Serviciile de media publice au mari probleme în încercarea de a atinge audiențe tinere și mai puțin educate și riscă să intre în declin și, în cele din urmă, să devină irelevante, potrivit unui studiu Reuters Institute făcut public săptămâna aceasta. Studiul a fost realizat în țări din Europa unde astfel de instituții sunt încă foarte puternice și continuă să atragă segmente puternice de audiență.

Studiu Reuters Institute - media publiceFoto: Reuters Institute

Potrivit raportului, media aflate în serviciu public au mari dificultăți să ajungă la audiențele prezente preponderent online și la cele care au o educație limitată. Pentru știri, persoanele în segmentul de vârstă 18-25 preferă, de exemplu, platforme precum Facebook și YouTube și mai puțin serviciile publice pentru știri online.

  • Cele mai multe servicii publice răspund atât intereselor publicului cu orientare politică de dreapta, cât și de stânga și ajung atât la persoanele cu apetit pentru mesaje populiste, cât și la cele rezistente la astfel de mesaje, deși populiștii tind să aibă mai puțină încredere în informațiile livrate de media publice.

Raportul afirmă că, preponderent, audiența știrilor furnizate de serviciile publice este îmbătrânită și educată și, drept rezultat, aceste media tind să eșueze în efortul de a livra un serviciu universal, în special online, precum și să devină irelevante pentru segmente foarte largi de public.

Studiul a fost realizat în rândul media publice din Finlanda, Germania, Marea Britanie, Republica Cehă, Spania, Italia, Franța și Grecia.

El arată că, dintre toate serviciile analizate, doar BBC (Marea Britanie) este singura instituție publică de media care atinge un public considerabil mai larg (+10%) pe toate platformele sale online și offline combinate, decât doar prin platformele offline. În cele mai multe cazuri, prezența pe canalele online aduce un plus de maxim 5%.

În șapte dintre cele opt țări analizate, publicul tânăr a desemnat mai mult Facebook decât instituțiile publice de media ca sursă principală de șitiri online. Același lucru este valabil pentru Youtube în șase dintre țările analizate.