Victor Ponta e pregatit sa joace baschet in licee ca sa motiveze tineretul sa arunce la cos si gunoaiele, Adrian Nastase promite scoli cu program prelungit pentru copii familiilor foarte ocupate, Ludovic Orban "da drumul la drumuri" ca sa rezolve problema traficului din Bucuresti, iar Codrut Seres mizeaza pe simpatia publicului dornic de facturi mai mici la energie.

Cam asa arata cateva dintre strategiile de campanie electorala sau de imagine propuse de echipele finaliste la Olimpiadele Comunicarii, la proba de comunicare politica, pornind de la solicitari concrete ale unor politicieni care vor sa candideze la primarie sau sa-si reabiliteze imaginea publica.

In plina campanie electorala, zece echipe finaliste la OC, formate din cate 5 studenti aspiranti la o cariera in comunicare politica, s-au intrecut, astazi, pentru desemnarea celei mai reusite campanii, fie ea de imagine sau electorala, mizand pe creativitate, gandire strategica si forta de persuasiune. Fiecare echipa a avut la dispozitie trei saptamani sa gandeasca o strategie pentru promovarea unuia din cei zece clienti politici care au raspuns solicitarii organizatorilor.

Temele de campanie si strategiile propuse de competitori, pe scurt:

  • Codrut Seres, secretar general al PC si fost ministru al economiei, vrea sa comute perceptia publica de la asocierea numelui sau cu fapte de spionaj si tradare, la imaginea de persoana cu experienta in domeniul economic si promotor al reformei in domeniul energetic. Solutiile propuse de concurenti au vizat atragerea atentiei publicului tanar asupra faptului ca Seres propune solutii si pasi concreti in domeniul energetic, apeland la sloganuri de genul: "Schimb sistemul energetic. O factura mai mica la energie si caldura", "Impreuna vom plati mai putin", sau " Sustin tanara generatie pentru ca este energica".
  • Victor Ponta, deputat PSD, a propus realizarea unei campanii in urma careia numele si imaginea lui sa fie asociate cu cele ale unui sustinator activ al programelor destinate protejarii mediului. Concurentii au profitat de pasiunea politicianului pentru jocul de baschet, si au propus ca strategie de campanie, implicarea lui Ponta in competitii de baschet in licee, sub sloganul "Eu arunc la cos", incercand astfel sa induca ideea de aruncare la cos a gunoaielor pentru  reducerea cantitatii de deseuri in Bucuresti.
  • Norica Nicolai, senator PNL, a carei imagine a fost afectata de refuzul presedintelui Traian Basescu de a o numi in functia de ministru al Justitiei, a solicitat echipei concurente sa gandeasca o strategie care sa-i asocieze numele cu imaginea unui "personaj politic serios, competent si echilibrat". "Am fost sunt si voi fi un om politic serios, competent si echilibrat", a fost mesajul central al campaniei stabilit de concurenti, mergand pe ideea ca: "Nu conteaza culoarea politica ci profesionalismul", si avand ca public tinta simpatizantii presedintelui, invitati sa completeze un rebus simbolic cu motto-ul "fiecare om inteligent isi poate spune punctul de vedere".
  • Ludovic Orban, presedinte PNL Bucuresti, actual ministru al transporturilor si candidat la Primaria Capitalei, si-a dorit sa fie perceput de electoratul tanar drept singurul candidat pentru Primaria Capitalei, care vine cu solutii pentru traficul infernal din Bucuresti. Propunerea concurentilor: sloganul - "Orban da drumul la drumuri" si tintirea unui public tanar, care-si petrece cea mai mare parte a timpului in masina.
  • Adrian Nastase, deputat PSD, a mers pe ideea unei campanii in urma careia sa fie perceput drept cel mai important sustinator al familiilor tinere cu venituri mici si medii, din mediul urban. Solutia? "Civic after school - Scoala unde copilul tau este acasa", un proiect prin care Nastase isi propune sa ofere parintilor tineri, care stau pana tarziu la serviciu, un loc unde sa-si poata lasa cu incredere copii, chiar si dupa programul scolar.
  • Un alt politician, dornic sa fie perceput ca sustinator al familiilor tinere si cresterii nivelului de trai al acestora a fost si Mircea Geoana, presedinte PSD.
  • Pentru Adriean Videanu, concurentii au mizat pentru reabilitarea imaginii primarului Capitalei de "primar al bordurilor" pe autoironie si mesajul - " Primarul Bordura a facut ce-a trebuit. cu orice risc!", in timp ce pentru actualul ministru al dezvoltarii, Laszlo Borbely (UDMR) si candidat la Primaria Tg. Mures, au gasit solutii pentru atragerea alegatorilor de etnie romana, in special cei care folosesc internetul si blogurile. Competitiile sportive si premiile atragatoare au avut si ele un loc de baza in strategia campaniei pentru promovarea lui Borbely.

In concurs au fost prezentate si campaniile solicitate de Antonel Tanase (candidat la Primaria Sectorului 6, din partea PNL) si Monica Iacob Ridzi (europarlamentar PD-L).

Ce spun membrii juriului:

Adriana Saftoiu, director Capital Promotion si fost consilier al presedintelui Traian Basescu, a explicat pentru HotNews.ro: "E remarcabil faptul ca studenti de ani foarte mici au intrat in competitie, insa putina lor experienta si-a spus cuvantul. Golurile cele mai mari le-am simtit pe partea de strategie si in stabilirea publicului tinta.(...) insa, multi politicieni ar fi putut sa cumpere ideile folosite in creatie, daca erau prezenti". Cu toate astea, Saftoiu s-a declarat multumita de felul in care s-au prezentat concurentii si spera ca ei sa-si formeze o cariera in domeniu.

"Brif-urile (n.r cerintele exprimate de politicieni) sunt mult prea complicate pentru concurenti. E foarte greu sa faci o astfel de campanie cu instrumentele pe care le ai in anul 1 si 2 de Facultate. Acolo unde temele au fost clare si strategiile au fost bine scrise", a declarat pentru HotNews.ro, Ioana Grindean, managing partner, Ergon Communication.

Mihai Coman, decanul Facultatii de Jurnalism si Stiintele Comunicarii, a precizat, la randul sau, ca: "Am constatat cu tristete o scadere a nivelului fata de anii precedenti, si nu stiu cum sa mi-l explic. Au fost facute greseli elementare. O buna parte dintre ei sunt studenti in anul I si II, altii sunt studenti la facultati care n-au nicio legatura cu comunicarea si atunci ma trezesc ca-mi pune ca obiective toate obiectivele posibile: si informare si sensibilizare si modificare de atitudine si modificare de comportament, ceea ce este imposibil".

"Ei au mizat (n.r in raspandirea mesajului camapaniei) si pe presa si pe comunicarea directa fara sa aiba elemente precise(...) Acolo unde era vorba la nivel local este mai usor pentru ca presa locala este mai deschisa, are mai putine subiecte si poti sa introduci mesaje. Acolo unde este vorba de nivel central, si mai ales de audiovizual, mai precis de TV, nu cred ca estimarile lor au fost realiste, pentru ca, excluzand mesajele platite, intri foarte greu pe aceste canale", a conchis Coman.

Pentru prezentarile detaliate ale concurentilor accesati pagina online a Olimpiadelor Comunicarii (http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/echipe/2008/comunicare-politica.html). Castigatorii probei de comunicare politica vor fi anuntati in cursul zilei de vineri, 16 mai.