Razboi in publicitatea romaneasca: McCann iese din nou impotriva GMP, care isi pierde directorul de creatie in favoarea Leo Burnett

de Costin Ionescu     HotNews.ro
Miercuri, 21 mai 2008, 16:28 Economie | Media & Publicitate


Tensiunile dintre trei mari companii de publicitate din Romania, McCann Erickson, Leo Burnett si GMP continua. GMP a anuntat, marti, o mutare surpriza: directorul sau de creatie, Carmen Tiderle, pleaca la Leo Burnett. La o zi dupa ce Adrian Botan, seful creatiei de la McCann, si Razvan Matasel, seful planificarii de la Leo, publicau o scrisoare deschisa prin care contestau acordarea a doua premii Effie 2008 pentru GMP, Botan revine marti cu o noua scrisoare deschisa. El il provoaca din nou pe directorul GMP, Felix Tataru, pe seama premiilor castigate de acesta la ultima editie a Effie 2008.

In scrisoarea de ieri, Matasel si Botan contestau premiile acordate campaniilor pentru Timisoareana ce au fost inscrise la categoriile Alcoholic Drinks si Sustained Success din cadrul Effie 2008, cele mai importante si unanim recunoscute premii ale publicitatii romanesti. Cei doi considerau ca cele doua premii trebuie atribuite Ursus Breweries, nu agentiei GMP.

UPDATE: Comitetul de organizare al Effie 2008 anunta, intr-un raspuns la scrisoarea de luni a lui Matasel si Botan, ca inscrierile campaniilor Timisoreana respecta regulamentul si ca Deloitte va audita toate cazurile castigatoare. In cadrul dezbaterilor AdBreak de joi seara, reprezentantul brandului Timisoreana a aparat inscrierile GMP in conditiile regulamentului Effie.

Prezenti la AdBreak, nici Stefan Iordache (COO Leo Burnett), nici Adrian Botan nu s-au declarat multumiti de pozitia lui Felix Tataru si de explicatiile clientului Timisoreana si ale comitetului de organizare Effie cu privire la regulamentul de inscriere a cazurilor la aceste premii, regulament care, potrivit acestora, a fost respectat de directorul GMP.

Informatia pe scurt:
  • Carmen Tiderle, directorul de creatie al GMP, pleaca la Leo Burnett;
  • GMP, prin vocea lui Felix Tataru, isi exprima "dezamagirea" si spune ca Leo "vaneaza, din nou, in curtea GMP". Leo Burnett raspunde prin vocea lui Stefan Iordache, COO la Leo Burnett, potrivit caruia "din GMP nu se pleaca la Leo Burnett, ci se intoarce la Leo Burnett";
  • Adrian Botan, directorul de creatie al McCann Erickson, ii adreseaza o noua scrisoare deschisa lui Felix Tataru, in care prezinta tensiunile rezultate in urma Effie 2008 drept o "controversa" si in care pune din nou problema paternitatii succesului pe care l-a avut in ultimii ani campania Timisoreana;
  • IAA, for al industriei de comunicare, unde Felix Tataru este presedinte, ii raspunde la randul sau lui Botan, pe tema licentei Effie, despre care seful creatiei de la McCann afirma intr-un interviu acordat luni Iqads ca ar apartine altui for al publicitarilor, UAPR;
  • Toate se petrec la o zi dupa ce Adrian Botan si Razvan Matasel, head of planning la Leo Burnett, au publicat o scrisoare deschisa prin care contesta paternitatea succesului inregistrat de GMP la doua categorii, prin Timisoareana;
  • Miercuri seara, aproape toate partile implicate sunt asteptate la AdBreak, eveniment organizat de Iqads pe tema Effie 2008.

Comunicatul prin care GMP anunta plecarea lui Carmen Tiderle la Leo:

Leo Burnett vaneaza, din nou, in curtea GMP
 
"Rezultatele obtinute la Effie de catre GMP au zgandarit echipa Leo Burnett atat de tare incat reactiile nu au intarziat sa apara. Ieri am vazut cu totii reactia unuia dintre liderii Leo la adresa Grand Effie-ului acordat cazului Timisoreana. Astazi, anuntam faptul ca directorul de creatie al GMP, Carmen Tiderle, pleaca la Leo Burnett.

Cu totii stim ca nu este prima data cand agentia de pe Iorga 13 încearca sa-si rezolve problemele apeland la o solutie din curtea GMP. În 2006, dupa ce GMP a fost la cateva puncte de a castiga Agentia Anului la Ad’Or, iar la Goldendrum a surclasat aceeasi Agentie a Anului, aceasta a dat o lovitura de proportii agentiei GMP angajand, intr-o luna de zile, 9 oameni, in frunte cu Emilian Arsenoaiei. Se pare ca, dupa concedierea lui Emilian si a colegilor lui in urma cu o luna, Leo Burnett nu poate sa-si rezovle problemele decat tot printr-un atac la GMP.


