Guvernul de la Budapesta a cheltuit, anul trecut, cu 80% mai multi bani pe publicitate decat in 2015, devenind cel mai mare client de reclama din Ungaria, potrivit Budapest Beacon. Sursa citata descrie o piata a presei si publicitatii complet data peste cap si noteaza, separat, ca partidul de guvernamant vrea o crestere a taxei pe publicitate aplicata furnizorilor de continut, taxa impovaratoare chiar si la nivelul actual.

Budapest Beacon citeaza napi.hu, site potrivit caruia 755,4 milioane de dolari au fost cheltuiti pe publicitate in Ungaria, anul trecut. Totalul este cu 2% mai mare decat in 2015, iar 26% din total au fost cheltuiti pentru reclama TV - al doilea cel mai mare mediu din punct de vedere al bugetelor de publicitate, dupa Internet.

Dar o analiza a cheltuielilor guvernului condus de Viktor Orban arata cata greutate are statul in ipostaza sa de client de reclama:

  • Desi publicitatea TV a crescut cu 8,5% in total, comparativ cu 2015, guvernul a cheltuit cu 140% mai mult.
  • Potrivit Asociatiei de Publicitate din Ungaria, care a publicat aceste date, cresterea pietei locale s-a datorat in mare masura cresterii investitiilor guvernului in publicitate, pe langa evenimentele sportive majore (Euro 2016, Jocurile Olimpice) care au atras audiente mari.
  • Guvernul a cheltuit masiv, in ultimii doi ani, pe publicitate pentru "consultarile nationale" organizate pentru diverse initiative, dar si pe o campanie care ii incuraja pe cetateni sa participe la un referendum privind cota de refugiati pe care Ungaria, in calitate de stat membru UE, ar trebui sa-i primeasca.

In acelasi timp, partidul lui Viktor Orban, Fidesz, vrea din nou sa mareasca taxa de publicitate aplicata celor mai mari furnizori de continut din tara, care se plang ca si la nivelul actual taxa afecteaza serios sectorul media, dupa cum scrie, separat, Budapest Beacon.

Potrivit sursei citate, ministerul Economiei a propus in martie ca furnizorii de continut (ziare, statii radio-tv, site-uri etc.) sa plateasca o taxa de 9% - in crestere semnificativa fata de actualul nivel de 5,3% - aplicata veniturilor lor din publicitate, daca aceste venituri depasesc 345.000 de dolari, cei cu venituri sub acelasi nivel ramanand scutiti de aceasta taxa.

  • Furnizorii au ripostat si s-au plans ca abia fac fata chiar si la actualul nivel al taxei. Ei au avertizat ca o noua crestere ar elimina orice urma de profit, ar forta companiile media sa-si restranga activitatile, ar diminua productia de continut si numarul furnizorilor de continut din Ungaria. Toate acestea, in conditiile in care gigantii internationali Google si Facebook, dominanti si pe piata locala, nu pot fi fortati sa plateasca o astfel de taxa, conform legii ungare.

Fidesz parea pe cale sa renunte la acea initiativa, iar un parlamentar al partidului a fost citat spunand chiar ca va fi micsorat cuantumul taxei. "Aproape adevarat", scrie Budapest Beacon: o noua versiune a proiectului de lege anuntat in martie mentioneaza o reducere a taxei, dar nu de la cuantumul actual, de 5,3%, ci de la cel propus recent, de 9%, pana la 7,5%, adica taxa ar creste oricum.