Motivul pentru care m-am hotarat sa merg la aceasta conferinta a fost unul dintre vorbitori: Avinash Kaushik, Analytics Evangelist la Google. Avinash este autorul cartii Web Analytics: An Hour A Day si deasemenea un excelent blogger.

Prezentarea e extrem de la obiect si, ca in multe alte prezentari publice, iti arata sau povesteste despre lucruri pe care (poate) le stii deja, dar pe care nu le-ai vazut niciodata in felul in care tocmai ti-au fost prezentate. Nu cred sa pot „pune mana” pe prezentarea propriu-zisa. Google are o politica de a nu partaja prezentarile cu persoane externe companiei, insa am gasit pe YouTube o prezentare sutinuta de Avinash la un seminar Google Talks in septembrie 2007 si care este extrem de similara cu cea de astazi. Este destul de lung filmul, dar va recomand cu caldura sa va faceti timp sa il urmariti. Merita.

Learning-urile principale ale prezentarii, care de altfel sunt adevaruri general valabile mai mult sau mai putin cunoscute sunt:

  • Orice program de Web Analytics este o sursa excelenta pentru a monitoriza activitatea de pe site-ul nostru … DAR … acest lucru ne intereseaza (sau ar trebui sa ne intereseze) mai putin. Nu vrem sa stim cati oameni au cumparat ceva de pe site-ul nostru, ci ar trebui sa ne intereseze cum, cat si de ce acesti oameni au ajuns sa cumpere, adica ce i-a determinat pe utilizatori sa viziteze site-ul si sa cumpere produsul nostru;
  • Singurii care pot avea o parere reala despre site-ul nostru sunt utilizatorii … si nu sefu' sau doamna de la marketing. Cu alte cuvinte, degeaba credem noi ca modificand acea poza frumoasa din stanga paginii va face ca vanzarile sa creasca. Ceea ce trebuie sa facem este sa folosim Analytics-ul drept o unealta de optimizare a site-ului nostru. Sa facem fie niste simple teste A/B fie teste complexe multi-varianta si sa decidem pe baza rezultatelor care este cea mai buna abordare pentru site-ul nostru;
  • Orice program de Analytics are valoare nula daca nu putem sa ne comparam performantele cu concurentii nostrii. OK … eu am o rata de conversie de 5%. Dar concurentii mei cum stau? 10% sau 2%. Doar analizand datele prin comparatie putem sa ne formam o imagine clara asupra performantei reale a site-ului nostru;
  • Indiferent cat de greu si consumator de timp este sa pronim de la o cantitate de date si sa reusim sa „scoatem” din ele niste concluzii a caror aplicare sa aiba un impact pozitiv asupra site-ului si business-ului nostru, este singura metoda de a a progresa in web si un business. Nu exista nici o unealta magica care sa faca acest lucru pentru noi.

Google Analytics este un serviciu oferit gratuit, si practic orice site, cat de mic, se poate inscrie. Daca tot te-ai obosit si ti-ai facut cont, iar apoi ai instalat scriptul pe site-ul tau, ia-ti timpul necesar, uita-te la date si mai ales incepe sa intelegi ce se intampla in fapt la tine pe site. Nu iti fie frica sa testezi, si in orice caz, nu considera ca opinia ta despre cum trebuie facut ceva pe site este cea corecta. Utilizatorii sunt singurii care pot sa ne dea informatii reale despre cat de mult sau de putin le place ce vad. Ar trebui sa ii asculti. La urma urmei de asta ai ales sa folosesti un serviciu de web analytics.

Comenteaza pe blogul lui Alex Visa, webservator.ro