Aproape 200 de companii, printre care Coca-Cola, Levis și Starbucks, boicotează în acest moment Facebook în numele luptei împotriva urii pe rețelele sociale, dar această mișcare are puține șanse să schimbe în profunzime rețeaua socială, scrie AFP.

HotNews.roFoto: Hotnews

Vineri, la această mișcare s-au raliat mai multe firme cu greutate, precum Unilever, iar bursele au reacționat: Facebook a pierdut peste 50 de miliarde de dolari în capitalizare bursieră într-o zi, înainte de a crește luni cu peste 10 miliarde.

"Am intrat într-o nouă eră a militantismului digital", remarca Greg Sterling, analist specializat în marketing online.

Vasta mișcare împotriva rasismului din Statele Unite s-a tradus, printre altele, în furie față de rețelele sociale, percepute ca fiind foarte tolerante în privința discursului de ură, rasist sau care face apologia violenței.

ONG-uri și asociații, printre care NAACP, marea organizație de apărare a drepturilor afro-americanilor și o organizație de luptă împotriva antisemitismului, Anti-Defamation League, au cerut companiilor să nu mai cumpere în iulie spații publicitare pe Facebook.

Unele companii s-au raliat mișcării, altele au anunțat doar o "pauză".

Ford a afirmat astfel că dorește să-și "reevalueze prezența pe aceste platforme".

"Existența conținutului legat de ură, de violență sau nedreptate rasială trebuie eradicat", a precizat luni constructorul american de mașini.

"Rețelele sociale vor trebui să ia în serios aceste probleme, altfel veniturile lor vor fi direct afectate", crede Michelle Amazeen, profesor de comunicații la universitatea Boston.

Mark Zuckerberg apără în continuare poziția sa mai relaxată decât Twitter sau YouTube, în special față de discursul liderilor politici, invocând libertatea de exprimare.

Dar, semn că boicotul ia o amploare dificil de ignorat, a prezentat unele concesii vineri.

Astfel, rețeaua va retrage reclamele care incită la ură iar mesajele problematice ale politicienilor ar putea fi ascunse și semnalate, în maniera Twitter.

Campania împotriva grupului "poate conduce la ușoare pierderi de venituri, dar acestea își vor reveni", spune Larry Chiagouris, profesor de marketing la Pace University.

Majoritatea actelor de boicot s-au estompat după entuziasmul inițial, potrivit acestuia.

"Corect sau nu, oamenii își adoră conturile de Facebook," subliniază el.

În plus, companiile au nevoie de o astfel de audiență, personalizată la scară foarte mare.

"Anticipăm că majoritatea vor reveni pe Facebook având în vedere cele 2,6 miliarde de utilizatori. Până atunci, Facebook poate lua câteva măsuri pentru a demonstra că reduce conținutul de ură", spune și Ali Mogharabi, analist la Morningstar.