​Proliferarea stirilor false care circula in retelele sociale i-au determinat pe mai multi angajati Facebook sa se implice direct, impotriva pozitiei oficiale a conducerii companiei americane, in controversele iscate de rolul acestui tip de "continut" in alegerile prezidentiale din SUA. La doar cateva zile dupa ce Mark Zuckerberg a respins vehement ideea ca Facebook are fi influentat rezultatele scrutinului permitand propagarea stirilor false, mai multi angajati au format, sub protectia anonimatului, un "grup de lucru" care sa conteste pozitia oficiala a companiei. Intre timp, si Facebook, si Google au anuntat o prima serie de masuri impotriva site-urilor cu astfel de "stiri".

Facebook Foto: pixabay.com

BuzzFeed News citeaza, fara sa ii nominalizeze, pe mai multi angajati Facebook potrivit carora "cel putin zeci" de colegi din toata compania se implica in asa-numitul grup de lucru si au avut deja doua reuniuni in ultima saptamana. Discutiile lor, deocamdata secrete, urmeaza sa se materializeze intr-un set de recomandari pentru conducerea Facebook, referitoare la problemele pe care le pune faptul ca reteaua sociala permite propagarea unor informatii false sau manipulatoare de pe site-uri obscure.

La sfarsitul saptamanii trecute, Mark Zuckerberg a calificat drept "nebuneasca" ideea ca reteaua sociala ar fi influentat alegerile permitand propagarea de stiri false, care ar fi contribuit la victoria lui Donald Trump in alegeri.

Pozitia sa vine in pofida mai multor investigatii de presa si studii ce au sugerat contrariul. Intre altele:

  • in ajunul alegerilor, tot BuzzFeed News a identificat peste 100 de site-uri operate dintr-un orasel macedonean, care distribuiau prin retelele sociale stiri false favorabile lui Donald Trump
  • Aceeasi sursa publica, luna trecuta, o analiza ce arata cum o serie de pagini de Facebook majore, favorabile fie lui Donald Trump, fie lui Hillary Clinton, distribuiau foarte multe informatii false materiale inselatoare printre multe alte materiale legitime. Si aceasta, in conditiile in care, potrivit unui studiu recent al Pew Research Center, 62% dintre adultii americani consuma stiri in retelele sociale

Pe de alta parte, Gizmodo descrie o situatie ce ar dovedi ca Facebook este preocupata de problema stirilor false, in pofida declaratiilor lui Zuckerberg, dar prefera sa evite actiuni ce ar starni reactii dure din partea politicienilor conservatori. Mai precis, potrivit sursei citate, Facebook ar fi discutat situatia intern, la nivel inalt, inca din mai a.c., iar la un moment dat era planificata lansarea unei versiuni actualizate a a news feed-ului, ce ar fi permis identificarea stirilor false. Dar acest update, daca ar fi fost introdus, ar fi avut un efect negativ mult mai puternic asupra site-urilor de dreapta, sustinatoare ale lui Trump, ceea ce ar fi produs un dezechilibru major in reflectarea campaniei electorale. Potrivit sursei citate, nu e clar daca acesta este singurul motiv, dar update-ul nu a mai fost lansat niciodata.

Facebook a optat, insa, saptamana aceasta pentru o astfel de actiune de limitare a impactului site-urilor de stiri false. Dupa ce Google a anuntat o schimbare a politicilor sale asa incat sa restrictioneze plasarea de reclame pe site-urilor de stiri false, Facebook a luat o masura similara. Potrivit QZ.com, compania nu mai permite site-urilor de stiri false sa intre in reteaua sa de publicitate, Facebook Audience Network, unde erau blocate, pana acum, site-uri pornografice, site-urile de jocuri de noroc sau cele care promoveaza violenta sau vanzarile de arme.