Cum se vede piața media, dacă excludem publicul fără acces la net: Reticență mare a consumatorilor de știri.

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Luni, 18 iunie 2018, 18:43 Economie | Media & Publicitate


Sondaj Reuters increderea in stiri
Foto: Reuters Institute
România TV și Antena 3 - pe ultimele locuri în clasamentul încrederii publicului, Digi 24 și TVR - în topul audiențelor, iar știrile false - subiecte populare de discuție pentru publicul larg. Așa ar arăta imaginea pieței media din România, dacă am reduce-o doar la publicul cu acces la Internet, după cum reiese din sondajul Digital News Report 2018, realizat de Reuters Institute.

  • Studiul internațional, făcut public săptămâna trecută, este disponibil aici. Luni, autoarea segmentului referitor la România, Raluca Radu, a detaliat rezultatele pentru piața locală, comparând datele cu cele obținute la nivel internațional.
  • Sondajul pe care se bazează studiul este prezentat ca fiind relevant pentru publicul românesc utilizator de Internet, marja declarată de eroare pentru România fiind de +/-2,17%. Eșantionul folosit pe plan local a fost de 2048 de persoane, luându-se în calcul un grad de răspândire a Internetului de 63%.

Cum se compară principalele rezultate obținute în sondajul Reuters, ce ia în considerare exclusiv publicul cu acces la net, și cele oferite de piața românească sau de alte studii ce iau în considerare populația României? Diferențele sunt substanțiale.

AUDIENȚE / UTILIZAREA DIVERSELOR MEDII

Raportul Reuters separă media tradiționale (TV, radio, print) de cele online. În privința primelor, se remarcă faptul că Digi24 - stație care în clasamentul audiențelor este urmărită de 5-7 ori mai puțini oameni decât liderii pieței TV de știri, Antena 3 și România TV, apare aici pe locul 2, după Pro TV și înainte chiar de Antena 1.
  • Este vorba despre răspunsul respondenților referitor la utilizarea săptămânală a diverselor medii



ÎNCREDEREA ÎN BRANDURI MEDIA

Televiziuni care, "în viața reală", apar în topul audiențelor, deci ar beneficia cel puțin teoretic de un grad important de încredere, figurează la finalul clasamentului, în studiul Reuters. Astfel, România TV și Antena 3 au cel mai scăzut grad de încredere dintr-un total de 15 media luate în considerare. În același timp, pe lângă liderul Pro TV, pe primele locuri mai apar Ziarul Financiar, Televiziunea publică și Digi 24 - instituții media cu audiențe mult mai mici decât alte instituții de presă scrisă și TV.



UTILIZAREA DIVERSELOR MEDII

Participanții la sondajul Reuters spun că se informează din/de la:
  • online (inclusiv social media) - 88%
  • TV - 82%
  • social media - 67%
  • radio - 42%
  • print - 18%
  • bloguri - 16%



Pe piața locală există diverse sondaje referitoare la sursele de informare ale oamenilor, cele mai multe fiind, însă, asociate fie cu tipuri de știri (de ex., politice), fie cu obiective de marketing. Un sondaj realizat de CURS pentru Știripesurse.ro, publicat la începutul anului și valabil pentru toata populația adultă, are date cu totul diferite de cele din studiul Reuters, cu excepția televiziunii, având în vedere că respondenții puteau alege o singură variantă de răspuns :
  • TV - 81%
  • Online - 10%
  • Radio - 6%
  • Presă scrisă - 2%
  • Altă sursă - 1%

ÎNCREDEREA ÎN ȘTIRI

Studiul Reuters indică un nivel redus de încredere în știri, indiferent de criteriul ales, pentru publicul din România (din nou, cel cu acces la Internet):
  • încrederea în știri în general - 42%
  • încrederea în știrile pe care le folosesc - 48%
  • încrederea în știrile din căutări - 45%
  • încrederea în știrile din social media - 32%

Pe de altă parte, la nivelul întregii populații, un Eurobarometru de anul acesta arată că posturile radio-TV se bucură de 66% încredere, iar sursele online beneficiază de doar 37% încredere. Față de studiul Reuters, Eurobarometrul arată un grad de încredere mult mai mare în știrile ce se răspândesc în rețelele sociale (59% dintre utilizatorii de astfel de rețele).




