​Terra Building și Eventya, două firme din Sibiu, au câștigat luna trecută, prin licitație, la capătul a două contestații depuse de grupul GMP Advertising, controlat de Felix Tătaru, un contract de peste 8 milioane de euro pentru promovarea a peste 300 de obiective turistice din România. Contractul este finanțat prin PNRR și gestionat de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE).

Cetatea RupeaFoto: HotNews.ro / Adrian Vasilache

4 asocieri de firme au depus oferte pentru un contract estimat inițial la peste 10 milioane de euro

Anunțul de atribuire a contractului a fost publicat miercuri, 1 martie, în Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP).

Valoarea estimată inițial pentru acest contract, despre care HotNews.ro a scris în vara anului trecut, a fost de peste 10 milioane euro (peste 49,4 milioane lei).

MIPE a primit 4 oferte de la următoarele asocieri de firme:

  • 1. Gândul Media network (lider), MIRA Internațional și Edu Tech Labs
  • 2. Terra Building (lider) și Eventya Co
  • 3. Mida Sift Business (lider) și Angel Hot Soft Romania
  • 4. GMP Advertising (lider), GMP Public Relations și Webstyler

La capătul a două contestații în cadrul licitației, despre care vom vorbi în cele ce urmează, contractul a fost atribuit asocierei de firme: Terra Building și Eventya, la valoarea de peste 39,8 milioane de lei (peste 8 milioane de euro).

Cine controlează cele două firme câștigătoare din Sibiu

Terra Building este o companie de construcții din Sibiu este deținută integral de Ștefan Mihai Băcilă (43 de ani născut în Sibiu) și are ca domeniu principal de activitate „lucrări de construcţii a drumurilor şi autostrăzilor”, potrivit datelor de la Registrul Comerțului, consultate de HotNews.ro.

Firma are un număr mediu de 157 de angajați și în 2021 a raportat un profit net de peste 3,4 milioane lei, în creștere față de anul anterior.

Eventya Co este o companie de software, care a creat în 2017 aplicația oficială de promovarea turistică a României, dar și mai multe aplicații de promovare turistică pentru mai multe consilii județene, din Maramureș, Harghita, Brașov și alte asociații din turism, potrivit Economica.net.

Firma Eventya este deținută de Ionuț Alexandru Munteanu (44 de ani, născut în Sibiu - care controlează 59,41%), Andrei Ionuț Luca (25,46%) și Robert Ioan Bălan (15,13%).

Cu un număr mediu de 12 angajați, această firmă a încheiat anul 2021 cu o pierdere netă de peste 290.000 de lei, după un profit net de peste 96.000 lei în anul 2020.

Grupul GMP al lui Felix Tătaru a depus 2 contestații. Ce a decis CNSC

Contractul câștigat de cele două firme din Sibiu a fost posibil doar după o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, care a analizat 2 contestații făcute de grupul de comunicare și advertising GMP, fondat de Felix Tătaru.

Într-o primă contestație, grupul GMP a cerut să se anuleze decizia MIPE care a desemnat câștigătoare oferta celor 2 firme sibiene, invocând două aspecte:

  • 1. potențiala incidență a motivului de excludere de la o licitație deoarece liderul de asociere - Terra Building ar fi ascuns în mod voit existența unui document constatator publicat tot în SEAP de primăria Muncipiului Sibiu în care se arăta că această firmă a avut întârzieri în executarea unor lucrări contractuale pentru care a plătit penalități de peste 17.300 de lei.

În legătură cu această acuzație, MIPE a arătat că în cadrul acestui contract cu primăria din Sibiu, Terra Building nu și-ar fi încălcat în mod grav și/sau repetat obligațiile din contract, iar aplicarea penalităților (plătite de către firmă, în cuantum de 0,1% din valoarea contractului total) nu a condus la încetarea anticipativă a respectivului contract și nici la plata de daune.

CNSC a dat dreptate MIPE, subliniind că în respectivul dosar de achiziție primăria Sibiu a menționat calitatea lucrărilor foarte bună, respectarea clauzelor contractuale, organizarea și executarea bună a lucrărilor.

