Redactorul-sef al postului RFI Romania, Luca Niculescu, este convins ca postul va avea o crestere substantiala de audienta ca urmare a parteneriatelor ce au fost incheiate cu numeroase posturi locale, ce vor retransmite pe propriile frecvente programele de actualitati ale RFI, in 53 de orase. La doar cateva luni dupa ce BBC si Europa Libera si-au incetat emisiile in Romania, Niculescu spune ca RFI intentioneaza sa-si extinda si mai mult acoperirea, iar "in clipa de fata ne gandim la o strategie multimedia".

Rep.: Cel mai cunoscut exemplu de radio international care a aplicat reteta transmiterii de programe pe posturi locale din Romania este, poate, cel al BBC. Dar si BBC a pierdut multe parteneriate de acest fel, in teritoriu, inainte sa inchida definitiv biroul din Romania. Cat succes poate avea aceasta reteta pentru postul RFI, pe piata romaneasca, din punct de vedere al audientelor?

Luca Niculescu: Din cate stiu, cea mai mare parte a audientei pe care o facea BBC in tara era gratie radiourilor partenere locale. Cele 53 de radiouri care preiau RFI acopera o buna parte din teritoriu si noi credem ca acest parteneriat va dura pentru ca RFI si radiourile locale nu sunt concurente. Informatiile difuzate de RFI sunt complementare programelor locale. RFI difuzeaza multe stiri din actualitatea europeana si internationala, are corespondenti in tara si strainatate si, in plus, credem ca este o garantie de obiectivitate si impartialitate.

Rep.: Cum apreciezi ca va creste in termeni reali audienta postului RFI in urma acestei extinderi in teritoriu?

L.N.: Cu siguranta, audienta va fi mai mare pentru ca va creste bazinul de ascultatori la 4-5 milioane de oameni. Primele rezultate vor fi cunoscute la inceputul anului viitor si atunci ne vom da seama. As mai spune ca, dincolo de aceasta retea, in clipa de fata ne gandim si la o strategie multi media.

Rep.: Pe ce criterii - disponibilitate, potential de audienta... - au fost selectate posturile partenere din teritoriu?

L.N.: Ne-a interesat in primul rand sa cream o retea cat mai complexa, care sa acopere cat mai mult din teritoriul Romaniei. Programele RFI sunt preluate de retele regionale, cum ar fi Radio Transilvania si Radio Galaxy, dar si de radiouri locale cu notorietate.

Rep.: Fiind vorba de posturi prezente pe piete locale de media, cum crezi ca va fi primit, pe aceste piete locale, stilul si principiile jurnalistice practicate de RFI?

L.N.: Noi credem ca este nevoie de informatie cat mai diversa, clara si impartiala. Piata media din Romania nu este atat de diversificata pe cat ar parea la prima vedere si, mai ales, sunt domenii, cum ar fi informatiile din tarile vecine sau din Europa, pe care nu le acopera mai nimeni. Rolul RFI, radio public, este de a oferi diversitate. Si deviza noastra este, de altfel, "toata diversitatea lumii".

Rep.: Exista planuri de continuare a extinderii in teritoriu prin astfel de parteneriate? Care sunt argumentele pentru care reteaua RFI sustine o asemenea extindere, in conditiile in care exista doua "precedente" de data recenta in care posturi internationale si-au intrerupt transmisia pentru Romania?

L.N.: Evident ca dorim sa extindem aria de acoperire cat mai mult, atat prin parteneriate, cat si prin frecvente proprii, cum exista deja la Iasi, Craiova, Cluj, Bucuresti si Chisinau, in Republica Moldova. In clipa de fata, sunt putine radiouri “de continut” pe piata media romaneasca pentru ca investitia in informatie este costisitoare. Inchiderea birourilor despre care vorbesti nu cred ca are atat legatura cu difuzarea din tara, cat cu schimbarea politicii acelor radiouri pe plan global. Pentru RFI, dupa cum afirma recent Frank Melloul, directorul de strategie si dezvoltare al Holdingului Audiovizual Extern al Frantei (holding ce cuprinde RFI, France 24 si TV 5), Romania ramane o tara strategica din multe motive, inclusiv din cel al francofiliei.