Cu două luni înainte de alegerile europarlamentare, Facebook, intens criticată pentru rolul avut în diseminarea știrilor false și a propagandei, a anunțat strategia prin care luptă contra amenințărilor și prin care vrea să dea dovadă de transparență. Cei care cumpără publicitate pentru alegeri trebuie să fie autorizați în țara respectivă, iar lângă anunțuri va scrie cine plătește și cât a fost bugetul campaniei. Informațiile vor fi destinate și autoritățiilor, pentru ca acestea să poată vedea dacă sunt respectate regulile de finanțare ale campaniilor. Alegerile pentru Parlamentul European vor fi pe 26 mai.

HotNews.roFoto: Hotnews

Facebook a fost criticată de Comisia Europeană în ultimele luni pe motiv că a făcut prea puțin pentru combaterea dezinformării în rețea și miza este importantă, fiindcă trolii și diverse organizații au dovedit că pot să-și ducă manipulările la foarte mulți oameni, cu bugete mici de publicitate.

De remarcat că, de câteva luni Facebook face des anunțuri despre seturi de pagini și conturi închise în diverse țări, inclusiv în România, unde conturile închise aveau legătură cu PSD. În majoritatea țărilor despre care Facebook face anunțuri vor fi curând alegeri, iar rețeaua vrea să arate că face ceva și că este ”pe fază”.

Acum, Facebook anunță un plan de acțiune la nivelul UE, cu două luni înainte de alegeri.

Centrul de operațiuni din Dublin se va concentra pe urmărirea publicității politice pe Facebook și practic vor fi introduse noi procedee de verificare pentru cei care cumpără publicitate, iar cei care văd reclamele politice vor putea face click și vor afla cine a plătit campania pentru partid sau pentru un anumit candidat. De precizt că aceste lucruri vor fi introduse treptat în diversele țări.

Măsurile încearcă să rezolve două chestiuni presante: să impiedice folosirea publicității online pentru ingerințe în politica unor țări străine și să crească gradul de transparență pentru toate tipurile de publicitate.

Cei care cumpără publicitate vor trebui să fie autorizați în țara de origine pentru a putea pune reclamele electorale în rețea, iar asta înseamnă că Facebook le va cere documente și va face și verificări tehnice pentru a le confirma identitatea și locul de unde sunt. Pentru ca aceste reguli să fie respectate, vor fi folosite și sisteme automate, dar se va ține cont și de cele raportate de useri.

Compania spune că toți clienții de publicitate electorală vor trebui autorizați în fiecare țară, astfel încât să poată fi apoi identificați ușor, și autoritățile competente să poată investiga, în caz că sunt probleme. ”Sunt multe chestiuni pe marginea cărora numai autoritățile electorale pot lua decizii, de exemplu dacă au fost respectate regulile de finanțare a campaniilor, iar noile noastre unelte le vor ajuta în această muncă importantă”, spune compania.

Pentru a crește transparența, toate reclamele politice de pe Facebook și Instagram vor trebui să aibă o etichetă “Paid for by” în partea de sus, iar asta înseamnă că userii pot vedea cine plătește pentru reclamă, pot afla date de contact și, la un click, date despre cât a fost bugetul pentru acel anunț. În plus, se va mai putea vedea câți oameni au vizualizat reclama, ce vârstă aveau, dar și date despre locurile de unde erau.

”Îi invităm pe toți cei care vor să desfășoare campanii politice să înceapă procesul de autorizare acum și vom începe să blocăm de la jumătatea lui aprilie reclamele politice care nu au fost corect înregistrate”, spun cei de la Facebook.

Vor trebui să se supună regulilor nu doar reclamele care nu susțin un anumit candidat sau partid, dar și cele care vorbesc despre chestiuni politice sensibile, cum ar fi imigrația.

Facebook vorbește și despre extinderea disponibilității ”bibliotecilor” pentru reclamele electorale (library ads), unde vor fi stocate, timp de șapte ani toate postările plătite de partide şi de candidaţi, în campania electorală. Aceste ”librării” vor conţine date ale companiilor care cumpără spaţiu publicitar, iar în cazul candidaţilor care se ocupă singuri de promovarea campaniilor lor electorale, Facebook se va asigura că datele lor se regăsesc în documentele oficiale ale autorităţilor electorale. Astfel de librării au fost create deja în Statele Unite, Brazilia şi Marea Britanie și numărul țărilor va fi extins.

Făcând click pe ”See Ad Details” veți putea afla de câți oameni a fost văzut anunțul și alte date demografice despre ei.

Facebook spune că tehnologia nu va putea acoperi totul și îndeamnă utilizatorii să semnaleze când văd reclame electorale despre care nu pot afla nimic și deci nu au fost înregistrate. Compania spune că le va analiza și le va elimina, dacă nu corespund regulilor.

Rețeaua admite că schimbările nu vor avea cum să împiedice total abuzurile. ”Luptăm contra unor adversari deștepți, creativi și bine finanțați care își schimbă tacticile în timp ce noi depistăm abuzurile. Credem însă că putem să prevenim viitoare interfernțe în alegeri, pe Facebook. Și tocmaid e aceea sunt așa de importante”