Cheltuielile de publicitate in media din Romania vor depasi anul acesta pragul de 400 de milioane de euro, in crestere cu 10% fata de 2016, potrivit ultimului raport anual Media Fact Book, dat miercuri publicitatii de agentia Initiative. Aceasta estimeaza cresteri pentru publicitatea TV, radio, outdoor si Internet.

Cheltuieli de publicitate 2008-2017 (MFB)Foto: Raport MFB 2017

Estimari Initiative

Cheltuieli est. 2017 (mil. euro) - Cheltuieli 2016 (mil. euro)

  • Total - 403 - 366
  • TV - 264 - 240
  • Internet - 74 - 64
  • Print - 13 - 14
  • Radio - 23 - 20
  • OOH - 29 - 28

Despre publicitatea online:

  • In cazul publicitatii pe Internet, 62% din piata (2016) inseamna Google si Facebook, potrivit agentiei Initiative, cu rezerva ca raportul ia in considerare doar bugetele clientilor mari, nu si cheltuielile micilor companii care se promoveaza exclusiv prin search sau social media.
  • Intre timp, publicitatea de tip display in "online-ul local" a scazut cu 5%, pana la 20 de milioane de euro.
  • Cheltuielile prin sisteme automatizate (programmatic) au crescut cu 70%, vor creste in continuare.
  • Facebook este asteptat sa creasca substantial si in 2017.

Despre publicitatea TV:

  • Cheltuielile TV cresc desi audienta TV a crescut in medie cu 4%. Statiile au vandut mai mult inventar (+5%) fata de 2016. Statiile au ales sa-si suprasoliciteze programele din toamna/iarna pentru a face loc publicitatii cerute. Inflatia de pret in 2016 a fost, in medie, de 8%.
  • CME (Pro TV) atrage aproape 49% din piata TV, in conditiile in care vinde 34% din inventarul TV total. CME si Intact atrag 75% din totalul cheltuielilor de publicitate TV
  • Apreciem ca la finele anului overall rating va fi constant. Inflatie estimata pentru 2017 - 15%

Cresterea totala a pietei, prevazuta pentru anul acesta, este similara celei raportate pentru 2016, cand Initiative si-a reevaluat in crestere, spre finalul anului, estimarile initiale.

Principalele categorii de clienti cu mari cheltuieli de publicitate:

  • Mobile telecom - 45 mil. euro
  • Medical&Optical products - 45 mil. euro
  • Cosmetics, hygienic, hair care&cleaners - 40 mil. euro
  • Retailers - 28 mil. euro
  • Banking - 18 mil. euro
  • Beer - 15 mil. euro
  • Electronics - 12 mil. euro

Alexandra Olteanu, managing director Initiative, la lansarea MFB 2017:

  • Suntem fericiti pentru ca avem o tendinta pozitiva in macroeconomie, tendinta care dureaza de 2-3 ani de zile. Si anii trecuti au fost rezultate bune, dar datorate unor parametri precum exporturile, care nu aveau efect asupra publicitatii.
  • Anul 2016 ne-a adus o crestere de 4,8%, peste media de 1,9% a UE. Cele mai dinamice sectoare sunt cele de IT, comert, industria - care influenteaza foarte mult piata de media.
  • Cresterea salariilor pune presiune pe costurile companiilor si ar putea aduce complicatii daca nu este insotita de cresterea productiei
  • Piata media urmeaza aceeasi tendinta de crestere
  • Intrebata daca apreciaza ca Facebook, care a inregistrat o crestere masiva, este o companie media mai degraba decat una de tehnologie, Alexandra Olteanu a raspuns: "Da"
  • Multe categorii, precum bettingul, au crescut mult in perioada CM de Fotbal. Dar au fost si alte campanii internationale care nu ar fi rulat fara CM.
  • Daca mentinem acelasi ritm de crestere de 10%, vom atinge in 2020 nivelul pe care il aveam inainte de criza
  • In Romania, in 2016, cheltuielile medii de publicitate per capita au fost de - 16,6-17 euro. La nivel global - 70 de euro. In vestul Europei - peste 150 de euro. Polonia - ad spend per capita de 48 de euro, dar in Polonia salariul mediu e dublu fata de Romania
  • Exista o crestere f mare a utilizarii video online, dar mare parte ramane pe site-uri de filme piratate, unde clientii mari de publicitate nu sunt prezenti