Cheltuielile de publicitate au crescut cu 10% in 2016 comparativ cu anul precedent, atingand 366 milioane de euro, estimeaza agentia de media Initiative Romania, care si-a revizuit pozitiv estimarile facute in mai, cand a lansat raportul anual Media Fact Book.

Daca, atunci, Initiative estima o crestere de 6% a cheltuielilor media pe anul in curs, o crestere similara cu cea de anul trecut, "cea de-a doua parte a anului a adus o crestere peste asteptari a pietei de media, care a fost determinata in special de investitiile impresionante in publicitatea TV, in timp ce evolutia celorlalte canale a fost in linie cu estimarile noastre din Media Fact Book", dupa cum spune Alexandra Olteanu, managing director al agentiei Initiative, citata intr-un comunicat de presa.

Potrivit acesteia, rezultatele pozitive "vor fi sustinute si anul viitor, cand estimam ca piata va creste cu 6%, pana la valoarea de 389 milioane de euro".

Potrivit noilor estimari Initiative referitoare la anul in curs:

  • investitiile in publicitatea TV vor totaliza anul acesta 240 milioane de euro, in urma unei cresteri de peste 10% fata de 2015.
  • televiziunea nu este singurul canal cu un plus semnificativ in 2016: publicitatea online s-a majorat cu 12%, pana la valoarea totala de 64 milioane de euro; radioul este asteptat sa ajunga la 20 de milioane de euro, valoare cu 5% mai mare decat cea din 2015.
  • piata de OOH se mentine la valoarea de 28 de milioane de euro
  • presa tiparita inregistreaza o scadere de 10%, pana la 14 milioane de euro.

Estimari Initiative privind evolutia pietei in 2017:

  • cea mai mare crestere va fi inregistrata in online (+14%, pana la 74 milioane de euro)
  • investitiile in TV vor creste cu 5%, pana la 252 milioane de euro
  • radioul va creste cu 7%, pana la aproximativ 22 milioane de euro.
  • spre deosebire de anii precedenti, si piata de OOH va cunoaste o crestere (4%), ajungand la 29 milioane de euro
  • presa tiparita va continua sa scada cu 10%, pana la 13 milioane de euro.

Initiative, despre evolutiile asteptate pe plan international:

  • "La nivel global, potrivit analizei Inflation Report lansate in luna noiembrie de MAGNA, companie din grupul IPG MediaBrands din care face parte si Initiative, se estimeaza o inflatie de cost TV semnificativa pentru televiziunea liniara (+6,4%), tendinta ce se va reflecta si la nivel regional, in Europa (+6%) si in Europa Centrala si de Sud-Est (+9%). In pietele mature, aceasta inflatie TV este determinata de scaderea audientelor si a rating-urilor, fragmentarea obiceiurilor de consum si emergenta platformelor de digital si OTT. Totodata, online-ul ramane canalul cu cea mai mare crestere in piata de media (+12.5% in 2017), desi va inregistra un ritm mai scazut in urmatorii ani. Astfel, daca in 2016, digitalul a atras 36% din bugetele de publicitate la nivel mondial, apropiindu-se de cota de 37% a TV-ului, in 2017 acesta este estimat sa depaseasca TV-ul si sa devina principalul canal de advertising."