„Suntem dezamagiti de modul in care colegii nostri de industrie inteleg sa reactioneze dupa ce pierd. Oare e o simpla intamplare ca, dupa ce avem succese notabile, suntem atacati?


Am mai trecut  prin asta si am mers mai departe. In ciuda incercarilor prin care GMP a trecut, am dovedit ca aici exista un spirit viu specific unei agentii independente care si-a propus sa faca performanta pentru clientii sai luptandu-se pentru fiecare rezultat, fara a beneficia de avantajele unei retele. Vorbim de perfomanta creativa si eficienta, dovedita în primul rand în relatiile cu clientii nostri si obiectivele lor, dar si în festivaluri precum Cannes si Effie”.


„Ii multumim lui Carmen-Elena pentru indrazneala de a se alatura GMP-ului timp de 7 luni dar si pentru echipa pe care o lasa in urma. Am reusit sa facem cateva lucruri frumoase împreuna si ne pare rau ca nu continuam. Pe langa succesul pe care i-l dorim in viata personala si profesionala, astazi, de Sf. Constantin si Elena, îi uram La multi ani frumosi!”  Felix Tataru, Managing  Partner al GMP.



Raspunsul lui Stefan Iordache, Leo Burnett:

“Din GMP nu se pleaca la Leo Burnett ci se intoarce la Leo Burnett. Aceasta este situatia actuala. Carmen Tiderle a lucrat 7 ani la Leo Burnett, dupa care 7 luni la GMP. Si a decis sa se intoarca. O asteptam inapoi pe Carmen Elena Tiderle cu bratele deschise.

Iar modul tendentios de a prezenta lucrurile: “dupa succesele de la Effie, Leo vaneaza la GMP” este ridicol. Din toate punctele de vedere.

In ce priveste afirmatia „Ieri am vazut cu totii reactia unuia dintre liderii Leo la adresa Grand Effie-ului acordat cazului Timisoreana”, subliniez ca a fost facuta o contestatie oficiala referitoare la acordarea necuvenita a acestui trofeu catre GMP, in locul clientului Timisoreana direct. Si nimic mai mult. Orice speculatii legate de lupta agentiilor mari impotriva celor mici, sau a celor multinationale impotriva celor locale este la fel de ridicola.

Nu pot decat sa sper ca vom avea, cat de curand, un mod de conlucrare mai buna intre toti jucatorii pietei de publicitate precum si ca lupta o vom da numai pe taramul ideilor creative si al eficientei lor.”


Scrisoarea deschisa transmisa marti de Adrian Botan lui Felix Tataru:

Scrisoare deschisa
- Domnului Felix Tataru, Managing Partner GMP -

Draga Felix,

Imi pare rau ca in relatia dintre noi a intervenit aceasta controversa legata de premiile Effie. Dar, ca director de creatie, consider ca este responsabilitatea mea fata de oamenii pe care ii indrum sa ma sesizez atunci cand paternitatea unei idei este insusita de altcineva. Am vazut raspunsul tau in presa si cred ca ai reactionat emotional, fara sa ajungi la fondul problemei.

Mi-am dat seama ca totul se reduce la trei intrebari foarte simple, si m-am gandit sa ti le pun direct, pe puncte, ca sa nu mai intervina emotiile asociate firesc unui asemenea subiect:

1. Prima este referitoare la generatorul campaniei Timisoreana si suna cam asa. Este GMP autorul conceptului original si al strategiei Timisoreana? Un simplu, da sau nu, ar lamuri perfect problema.

2. A doua intrebare se refera la atribuirea meritelor pentru campania respectiva si este si mai simpla: dupa urcarea pe scena si pupaturile de rigoare, cine a luat premiile Effie acasa? si cine a fost creditat in intreaga presa pentru cele trei premii? GMP sau Lowe?

3. A treia intrebare. Timisoreana a inceput sa lucreze cu Lowe în 2005, cand brandul era pe locul 6 în piata. Cand GMP a preluat contul în 2007, marca era deja pe locul 1. Este fair-play ca GMP sa fie creditata ca autor principal al acestui succes? Din nou, un raspuns simplu ar fi de ajuns: da sau nu?

Stiu ca am fost acuzat de frustrare, persecutarea agentiilor mici, de lipsa de fair-play, tulburarea linistii în industrie si chiar de lipsa de patriotism. Dar atentie, draga Felix, aici nu este vorba de victime, emotii, frustrari, agentii mici sau mari, nationale sau multinationale.

