Daca mai exista vreo urma de indoiala cu privire la publicul materialelor video educationale, aceasta a fost inlaturata de experienta a doi profesori de matematica de la University of Minnesota, Jonathan Rogness si Douglas Arnold, al caror videoclip “Despre transformarile Moebius”, a fost vizualizat de aproximativ 1.300.000 ori de cand a fost postat pe YouTube, in luna iunie 2007, sustine un articol scris de un angajat al Departamentului de Stat si citat de Ambasada americana de la Bucuresti.

Oferta de materiale educationale de pe YouTube – website pe care se pot posta videoclipuri gratuit – sau website-ul universitar al Apple Computer, iTunes U, reprezinta ultima gaselnita in cadrul miscarii OpenCourseWare (OCW), initiata de Massachusetts Institute of Technology (MIT) in 2001, odata cu anuntul prin care universitatea oferea acces online la materialele educationale folosite pentru 1.800 de cursuri – cu alte cuvinte, aproape intreaga programa scolara a institutiei – in mod gratuit si deschis tuturor.

Astazi, peste 150 de universitati de pe sase continente participa la miscarea OCW, oferind aproximativ 5.000 de cursuri in mod gratuit.

Universitatea din Berkeley ofera cursuri integrale pe YouTube

In octombrie 2007, University of California (UC) din Berkeley a devenit prima universitate care a postat pe YouTube videoclipuri in care prezenta, integral, cursurile oferite.

Canalul UC Berkeley a fost deschis cu peste 300 de ore de cursuri si evenimente inregistrate video pe diverse teme, de la bioinginerie la studii despre pace si conflicte.

Primul videoclip dintr-o serie de prezentari despre biologia integrativa, tinute de prof. Marian Diamond, a fost vizualizat de 89.000 de ori. Primul curs intitulat “Fizica pentru viitorii presedinti”, tinut de prof. Richard Muller, a fost vizualizat de peste 128.000 de ori, iar cursul “Introducere in non-violenta” de 27.000 de ori.

De asemenea, UC Berkeley pune la dispozitie, pe canalul sau, videoclipuri de interes pentru viitorii studenti, cum ar fi unul despre viata in campus sau un serial in patru parti care ofera un tur detaliat al campusului Berkeley.

“Din ce in ce mai multe colegii si universitati incarca materiale si creeaza canale si ne asteptam ca aceasta categorie, Educatia, sa fie una dinamica pe YouTube”, a declarat Obadiah Greenberg, manager pe probleme de parteneriate strategice al YouTube.

Printre celelalte universitati care au lansat propriile canale pe YouTube se numara MIT, University of Southern California, Vanderbilt, Duke, Purdue, Auburn si Washington University din St. Louis. De asemenea, University of California Television a lansat un canal care contine un catalog in plina dezvoltare ce include interviuri, dezbateri, evenimente culturale si sesiuni de lectura. Temele sunt dintre cele mai variate – de la emisiuni medicale la opera, iar o parte din videoclipuri sunt in limba spaniola.

Sefii companiei doresc internationalizarea YouTube

Fondata in februarie 2005 intr-un garaj din Menlo Park, California, compania YouTube a devenit un fenomen in 2006, pe masura ce utilizatorii s-au ingramadit sa consulte site-ul pentru a viziona si face schimb de videoclipuri. În noiembrie 2006, Google a achizitionat YouTube, care continua sa functioneze in calitate de filiala independenta.

Popularitatea YouTube se datoreaza, in parte, faptului ca permite oamenilor sa posteze si sa faca schimb de videoclipuri pe internet, prin intermediul site-urilor, al blogurilor si al e-mail-ului.

Compania afirma ca este “dedicata internationalizarii YouTube prin traducerea serviciilor si caracteristicilor oferite in limba fiecarei tari”.

YouTube nu este singurul website care abordeaza videoclipurile educationale. iTunes U al Apple Computers – un serviciu de descarcare a fisierelor audio si video, inaugurat in primavara anului 2007 – gazduieste materiale gratuite furnizate de 28 de colegii.

Videoclipul „Despre transformarile Moebius” poate fi urmarit aici.