O cincime din cheltuielile totale de publicitate online raportate pentru prima jumătate a anului trecut, în România, au fost înregistrate în sistem programmatic (automatizat), iar cheltuielile pentru reclamă pe mobil s-au apropiat de jumătate din total, potrivit celui mai nou studiu referitor la publicitatea online (ROADS), dat luni publicității. În condițiile în care ia în calcul doar cheltuielile raportate, ROADS evaluează că această piață s-a ridicat, în ianuarie-iunie 2017, la 92,56 milioane lei (20,3 milioane euro).

Cele mai mari categorii de clienti de reclama onlineFoto: IAB Romania

Studiul ia în calcul cifrele facturate de către participanți (site-uri și publisheri locali, agenții media). Pentru platformele internaționale (Facebook, Google), ce nu raportează la nivel local veniturile din publicitate, sunt luate în calcul doar cheltuielile raportate de participanții la studiu).

Potrivit studiului derulat de IAB România-PwC România, creșterea față de primul semestru din 2016 a fost de 15%.

  • Ce spune, între altele, raportul ROADS, pentru perioada menționată:
  • În condițiile în care cheltuielile pentru publicitate pe Facebook sau Google sunt calculate doar parțial, formatul de reclamă online cel mai des folosit este Display Embedded, cu 24,5 milioane de lei; formatele situate pe locurile 2-3, cu aproximativ jumătate din sumă, sunt Display Social Media (12,2 milioane lei) și Search Engines (11,6 milioane lei). Cele trei formate au o pondere de 53% din valoarea totală.
  • 17% din totalul cheltuielilor raportate reprezintă formate intruzive și video, în creștere fată de primul trimestru din 2016 (cand acestea reprezentau 13% din total)
  • Dintre categoriile de clienți cu mari cheltuieli de publicitate online, cea care a înregistrat cea mai mare creștere a cheltuielilor este industria alimentară (+52%).
  • Categoriile cu cele mai mari cheltuieli sunt Telecom (12,5 milioane lei), Finanțe (7,5 milioane lei), Produse Alimentare (7 milioane lei), Divertisment&Media (6,5 milioane lei), Auto (6,4 milioane lei), Comert Online (6,4 milioane lei), Cosmetice (6,2 milioane lei)
  • Cheltuielile făcute în sistem automatizat (programmatic) au atins 19% din total în semestrul 1 al anului trecut, față de 14% în primul semestru din 2016.
  • Cheltuielile pentru publicitate pe mobil au atins 42% din piața locală
  • Pentru întregul an 2017, la nivel european, industria de publicitate online se estimează că va atinge 46 de miliarde de euro, în crestere cu 10% față de anul anterior