Ci pur si simplu, despre a cui era ideea de la Timisoreana. Punct.

Astept raspunsul tau simplu si direct de manager al GMP.

Nu retorica de presedinte al IAA.

Cu stima,

Adrian Botan
Deputy Managing Director
Creative Director CEE
McCann Erickson


Raspunsul GMP la cea de-a doua scrisoare a lui Adrian Botan:

"Toata aceasta situatie a degenerat foarte tare. Cel mai bine este sa nu mai pierdem vremea cu discutii in presa si pe bloguri, ci sa discutam fata in fata, diseara la AdBreak. Acest timp este mult mai bine folosit daca ne ocupam de business-urile noastre, decat sa pierdem vremea pe internet".


UPDATE: Raspunsul Comitetului de Organizare Effie 2008  la Scrisoarea Deschisa adresata Comitetului de Organizare Effie de catre D-nii Razvan Matasel si Adrian Botan

In urma sesizarilor Domnilor Razvan Matasel si Adrian Botan, Comitetul de Organizare Effie 2008 s-a reunit la sediul IAA si a analizat punctele continute in sesizare.

Concluziile comitetului sunt:

1. Referitor la sesizarea legata de inscrierea campaniilor “Timisoreana” de catre agentia GMP Advertising in categoriile “Alcoholic Beverages” si “Sustained Success”, comitetul de organizare mentioneaza:

- Regulamentul Effie stipuleaza – la pagina 8 din Brief of Effectiveness: ‘Space has been provided for a second and a third agency name and a second client name. Campaigns that are produced by multiple parties can only be submitted once for consideration – parties must submit a joint entry. The agency name and the client name listed here are considered final once received […]’.

- Din punct de vedere tehnic Inscrierile campaniilor Timisoreana respecta intru totul prevederile acestui regulament, intrucat:

Ambele campanii, in categoriile Alcoholic Beverages respectiv Sustained Success, mentioneaza doua agentii de creatie in cazul submis:
“Agency Credits: GMP Advertising / Second Agency Name: Lowe and Partners”.

Ambele inscrieri, sub forma precizata mai sus, contin semnatura clientului, Ursus Breweries, singurul in masura sa certifice autenticitatea informatiilor si modul in care au fost inscrise cazurile Timisoreana.

2. Referitor la cererea de recalculare a punctajelor finale ale lucrarilor finaliste, in toate categoriile, in conformitate cu borderourile semnate de jurati, in prezenta membrilor din comitet si a autorilor acestui document, comitetul precizeaza:

- Conform promisiunii asumate de comitet inca de la infiintare, toate cazurile castigatoare vor fi auditate. Procesul de auditare va presupune inclusiv verificarea modului in care scorurile din fisele de jurizare au fost centralizate.
- Conform regulamentului Effie, fisele de jurizare semnate de jurati sunt strict confidentiale si nu pot fi facute publice.

- De comun acord cu auditorul (compania Deloitte) Comitetul de organizare Effie va comunica public rezultatele auditului printr-un comunicat de presa


Precizari de la conducerea IAA privind paternitatea Effie, dupa declaratiile facute luni de Adrian Botan pentru Iqads:

Clarificari din partea Comitetului Director IAA cu privire la apartenenta licentei Effie Awards in Romania

In urma unor declaratii de presa aparute in ultimele zile cu referire la apartenenta licentei de operare Effie Awards in Romania, ne vedem obligati sa facem urmatoarele precizari:

- Ideea aducerii acestui festival a aparut in cadrul Consiliului Director IAA de la acea data si a apartinut Domnului Mihai Ghyka.

- Negocierile cu American Marketing Association (AMA New York) detinatoarea licentei Effie au fost purtate de dl Radu Florescu, la acea data membru in Consiliul Director IAA si Presedinte UAPR in numele ambelor asociatii.

- Inca de la prima sa editie, evenimentul cunoscut sub numele de «Premiile Effie» se organizeaza in baza unei licente comune IAA/UAPR de catre un comitet ce reuneste reprezentanti ai ambelor organizatii. 

- Comitetul de organizare Effie 2008 a fost organizat in luna noiembrie 2007 in urma unor consultari intre conducerile celor doua asociatii. Din partea UAPR au fost desemnati Sorin Psatta (BBDO) si Cristian Grigorescu (Next Advertising), retras ulterior din motive personale. Din comitet au mai facut parte Paul Markovits (IAA), Diana Flutur (IAA si UAPR), Afrodita Blasius (IAA), Victor Dobre (IAA si UAPR), Cezar Dumitru (IAA), Valentina Tagartoi (IAA). Presedintele Comitetului a fost dl Eusediu Margasoiu (IAA).

