Subiectiv vrea sa stie in ce conditii as cita sursa unei informatii aparute pe un blog intr-un articol publicat in ziar. Cine face purici de mai multa vreme pe un blog si a dat macar una-doua informatii in premiera isi inchipuie unde bate Subiectiv: presa preia informatiile de pe bloguri fara sa mentioneze sursa.

Un raspuns direct intai: as cita si am citat intr-un ziar ceva gasit pe un blog in aceeasi situatie in care as cita si am citat informatii aici, pe blog. Adica atunci cand bloggerul cutare vine cu o stire din punctul meu de vedere exclusiva. Gasiti de regula un link catre sursa la informatii externe si mai rar la cele interne, pentru ca in 99% din cazuri nu preiau informatii deja aparute in alte locuri. Cineva imi spunea ca ar trebui sa ofer toata actualitatea media, dar las deocamdata aspiratia asta lui Petrisor, cu al sau proaspat lansat site, fiindca pentru mine blogul este ceea ce fac atunci cand nu lucrez la proiecte mai elaborate. Atunci cand voi crede ca un site de media e sustenabil ca business, as putea incerca mai mult, dar in momentul asta nu e cazul. Deocamdata, va invit sa cititi coloana alaturata, de "M-au interesat", pentru lucruri pe care le consider importante, dar de care nu am avut timp sa ma ocup.

In al doilea rand, doua vorbe despre modul cum se mentioneaza sursa informatiei in presa romaneasca. A atribui e mai curand un imperativ moral sau deontologic si nu unul legal, cat timp informatia in sine nu constituie obiectul dreptului de autor - nici nu ar putea fi asa, fiindca o lege de felul asta ar contrazice principiul liberului acces la informatie. Deontologie si recunoasterea meritelor? Prin anii ‘90 presa traia intr-un fel de schizofrenie a exclusivitatilor, in care nimeni nu baga in seama pe nimeni si fiecare fura de la celalalt, daca se putea, exclusivitatile. Mediafax stie cel mai bine la ce ma refer - ziarele plateau pentru stiri si stergeau semnatura agentiei pentru a adauga numele unui angajat propriu. Mediafax incepuse sa-si presare numele din ce in ce mai des, odata la doua paragrafe, ca sa "treaca". Asa se ajunge la reflexele de azi, prin care sursa unei stiri dispare.

Un redactor-sef de ziar mare imi spunea acum un an si mai bine, cand blogurile erau ceva proaspat, ca in redactia respectiva ajunsesera la concluzia ca nu se citeaza blogurile fiindca "daca le-am cita, ar trebui sa citam tot timpul pe cate cineva", nu numai de pe bloguri. Felicitari, dar asta arata destul de bine capacitatile redactiei respective - una foarte mare - de a furniza informatie la mana intai: aproape zero. E si explicatia pentru care quality-urile, printre care se numara si ziarul in cauza, au un public atat de mic.

Dincolo de mentalitatea schizoid-cleptomana care se perpetueaza inca in media tiparita, lucrurile sunt intelese in Romania altfel decat in presa anglo-saxona. In presa, informatia se atribuie din motive de credibilitate: daca scrii despre marirea salariilor profesorilor si mentionezi Guvernul Romaniei, atunci informatia capata mai multa greutate decat daca enunti pur si simplu ceea ce se intampla. La noi, regula asta se aplica destul de prost. Editorii oldskool tind sa taie diferite citari, mentionari si atribuiri si am auzit chiar teoria bizara ca “uneori trebuie sa-ti asumi unele lucruri", adica informatii, fiindca treaba asta te-ar face un jurnalist mai high-profile sau ceva de genul asta.

Chiar daca vezi lucrurile ca la scoala de jurnalism, in sensul ca atribuirea da credibilitate, blogurile sunt mai rar citate fiindca, la un loc, nu au o reputatie foarte buna. Jurnalistii mai putin cunoscatori in materie de net tind sa trateze orice zicere de pe un blog drept zvon, chiar daca este o informatie in premiera si paraverificata, precum tranzactia dintre Ringier si Dogan, data de Tolontan, sau plecarea redactiei de la Libertatea, data de mine.

Toate cele de mai sus au putina importanta din unghiul cititorului, motiv pentru care faptul ca am gasit mereu informatii date de mine peste doua sau trei zile in ziare, fara ca blogul meu sa fie mentionat, nu m-a deranjat prea tare. Daca cineva ia de la tine, inseamna ca esti util si valoros intr-un fel sau altul. Altfel spus, sunt convins ca cititorul specializat de media care a gasit la mine pe 2 octombrie asta si-a format singur o anumita parere despre ziarul si ziaristul care a publicat pe 6 octombrie asta.

Comenteaza pe blogul lui Iulian Comanescu