor Radioului public li s-a cerut sa semneze ca au luat la cunostinta de un nou ordin al presedintelui-director general Ovidiu Miculescu: Ordinul PDG 1055/7.11.2016 referitor la "Procedura privind semnalarea neregularitatilor in SRR". Documentul ridica o serie de obstacole in calea celor care vor sa faca publice nereguli sesizate in institutie, cum au fost cele mentionate mai sus.

  • De notat ca ordinul asumat de Ovidiu Miculescu face trimitere directa la legea avertizorului public, cea din 2004, in conditiile in care, in cazul jurnalistilor Alexandru Rusu si Catalin Gombos, comisia disciplinara care ii ancheteaza nu le-a recunoscut statutul de avertizor pentru ca, in opinia departamentului juridic, Radioul nu ar fi institutie publica (!) si, deci, nu ar intra sub incidenta legii respective.

Ordinul PDG, consultat de HotNews.ro, enumera tipurile majore de nereguli ce pot fi semnalate, faptele specifice de incalcare a legii sau a normelor interne ce pot fi semnalate (de la acte de coruptie la neglijenta in serviciu). Acelasi ordin spune, insa, si cum se poate face sesizarea, iar aici apar posibilele portite de abuz:

  • Daca legea prevede ca un avertizor public poate semnala "alternativ sau cumulativ" nereguli, ordinul sefului SRR prevede ca cel care face sesizarea trebuie sa completeze un formular pe care sa il transmita sefului compartimentului unde s-a constatat neregularitatea sau sefului ierarhic superior al acestuia, presedintelui Consiliului de Onoare al SRR, Consilierului pe probleme de etica al SRR, presedintelui-director general al SRR.
  • Doar daca nu primeste niciun raspuns de la sefi in 30 de zile, el "se poate adresa organelor externe prevazute de lege".
  • Dar poate primi raspuns, de exemplu, ca, dupa investigatiile facute de cei responsabili, s-a constatat ca nu ar fi nicio problema in situatia semnalata de el. Iar ordinul prevede, intre altele: "nerespectarea prevederilor prezentei proceduri constituie abatere disciplinara". Or, procedura prevede ca sesizarea poate fi facuta publica doar daca nu primeste un raspuns.
  • Capitolul "Protectia avertizorului" are doar trei puncte: el "beneficiaza de prezumtia de buna credinta, pana la proba contrara", comisia de evaluare "va asigura protectia avertizorului, ascunzandu-i identitatea" daca avertizarea il vizeaza pe seful lui ierarhic, iar institutia "exclude orice consecinta pentru sesizarile fundamentate, facute cu buna credinta".

UPDATE 10. nov: Reactia SRR:

Urmare a articolului dumneavoastră referitor la „Procedura privind semnalarea neregularităţilor în Societatea Română de Radiodifuziune”, vă transmitem următoarele precizări:

Procedura privind semnalarea neregularităţilor, aprobată prin Ordinul Preşedintelui director general al SRR nr.1055/2016, a fost elaborată în temeiul art.4 din Ordonanţa guvernului nr.119/1999 privind controlul intern şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, art.2 şi Standardul 1 – Etica şi integritatea din ordinul Secretariatului General al Guvernului pentru aprobarea Codului controlului intern/managerial al entităţilor publice, cu modificările şi completările ulterioare.

De asemenea, subliniem faptul că elaborarea acestei proceduri a fost recomandată de către Curtea de Conturi a României în Raportul de audit financiar încheiat în urma acţiunii de audit financiar asupra contului de execuţie încheiat la 31.12.2015 de Societatea Română de Radiodifuziune, şi impusă ca măsură obligatorie prin Decizia nr.15/2016, cu termen de realizare la data de 31.12.2016.

Procedura a fost elaborată de Comisia de monitorizare, coordonare şi îndrumare metodologică a dezvoltării sistemului de control intern/managerial al Societăţii Române de Radiodifuziune, constituită prin Ordinul Preşedintelui director general al SRR nr.26/2013, în formatul impus pentru procedurile de sistem, şi a fost avizată de către Comitetul Director al SRR prin Dispoziţia nr.II.67/11.10.2016.

Procedura respectă legislaţia incidentă, garantează protecţia persoanelor care sesizează orice faptă prevăzută de lege ca fiind abatere disciplinară, contravenţie, infracţiune şi/sau încălcare a normelor interne şi are drept scop creşterea gradului de încredere în sistemul de control intern managerial.