CNA si ANPC au incheiat, marti, un protocol de colaborare pentru combaterea publicitatii inselatoare si agresive. Potrivit presedintelui CNA, Rasvan Popescu, este vorba de un protocol cu dublu sens, prin care Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) va putea folosi expertiza CNA in monitorizarea publicitatii audio-video, iar CNA, la randul sau, va putea sesiza ANPC pentru sanctionarea directa a unor comercianti identificati cu publicitate incorecta in audiovizual.

Protocolul semnat, astazi, de presedintii celor doua institutii stabileste ca la cererea ANPC, CNA va analiza in sedintele publice cazurile de publicitate ilegala semnalate si va interzice difuzarea lor in audiovizual, daca este cazul. "La sesizarea ANPC, CNA poate intrerupte lantul dintre comerciant si consumator, acolo unde aceasta reclama s-a dovedit mincinoasa", a declarat Rasvan Popescu, presedintele CNA.

"ANPC nu are capacitatea de a monitoriza publicitatea audio-video", a motivat Dan Vlaicu, presedintele ANPC, colaborarea cu CNA-ul in acest demers de combatere a publicitatii incorecte, fiind necesara expertiza CNA pe acest domeniu.

In completare, Rasvan Popescu a aratat ca CNA considera necesara infiintarea unui organism de autoreglementare care ar putea sa joace un rol de supervisor al publicitatii, inainte ca ea sa ajunga la consumator. IAA si RAC ar putea sa colaboreze in acest sens, a sugerat Popescu.

Printe produsele cel mai adesea promovate incorect au fost mentionate: creditele bancare pentru care dobanda anuala efectiva (DAE) nu este specificata, clientii fiind ademeniti doar cu avantajele imediate ale creditului, produsele cu false efecte curative si biletele de avion promovate cu preturi care nu includ TVA si taxele de aeroport.

"Pretul transmis prin publicitate trebuie sa fie acelasi cu pretul platit de consumator", a precizat Dan Vlaicu.

Potrivit CNA, institutia a emis, in 2007, 57 de decizii pentru publicitate incorecta sau incompleta la servicii bancare, medicamente, racoritoare, dulciuri, etc.

Protocolul CNA-ANPC este valabil un an, cu prelungire automata, daca niciuna dintre parti nu il intrerupe si are la baza intrarea in vigoare a legii 363 / 2007, o lege care protejeazã consumatorii in fata practicilor comerciale incorecte.

Rasvan Popescu a anuntat, cu aceasta ocazie, ca CNA isi propune sa mai semneze protocoale cu Agentia Nationala pentru Protectia Copilului (ANPC) si cu asociatia jurnalistilor - AJR.