„Mențiunea despre penalitățile în suma de 17.340 lei plătite de ofertant pentru o nerespectare a graficului de lucrări nu justifică în niciun fel o apreciere de 'încălcare în mod grav sau repetat a obligațiilor principale ce-i reveneau în cadrul unui contract de achiziții publice', cu atât mai mult cu cât în final se menționează inexistența vreunui prejudiciu adus autorității contractante”, se arată în decizia CNSC.

  • 2. A doua acuzație a vizat faptul că nu s-ar fi îndeplinit cerința privind capacitatea de exercitare a activității profesionale de către asocierea Terra Building - Eventya Co.

Grupul GMP a acuzat că Terra Building, firmă care activează în domeniul construcțiilor, nu are autorizate activități ale agențiilor de publicitate, motiv pentru care nu ar putea realiza o pondere de 43,29% din obiectul contractului, așa cum s-a angajat prin acordul de asociere.

CNSC a decis că această alegație a contestatorului nu are nicio bază serioasă și reprezintă o simplă speculație, deoarece prin acordul de asociere rezultă faptul că Terra Building nu are în sarcină prestarea de servicii de promovare, această activitate realizându-se de celălalt membru al asocierii - firma Eventya Co.

CNSC mai arată că firma și-a asumat prin contractul de asociere să facă alte activități din contractul de promovare a celor 12 rute turistice din România, precum activitățile de marcaj și semnalizare locală a fiecăruia dintre cele 306 obiective turistice.

Cea de-a doua contestație a GMP a fost respinsă ca tardivă, de către CNSC.

Cum se vor promova 12 rute turistice și culturale cu peste 300 de obiective

12 rute turistice și culturale, cu peste 300 de obiective turistice precum castele, castre romane, biserici fortificate, mănăstiri ori Delta Dunării, ar urma să fie marcate și semnalizate, dar și promovate online și offline local și internațional prin crearea de informații digitalizate ori aplicații pentru telefon, se menționa în caietul de sarcini al licitației lansate în vara anului trecut de MIPE.

Promovarea celor 12 rute turistice/culturale include 306 obiective turistice, după cum urmează:

  • 1. Ruta castelelor – aproximativ 30 de obiective;
  • 2. Ruta curiilor din Transilvania – aproximativ 25 de obiective;
  • 3. Ruta culelor – aproximativ 15 obiective;
  • 4. Traseul gastronomiei tradiționale românești – aproximativ 30 de obiective;
  • 5. Ruta bisericilor fortificate – aproximativ 20 de obiective;
  • 6. Ruta bisericilor de lemn – aproximativ 30 de obiective;
  • 7. Ruta mănăstirilor din zona Moldovei – aproximativ 30 de obiective;
  • 8. Ruta Sfântul Ladislau pe teritoriul României – aproximativ 20 de obiective;
  • 9. Ruta castrelor romane – aproximativ 20 de obiective;
  • 10. Ruta cetăților – aproximativ 30 de obiective;
  • 11. Refacerea peisajului cultural din Delta Dunării în vederea creșterii atractivității zonei – aproximativ 36 de obiective;
  • 12. Ruta satelor cu arhitectură tradițională – aproximativ 20 de obiective.
  • Alături de cele 306 obiective, cele 12 rute includ și alte 450 de obiective turistice/ culturale pentru care responsabilitățile firmelor care vor câștiga licitația se vor limita doar la identificarea surselor online de promovare și la includerea unor link-uri către acestea pe platforma/în aplicația ”România atractivă”.

În caietul de sarcini se mai arată că aceasta este doar una dintre licitațiile aferente investiției din PNRR care vizează promovarea celor 12 rute turistice/culturale.

O altă licitație va viza achiziția de servicii de restaurare, revitalizare și construire.

Beneficiile estimate în urma semnalizării, marcării și digitalizării rutelor turistice/culturale sunt creșterea numărului anual de vizitatori ai obiectivelor care fac parte din cele 12 rute cultural-turistice, fapt care va stimula investițiile private în vecinătatea obiectivelor turistice, conducând la creșterea veniturilor în turism și la crearea de locuri de muncă în acest domeniu.

Durata estimată a serviciilor este de 45 de luni, dar nu mai târziu de data de 30 iunie 2026.