CNA: Realitatea Plus, amendată cu 10.000 de lei, pentru „Jocuri de Putere” / România TV a primit 7.500 lei amendă pentru știrea cu Selly. Celelalte televiziuni, somate

de V.M.     HotNews.ro
Joi, 10 septembrie 2020, 20:49 Economie | Media & Publicitate


Sigla CNA
Foto: Agerpres
Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a amendat, în şedinţa de joi, postul Realitatea Plus cu 10.000 de lei, pentru ediţia din 10 august a emisiunii „Jocuri de Putere”, şi mai multe televiziuni au fost amendate sau somate pentru că au avut relatări despre un accident rutier în care ar fi fost implicat vloggerul Selly - informaţie care s-a dovedit a fi o farsă.

Potrivit Agerpres, postul Realitatea Plus a fost amendat cu 10.000 de lei pentru că în ediţia din 10 august nu ar fi respectat precizarea din Legea Audiovizualului potrivit căreia „toţi furnizorii de servicii media audiovizuale au obligaţia să asigure informarea obiectivă a publicului prin prezentarea corectă a faptelor şi evenimentelor şi să favorizeze libera formare a opiniilor”.

Totodată, aceeaşi emisiune a încălcat, potrivit CNA, articolele din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual ce vizează dreptul la propria imagine, anume "în cazul în care în programele audiovizuale se aduc acuzaţii unei persoane privind fapte sau comportamente ilegale ori imorale, acestea trebuie susţinute cu dovezi, iar persoanele acuzate trebuie contactate şi invitate să intervină pentru a-şi exprima punctul de vedere. În situaţia în care persoana vizată refuză să prezinte un punct de vedere sau nu a putut fi contactată prin încercări repetate, trebuie precizat acest fapt", "condiţii nediscriminatorii de exprimare până la finalul aceluiaşi program în cadrul căruia s-au făcut acuzaţiile".

CNA mai menţionează în acest caz şi prevederile din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit cărora "moderatorii programelor au obligaţia să solicite ferm interlocutorilor să probeze afirmaţiile acuzatoare, pentru a permite publicului să evalueze cât de justificate sunt acestea" şi "moderatorii, prezentatorii şi realizatorii programelor au obligaţia să nu folosească şi să nu permită invitaţilor să folosească un limbaj injurios sau să instige la violenţă". În această decizie a CNA se arată şi obligaţia ca furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să asigure o distincţie clară între fapte şi opinii, potrivit aceluiaşi Cod.

În aceeaşi şedinţă, postul România TV a primit o amendă de 5.000 de lei, pentru ştiri şi dezbateri difuzate între 1 şi 15 august. Printre titlurile ştirilor vizate s-au numărat "Înmormântarea unui mare duhovnic al românilor; Furtună în plină caniculă la înmormântare; Fenomene uluitoare la înmormântarea părintelui Papacioc", menţionându-se pe ecran "Direct", fără a se preciza data înregistrării materialului (iulie, 2011).

În data de 2 august, arată CNA, ştirea "Bătăi pe străzile din Berlin" a fost transmisă ca "Breaking News" cu marcajul "Direct" (protestul având loc în 1 august). Consiliul a reţinut, de asemenea, titlul "Urmează: Andreea Esca demascată de interlopi" şi modul în care a fost prezentată ştirea "Scandal pe restricţii COVID. Descinderea Poliţiei" din 15 august.

CNA arată că la difuzarea acestora postul nu a respectat prevederile articolului 65 din Codul Audiovizualului ce precizează faptul că în emisiunile de ştiri şi dezbateri, radiodifuzorii trebuie să respecte următoarele reguli: a) rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor; b) între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală; c) titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment; e) în cazul prezentării de înregistrări provenind din surse externe redacţiei, să se precizeze acest lucru pe tot parcursul înregistrării; dacă imaginile provin de un alt post de televiziune, trebuie precizat acest lucru înainte de difuzarea lor, iar sigla postului de la care au fost preluate trebuie să fie vizibilă pe tot parcursul difuzării.

Totodată, în cadrul emisiunii "Ştirile România TV" din 2 august, prezentată de Cristina Şincai, a fost difuzat un material înregistrat cu Serghei Mizil fără a ţine cont de dispoziţiile art. 15: "Este interzisă difuzarea în intervalul orar 6.00 - 20.00 de programe audiovizuale de studio sau realizate în direct în care se fumează, se consumă băuturi alcoolice ori se prezintă acte de comportament vulgar, trivial, obscen", iar în emisiunea "Punctul culminant" din 11 august nu au fost respectate prevederile din Codul audiovizualului ce arată că "în cazul în care informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii similare de difuzare".

În aceeaşi şedinţă, CNA a analizat, ca urmare a autosesizării şi a reclamaţiilor primite, o serie de rapoarte de monitorizare privind ştirile difuzate în zilele de 19 şi 20 august de posturile de televiziune Antena 3, B1 TV, Digi 24, Prima TV, Pro TV şi România TV referitoare la un accident rutier în care ar fi fost implicat vloggerul Selly, informaţie care s-a dovedit a fi o farsă.

Constatând încălcări ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, Consiliul a decis să aplice următoarele sancţiuni: amendă de 7.500 de lei postului România TV, pentru nerespectarea dispoziţiilor ce prevăd că "informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă" şi prevederile din articolul 65 potrivit cărora trebuie respectate regulile de rigoare şi acurateţe în redactarea şi prezentarea ştirilor, între subiectul tratat şi imaginile ce însoţesc comentariul să existe o conexiune reală, titlul afişat pe ecran să reflecte cât mai fidel esenţa faptelor şi datelor prezentate în acel moment. La stabilirea sancţiunii, s-au reţinut şi emisiuni de ştiri şi dezbateri difuzate în zilele de 1, 15, 29 şi 30 august, iar printre titlurile afişate pe ecran, CNA a enumerat: "Urlete în casa lui Selly. Picioare în gură"; "Prezentator tv împuşcat de milionarul Selly".

În acelaşi caz, CNA a transmis câte o somaţie publică posturilor Antena 3, B1 TV, Digi 24 şi Prima TV pentru nerespectarea dispoziţiilor din Cod, se referă la faptul că "informarea cu privire la un subiect, fapt sau eveniment să fie corectă, verificată şi prezentată în mod imparţial şi cu bună-credinţă". La posturile B1 TV, Digi 24 şi Prima TV s-a reţinut şi încălcarea prevederilor art. 64 alin. (2), anume "în cazul în care informaţiile prezentate se dovedesc a fi eronate în mod semnificativ, furnizorul de servicii media audiovizuale trebuie să aducă rectificările necesare în cel mai scurt timp şi în condiţii similare de difuzare".






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















3158 vizualizari

  • +4 (4 voturi)    
    OK (Joi, 10 septembrie 2020, 22:35)

    imi_pasa_de_romania [utilizator]

    Dar de GutiaTV si Latrine cand se apropie? OK, am inteles, la Sfantul Asteapta.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by