La aproape o saptamana de la decernarea principalelor premii dedicate eficientei in publicitatea romaneasca, Effie 2008, razboiul ce se dezlantuie intre cele trei agentii se leaga de cateva dintre cele mai fierbinti probleme ale publicitatii din Romania: eficienta comunicarii, nevoia de resurse, recunoasterea valorilor si organizarea breslei.

  • Carmen Tiderle a lucrat pentru GMP la inceputul acestui deceniu, dupa care timp de sase ani a lucrat la Leo Burnett, de unde a plecat la GMP in urma cu mai putin de un an, lasandu-l in locul sau pe Emilian Arsenoaiei. Acesta si cel de-al doilea director de creatie al Leo, Adrian Preda, au parasit Leo in primavara acestui an, trecand la Tempo Advertising
  • Cea de-a cincea editie a Effie Romania a avut loc saptamana trecuta, iar GMP a detronat Leo Burnett si McCann Erickson din punct de vedere al numarului de premii. Pana acum, Effie, ce premiaza eficienta in publicitatea romaneasca, erau singurele premii mari, recunoscute unanim, ale advertisingului local, pe fondul prabusirii interesului si increderii in alt festival, Ad'Or, care nu se mai organizeaza anul acesta.
  • La inceputul acestui an, Felix Tataru (GMP), Stefan Iordache (Leo Burnett) si Bogdan Enoiu (McCann), reuniti tot in cadrul unei editii AdBreak, insistau asupra lipsei de resurse umane pe piata de publicitate, in conditiile in care piata creste accelerat.
  • Despre recunoasterea valorii prin premii de publicitate, Serban Alexandrescu spunea, la inceputul anului, pentru HotNews.ro ca "mi se pare ca foarte mult efort este pus in directia asta si mult mai putin efort se duce pe batalia cu adevarat grea, care nu este cu un juriu, ci se poarta cu un client al tau de zi cu zi. Si e pacat, lumea s-a resemnat, caci nu poti, cu munca ta de zi cu zi, sa faci lucruri cu adevarat destepte, frumoase, deosebite, iar atunci lumea isi cauta scaparea in scurtatura asta cu festivaluri si premii."



















2230 vizualizari

  • +1 (1 vot)    
    Publicitate, nu? (Miercuri, 21 mai 2008, 17:15)

    f [anonim]

    Deci hai sa facem publicitate, sa amintim poporului care sunt firmele mari din domeniu, nu de alta, dar mor de foame :))
  • 0 (0 voturi)    
    publiciate auzi... (Miercuri, 21 mai 2008, 19:40)

    delia [anonim]

    Oricum ideea de la timisoreana e penibila...nu stiu de ce va tot certati.
  • 0 (0 voturi)    
    marii publicitarii si gramatica romana (Joi, 22 mai 2008, 9:30)

    lozinplic [anonim]

    Exprimarea in scris a celor implicati in aceasta controversa sufera pe ici, pe colo ... virgule aiurea ("Un simplu, da sau nu, ar lamuri perfect problema"), dezacorduri ("un mod de conlucrare mai buna").
    Iar in comunicatul IAA se vede o mare nesiguranta cu privire la folosirea termenilor de politete: numele lui Mihai Ghyka este precedat de un pompos "Domnul"; Mihai Florescu are parte doar de varianta prescurtata "dl"; ceilalti sunt mentionati simplu, ca nu merita.
  • 0 (0 voturi)    
    n-ai cu cine... (Joi, 22 mai 2008, 10:01)

    Arici Arici [anonim]

    n-ai cu cine, dom'le...niste tarani...
  • 0 (0 voturi)    
    Vorbe goale (Joi, 22 mai 2008, 14:49)

    Stoewer [anonim]

    Intotdeuna citesc stirile despre publicitate (pardon, advertising) nu pentru continutul lor (care este practic subnul) ci pentru limbajul sofisticat (pe romaneste: labareala) si solutiile la intrebari pe care nu le pune nimeni.

    Pare-se ca advertiserii traiesc intr-o lume aparte, complet rupta de realitate, Se cearta pentru premile Ananasul de Aur, cu mai multe categorii decat participatii. E chai importanta daca campania Timisoreana a luat premiu sau nu, sau cine l-a luat? Pentru consumatorul berii pana si privitul la Trinitas TV e mai interesant. Dupa ce am consumat 2 PET-uri Timisoreana la care gustul a fost cam dubios, am renuntat la aceasta posirca.

    Fratilor, succesul unei campanii se masoara in cresterea vanzarilor, nu in premii indoielnice !!!!!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version