Tot mai multe televiziuni au aparut in Romania, insa, daca stii patru mari actori stii cam tot. In timp ce pierde audienta, piata comerciala ramane dominata de patru mari nume, doi investitori straini si doi locali: CME (Pro TV), SBS Broadcasting (prima TV), Voiculescu (Antenele) Vantu (Realitatea TV).

Televiziunea publica a pierdut ingrijorator audienta, pe segmentul stiri, iar suspiciunile de politizare s-au intensificat. Vantu, pretins detinator al Realitatii, are cazier, ceea ce il pune in imposibilitatea de a detine Realitatea TV. Pe de alta parte, Ion Tiriac, fost actionar la Pro TV, apare in relatari cu o firma cipriota similara cu cea de la Antena 4.

Acestea sunt cateva din semnalele formulate de un nou raport, editat de Network Media Programme (Londra) si EU Monitoring and Advocacy Programme (Budapesta), ambele din reteaua Open Society Network. Noul raport reia in 2008 aproape toate recomandarile formulate in precedenta editie, din 2005, intrucat mai nimic nu s-a imbunatatit, din contra.

Vantu - investitorul cu Realitatea unui cazier

Noul raport "Television Across Europe" a fost precedat acum trei ani de o cercetare EUMAP care a acoperit 20 de piete. La vremea respectiva, raportul EUMAP a starnit nenumarate dezbateri, intrucat, pentru prima oara in Romania, studiul cerea dezvaluirea anonimatului investitorilor din spatele unor firme ascunse in paradisuri fiscale, care detineau televiziuni importante. Un exemplu este Realitatea TV, cu al sau Bluelink Comunicazione (Cipru).

La scurt timp dupa aparitia raportului EUMAP 2005, Realitatea Media (pe atunci cu actionariat necunoscut) a fost somata de CNA sa dezvaluie structura actionariatului. La scurt timp, Sorin Ovidiu Vantu a iesit public, pentru prima oara, cu precizarea ca detine grupul Realitatea Media.

Insa nici pana astazi aceasta afirmatie nu este probata cu documente, intrucat Sorin Ovidiu Vantu nu apare in niciun document oficial ca patron al Realitatii TV. Ar fi si greu, intrucat Sorin Ovidiu Vantu are cazier, lucru interzis de legislatia audiovizualului, mai arata Raportul EUMAP.

Ce spune, intre altele, raportul privind Romania:

  • Audiovizualul romanesc ramane terenul de joaca al unor moguli media, ale caror decizii sunt adesea dictate de interesele lor politice si de afaceri
  • In sectorul audiovizual exista sute de investitori, dar piata este dominata de patru mari jucatori, in timp ce serviciul public de televiziune continua sa nu isi indeplineasca misiunea si esueaza in tentativele de restructurare.
  • Principalii patru colosi din audiovizualul romanesc sunt CME; ProSiebenSat.1, familia unui presupus fost colaborator al Securitatii; un capitalist al carui nume este legat de cel mai controversat faliment al unui fond de investitii din aceasta tara.
  • Din 2005 incoace, a continuat concentrarea capitalului pe piata audiovizuala. CNA si Consiliul Concurentei nu detin uneltele necesare sa previna concentrarea de tip cross-ownership.
  • Datele de audienta nu sunt inca disponibile pentru publicul larg.
  • Parlamentul nu a dat dovada de transparenta in activitatile sale pe teme legate de audiovizual.
  • Posturile comerciale se bazeaza in continuare pe divertisment si informatii de tip tabloid, ignorand obligatiile lor de natura educationala.