Cresterea pietei globale de publicitate va cunoaste in 2008 si 2009 o incetinire si mai pronuntata decat se preconizase pana acum, pe masura ce criza financiara afecteaza bugetele de marketing ale marilor companii, potrivit unui raport al companiei de media planning si buying Zenith Optimedia, citat de Reuters. Cresterea se va incetini indeosebi in SUA si Europa Occidentala, in timp ce pietele in curs de dezvoltare vor pastra un ritm sanatos de crestere. Publicitatea pe Internet va continua sa se intareasca la nivel global.

Potrivit noii evaluari ZenithOptimedia, considerata un reper pentru piata de profil, cheltuielile globale de publicitate vor creste, anul acesta, cu numai 4,3%, comparativ cu estimarile din iunie ale agentiei, ce vizau o crestere de 6,6%. Daca in urma cu patru luni ZenithOptimedia estima pentru 2009 o crestere de 6%, asteptarile actuale pentru anul viitor se limiteaza la 4%.

Sursa apreciaza ca pietele dezvoltate vor fi cel mai puternic afectate de criza financiara, estimarile privind cresterea in 2008 si 2009, in America de Nord si Europa Occidentala, fiind reduse la jumatate.

Ce spune raportul ZenithOptimedia:

  • Cresterea preconizata in SUA si Europa de Vest, in 2008, este limitata la 1,6%, in timp ce pentru anul viitor aceasta ar urma sa scada in continuare pana la 0,7% in SUA si s-ar limita la 2,6% in Europa Occidentala.
  • In tarile in curs de dezvoltare, ritmul de crestere, desi sanatos, va fi mai lent. Publicitatea online va continua sa creasca puternic (23% pe an), urmand sa acopere 13,8% din totalul cheltuielilor publicitare la nivel global, in 2010.
  • Potrivit raportului ZenithOptimedia, motivul reevaluarii negative a perspectivelor de crestere consta in socul suferit de pietele financiare, ce a produs nesiguranta si a subminat increderea in economie in general. "Esecurile bancare vor avea un efect direct relativ redus asupra cheltuielilor publicitare, deoarece publicitatea financiara contribuie cu numai 4% la cheltuielile publicitare globale, dar temerile legate de viitor vor determina consumatorii sa-si diminueze cheltuielile, in timp ce companiile isi evalueaza atent bugetele pentru a decide cum vor reduce costurile", arata raportul.
  • Cele mai afectate sectoare vor fi: produsele de lux, serviciile de turism si divertismentul.
  • "Pana in 2010 ne asteptam ca Rusia si Brazilia sa intre in top ten-ul pietelor de publicitate - mai precis pe locurile sase, respectiv sapte, fata de 13, respectiv 11 in 2007 - eliminand din acest clasament Spania si Australia", spune raportul, citat de Reuters.

Potrivit datelor din raport referitoare la piata britanica, citate de The Guardian, cheltuielile publicitare pe media traditionale vor scadea, anul acesta, cu 5,8%, televiziunea urmand sa inregistreze o scadere de 8,3%, iar presa scrisa - de peste 7%.

Luni, un raport al IAB-PricewaterhouseCoopers, citat tot de The Guardian, arata ca pe piata britanica declinul pietei de publicitate este incetinit indeosebi datorita publicitatii online, care a crescut cu 21% in primele sase luni ale anului in curs, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, atingand 1,68 miliarde de lire sterline.