Una din placerile de a avea un contact direct cu echipa de vanzari publicitate de la Google este aceea ca ai access la diverse programe beta pe care motorul de cautare le lanseaza.

Asa se face, ca in urma cu 5-6 zile mi-a aparut in unul dintre conturile adWords pe care le gestionez un mesaj care ma anunta ca respectivul cont a fost inrolat in programul de targetare demografica a campaniilor.

Mi s-a parut o chestie misto, am vrut sa scriu imediat ceva pe blog pe acest subiect, dar mi-am zis ca mai bine mai stau cateva zile sa vad si cum functioneaza noua inventie a celor de la Google.

Intai de toate trebuie sa subliniez o latura pozitiva a programului – si anume aceea ca aceasta optiune de targetare este posibila doar pentru campaniile contextuale – cele care ruleaza pe reteaua Google Adsense. Este bine sa fie asa, iar marketerii trebuie sa inteleaga diferenta fundamentala dintre produsele oferite de Google adWords.

Reteaua de motoare de cautare grupata sub titulatura Google search si Search network este o platforma in care utilizatorii cauta in mod activ un anume lucru sau informatie, prin urmare orice targetare demografica nu face sens. Nu cred ca poate exista o companie pe lumea asta care sa sustina ca el nu vrea sa isi vanda produsul unui client potential daca acesta nu se incadreaza in targetul definit de departamentul de marketing.

Pe de alta parte, mesajele publicitare care se afiseaza in reteaua contextuala fac parte din strategia de market push pe care o are respectiva companie, prin urmare pentru inbunatatirea rezultatelor campaniei si sporirea numarului de conversii, o targetare demografica poate face foarte mult sens.

Pe cat am fost de entuziasmat de noua facilitate, pe atat de tare m-am dezumflat la momentul in care am vazut ce se intampla in realitate.

Pe scurt treaba sta cam asa: In ultimele 7 zile, una dintre campanii (care ruleaza doar pe reteaua de continut a Google adWords) – a generat un total de 1.156.000 afisari cu o rata de clic de 0.04%, adica un total de 555 clicuri.

In aceeiasi perioada, afisarile despre care exista informatii de natura demografica au reprezentat (din pacate) doar 2,5% din total, si anume 28.945 afisari si aceste afisari au consumat doar 0,9% din bugetul total.

Targetul demografic pe care il vizez cu aceasta campanie este unul extrem de larg (adulti 25+), prin urmare din cele 28.945 afisari, doar 7.239 as putea sa le consider „non-target”, ceea ce in volumul total repzinta doar un modic 0.6% din afisarile livrate.

Acest numar de afisari este total nerelevant in economia campaniei si, cel putin pentru mine la momentul actual, face ca targetarea demografica sa fie total inutila.

Pe de alta parte, o alta campanie in cadrul aceluiasi cont, care ruleaza bannere (si nu anunturi text) si care a avut un volum de aproape 2 milioane de afisari in ultimele 7 zile, nu a inregistrat nici macar o singura afisare pe un site despre care sa exite informatii de natura demografica.

Nu ma intelegeti gresit, ideea Google de a introduce targetarea demografica este mai mult decat excelenta. Ma asteptam sa lucreze Google la asa ceva, atata vreme cat adCenter-ul lui Microsoft ofera astfel de posibilitati.

Ce speram eu sa faca in fapt acest produs este sa foloseasca informatiile demografice pe care le colecteaza de pe un site si sa le extrapoleze si catre alte site-uri care nu detin aceste informatii despre utilizatori. Cine stie, poate in curand se va implementa un asemenea sistem.

Ideea in sine de a face targetare demografica pentru o campanie internet este mai mult decat buna. Avand aceasta posibilitate tehnica, se pot creea si afisa mesaje publicitare diferite in functie de varsta sau sexul vizitatorului, iar rezultatele obtinute pot fi pana la de 5-10 ori mai bune decat cu o campanie ne targetata.

De urmarit directia spre care se va inscrie acest nou program beta.

Vezi grafic si comenteaza pe blogul lui Alex Visa