Nouă din zece liceeni cred că știrile false sunt o problemă pentru România, dar aproape tot atâția consideră că nu e neapărat o problemă și pentru ei, deoarece cred că au capacitatea să identifice astfel de “știri”. Totuși, aproape jumătate dintre ei admit că au distribuit cel puțin o dată o știre falsă și cei mai mulți cred că media și guvernul au principala responsabilitate în combaterea fenomenului, conform unui studiu prezentat marți.

Fake news la liceu - sondajFoto: Hotnews
  • Studiul a fost realizat de compania Unlock Market Research pentru un program derulat de ONG-ul Școala de Valori, care susține un proiect de media literacy derulat în școli de un jurnalist și o specialistă în relații publice, Tudor Mușat, respectiv Ana-Maria Diceanu. Cei doi merg în școli din țară să explice elevilor ce înseamnă media în general, diferențele între jurnalism și publicitate, „fake news”, care sunt capcanele consumului de media și cum să se protejeze în fața cyber-bullyingului. Cu acest studiu a fost lansat și un Ghid de educație media pentru profesori, ce va fi disponibil online și va fi distribuit către profesori de ONG-ul menționat.

Studiul este realizat pe un eșantion de 450 de elevi de liceu din mediul urban și este declarat reprezentativ pentru acest segment al populației. El a fost suplimentat de un studiu calitativ constând în interviuri cu mai mulți elevi.

Principalele concluzii ale sondajului:

  • Deși 89% dintre tineri consideră că fenomenul fake news e o problemă în România, 83% consideră că ei, personal, au capacitatea să identifice asemenea „știri”
  • 2 din 3 (67%) spun că întâlnesc fake news cel puțin de câteva ori pe săptămână. Deși cei mai mulți spun că îl pot identifica, 43%, adică aproape jumătate, spun că au distribuit cel puțin o dată o știre falsă
  • Tot 2 din 3 (65%) consideră că fake news se găsesc în principal în știri despre politică internă și nu asociază fenomenul cu genul de informații pe care ei le consumă. Tot atâția (65%) admit că se uită rar sau foarte rar la știri de politică internă

Principalii responsabili pentru a veni cu soluții de combatere a fenomenului sunt, în ochii elevilor, mass-media (53% dintre respondenți) și guvernul (34%), urmate de platforme online (31%) și Justiție (28%).

Studiul a fost prezentat cu ocazia lansării unui ghid pentru profesori, de inițiere a elevilor în media/fake news, ghid bazat pe câteva lecții/segmente: Introducere în tainele mass-media (ce e o știre, cum se strâng informațiile etc.), Diferența fapte-opinii, Analiza ziarelor (explicarea tipurilor de materiale, a unghiurilor de abordare a subiectelor etc.), Social media versus mass media, Ce sunt știrile false și cum pot fi identificate, Fenomenul Cyberbullying.

Rezultatele cheie ale studiului Unlock:

Percepția asupra fake news - studiu Unlock:

Ce înseamnă știre falsă - studiu Unlock: