Criza financiara din SUA complica si mai mult socotelile liderilor pietei de marketing si comunicare din America si Europa Occidentala, confruntati deja cu perspectiva unor scaderi considerabile ale cheltuielilor unor clienti mari de publicitate. Potrivit relatarilor din presa de specialitate a ultimelor zile, retelele globale de comunicare adopta o pozitie de expectativa, fiind deja confruntate cu o scadere apreciabila a bugetelor de publicitate pe diverse canale sau din partea anumitor clienti.

Publicatia de specialitate Advertising Age publica un amplu dosar dedicat efectelor crizei financiare asupra pietei de marketing si comunicare. Intre altele, dosarul arata ca:

  • scaderile abrupte ale principalilor indici de pe piata bursiera americana in ultima saptamana nu au determinat o noua scadere a increderii consumatorilor, dar aceasta este deja cu mult sub nivelul inregistrat in urma cu un an;
  • este de asteptat ca marile achizitii si fuziuni - precum preluarea Digitas de catre Publicis Groupe si a 24/7 de catre WPP - sa se rareasca si mai mult de acum inainte;
  • este de asteptat ca marea batalie electorala din SUA sa fie puternic influentata, cel mai dezavantajat parand sa fie, la ora actuala, John McCain;
  • companiile multinationale sunt presate sa performeze mai bine pe pietele emergente pentru a compensa pierderile din SUA;
  • Multe grupuri media din SUA se asteapta sa nu-si atinga tintele de vanzari de spatiu publicitar in 2008 si se asteapta ca 2009 sa aduca si mai multe greutati.

Aceeasi publicatie ii citeaza pe capii celor mai mari retele de comunicare, acestia manifestand precautie in ceea ce priveste efectele crizei financiare asupra industriei comunicarii:

  • Martin Sorrell, WPP: "Fara indoiala, aceste socuri trebuie sa aiba un impact asupra increderii consumatorilor, dar e nevoie de timp sa evaluam cat de puternic va fi impactul".
  • John Wren, Omnicom Group: "Miscarile din ultimele doua saptamani sunt fara precedent. Interventia guvernului este necesara, insa arareori este bine cand guvernul se implica in afaceri".
  • Michael Roth, Interpublic Group: "Volatilitatea de pe piatele financiare determina, in mod clar, nesiguranta atat pentru marketeri, cat si pentru consumatori".
  • Maurice Levy, Publicis Groupe: "Totul se schimba de la ora la ora. (...) SUA sunt serios afectate. Tarile occidentale, in special cele din Europa, vor fi afectate. Pietele emergente sunt doar putin afectate. Cresterea lor este inca foarte puternica".

Crestere mai lenta pe online, pe pietele dezvoltate

Pe de alta parte, Financial Times noteaza ca industriile media si online simt efectele crizei si citeaza un nou studiu potrivit caruia ritmul de crestere al publicitatii online incepe sa incetineasca pe pietele occidentale, dupa cinci ani de dezvoltare foarte rapida.

Potrivit studiului publicat de grupul de analiza Enders, in Marea Britanie cresterea publicitatii online va fi de 18,5% anul acesta, pana la 3,3 miliarde de lire sterline, comparativ cu cea din 2007, estimata la 28%. Companiile din sectoarele financiar si imobiliar sunt printre cele care isi reduc cheltuielile pentru publicitate online.

Publicitatea bazata pe cautari, zona in care domina Google, isi va mentine, insa, ritmul de crestere de pana acum.

Financial Times citeaza, totodata, un recent raport Nielsen potrivit caruia cheltuielile publicitare ale serviciilor financiare americane - categorie majora de advertiseri in zona online - au scazut cu 27% in prima jumatate a anului.