Ce mai spune studiul Reuters despre consumul media din România:

  • mai mulți români au utilizat social media pentru știri, comparativ cu anul precedent, în timp ce la nivel global accesarea știrilor prin social media e în declin
  • românii sunt printre cei mai atenți la identificarea știrilor false
  • discuțiile despre știri se mută în aplicațiile de mesagerie (creștere pe WhatsApp, FB Messenger)
  • România e la mijlocul plutonului, pe plan global, când vine vorba despre încrederea în jurnalism (43%)
  • 38% dintre români s-au declarat expuși la știri false
  • 30% dintre români spun că folosesc softuri de blocare a reclamelor, în creștere cu 6% față de precedentul sondaj.


Citeste mai multe despre   


















6424 vizualizari

  • +4 (8 voturi)    
    La disparitia otv a murit cineva? (Luni, 18 iunie 2018, 19:16)

    un domn [utilizator]

    Ei Bine Hantena Haules Baules 3 e necesar sa mearga dupa otv
    Sa ii Ajutam!
    https://petitieonline.net/petitie/02529049/semnaturi/pg9
  • +2 (4 voturi)    
    e bine (Marţi, 19 iunie 2018, 7:33)

    toxx [utilizator]

    pt o populatie care nu prea intra pe net, desi avem cel mai bun net din Europa si viteaza cea mai cea, va garantez eu ca aia care au venit la mitingul psd din 9 iunie habar nu au ce e o tableta, si tot la a3/rtv se uita. iar aia mereu voteaza cu ochii inchisi pe trandafirii rosii. Din astia mai emancipati care comenteaza pe net, multi au stat acasa in 2016. Maine daca li se da in cap iar talharul scapa din cauza noilor legi ale justitiei, se vor ofusca si vor pleca din tara.... asta e tristul adevar.
  • +2 (2 voturi)    
    Poate cineva sa-mi explice cum publicul (Marţi, 19 iunie 2018, 11:08)

    xrogo [utilizator]

    urmareste asiduu Antena 3 si Romania TV, dupa cum o spun audientele dar are incredere in Digi24 si Realitatea TV la care se uita mult mai putin?
    • +1 (1 vot)    
      Da.Eu. (Marţi, 19 iunie 2018, 20:02)

      Reticentul [utilizator] i-a raspuns lui xrogo

      Dupa ani de indelungi cercetari si folosind cele mai sofisticate calculatoare de noua generatie, cercetatorii englezi au reusit incredibila performanta de selectare a unor criterii care sa claseze ... ce se vede. Adica vitzavercea. Sarmana propaganda, rau a ajuns..
  • 0 (0 voturi)    
    din nefericire.... (Miercuri, 20 iunie 2018, 9:52)

    USMarines [utilizator]

    cei care isi iau informatiile numai de la TV sunt ceva mai multi si foarte important VOTEAZA ACTIV...
    In comparatie cu fitosii care stau toata ziua pe net, se revolta pe forumuri, tuna si fulgera din vorbe impotriva coruptiei si manipularilor, dar in ziua votului nu ii prinzi pe la urne pe motiv "ca nu au cu cine vota".
    Da, principalul motiv pentru care PSD isi face acum de cap cu tara si legile ei este faptul ca din cei 60% care nu s-au prezentat la vot in 2016, cel putin jumatate NU au vrut sa voteze desi au sentimente anti-PSD, pe motiv ca "toti sunt la fel" si "nu am cu cine vota"...


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version