Rețeaua de socializare Facebook a început să schimbe modul cum afișează linkurile către site-urile de știri, motivând schimbarea cu un articol al directivei europene pe tema drepturilor de autor.

Noul mod de postare a stirilor pe FacebookFoto: Colaj foto

Facebook a început să afișeze linkurile către știri în mod minimalist, fără poze și parte din conținut, ci doar ca niște linkuri simple și cu o previzualizare minimă doar la titlu.

Practic așa vor arăta postările pe care orice utilizator din România (și alte state membre UE) le va face și va include în ele linkuri către articolele de presă, potrivit explicațiilor date de companie.

  • „Directiva Uniunii Europene privind drepturile de autor (EUCD) determină statele membre ale UE să creeze reguli pentru modul în care platformele pot afișa previzualizări ale anumitor articole de știri. Când altcineva decât editorul de presă distribuie un articol de pe un site de știri, acesta poate afișa ca link fără imagini sau text din articol. Vă rugăm să rețineți că țările membre ale UE au reguli diferite care influențează modul în care oamenii văd conținutul știrilor sau linkurile”, susține Facebook.
  • „În timp ce articolul 15 din EUCD nu se aplică utilizărilor private sau necomerciale ale publicațiilor de presă de către utilizatori individuali sau în ceea ce privește utilizarea cuvintelor individuale sau a extraselor foarte scurte dintr-o publicație de presă, pentru a respecta principiul articolului 15 al controlului editorilor , Facebook a decis să schimbe în mod voluntar modul în care unele link-uri de știri sunt partajate în jurisdicții selectate - de exemplu doar ca titlu și hyperlink - cu excepția cazului în care editorul de presă ne acordă o licență pentru a le afișa așa cum facem acum, care poate include o redare bogată bazată pe denumiri meta tag”, mai notează publicația.
  • „În mod implicit, linkurile către domeniile editorilor de presă partajate de altcineva decât editorul de presă pe Facebook sau fără permisiunea acestuia vor fi afișate numai cu hyperlinkul și titlul paginii la care se face legătura”, mai spune Facebook.

Directiva europeană privind drepturile de autor la care Facebook face referire a fost adoptată în 2018 și a născut numeroase controverse între giganții internetului, editurile de presă și apărătorii civici ai libertății pe internet. În jurul acelei directive privite de unii foarte restrictive s-a născut atunci și mișcarea #SaveYourInternet.

Noua Lege a drepturilor de autor, publicată în Monitorul Oficial din România / Ce presupune pentru postarea pe Facebook sau YouTube

În România, noua lege 69/2022, privind drepturile de autor, care schimbă modul în care se postează pe Facebook sau Youtube, s-a publicat pe 1 aprilie 2022.

Noua Lege 69/2022 modifică Legea 8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Astfel, România transpune în legislația națională Directiva europeană 790/2019 privind dreptul de autor şi drepturile conexe pe piaţa unică digitală, un act normativ european care a stârnit nemulțumirea unor mari platforme online, ca YouTube sau Facebook, care se văd responsabilizate mai mult pentru conținutul pe care îl publică utilizatorii lor, din punctul de vedere al drepturilor de autor.

Printre altele, legea definește furnizorul unui serviciu online de partajare de conținut drept „un furnizor al unui serviciu al societății informaționale, al cărui scop principal sau unul dintre scopurile principale este acela de a stoca și de a oferi publicului acces la un volum semnificativ de opere protejate prin drept de autor sau de alte obiecte protejate încărcate de către utilizatorii săi, pe care le organizează și le promovează direct sau indirect, spre exemplu, prin utilizarea unor mijloace de promovare țintită, în scop lucrativ”.

Conform noii legi, un furnizor de servicii online de partajare de conținut trebuie să obțină o autorizație din partea autorilor, artiștilor interpreți sau executanți, producătorilor de fonograme și videograme, precum și din partea organismelor de radiodifuziune și televiziune și/sau editorilor publicațiilor de presă, de exemplu prin încheierea unui contract de licență, pentru a comunica public sau a pune la dispoziția publicului operele sau alte obiecte protejate.

Autorizația acoperă și actele de comunicare publică sau de punere la dispoziția publicului realizate de utilizatorii serviciilor online de partajare de conținut, atunci când aceștia nu acționează în exercitarea unei activități comerciale sau activitatea lor nu generează venituri semnificative în ceea ce privește actele relevante care fac obiectul autorizației acordate furnizorului de servicii online.

Furnizorii de servicii online de partajare de conținut au obligația de a obține autorizațiile necesare, iar în cazul în care nu au obținut aceste autorizații aceștia răspund pentru actele de comunicare publică neautorizate, inclusiv pentru punerea la dispoziția publicului a operelor protejate prin drepturi de autor sau a altor obiecte protejate.

Utilizatorii pot posta liber pe platformele online conținut protejat de drepturi de autor în cazuri în care este vorba despre:

a) citate, critici, recenzii;

b) utilizarea în scopuri de caricatură, parodiere sau pastișe.

O altă prevedere a Legii 69/2022 se referă la cazurile în care firmele sau alți utilizatori profesioniști iau texte cu copy-paste din presă sau de la alți deținători de drepturi de autor și le postează ca atare pe Facebook, pe bloguri sau pe alte astfel de platforme.

În astfel de cazuri, legea românească a stabilit o limită de maximum 120 de carctere care pot fi preluate fără să consimțământul deținătorului drepturilor de autor.

Mai multe detalii despre noua lege a drepturilor de autor pe StartupCafe.ro