Bancile din Romania sufera, in general, la capitolul transparenta in comunicarea online, nu raspund nevoilor de informare ale jurnalistilor si nu dau explicatii menite sa linisteasca opinia publica, in contextul unor ingrijorari publice majore la adresa acestui sector. Acestea sunt concluziile unei cercetari ale firmei de consultanta Selenis privind eficienta site-urilor de prezentare corporatista ale primelor 20 de banci din Romania, selectate in functie de cota de piata.

Cercetarea a urmarit sa determine cat de transparente sunt bancile romanesti prin intermediul site-urilor de prezentare corporatista si in ce masura ofera informatii relevante si faciliteaza accesul la ele pentru jurnalisti si opinia publica. Potrivit Selenis, studiul a fost facut in contextul in care, in ultimele saptamani, acest sector a ridicat numeroase ingrijorari referitor la cresterea dobanzilor, comportamente speculative, creditele imobiliare, soliditatea bancilor etc.

Rezultatele arata insa ca nicio banca nu ofera pe site-ul sau explicatii menite sa linisteasca opinia publica si clientii. In plus, comunicatele adresate presei sunt prezentate la un nivel tehnic calitativ comparabil cu anii '90.

Concluzii ale studiului:

  • Site-urile de prezentare corporate ale bancilor romanesti se afla la acelasi nivel de folosire a tehnologiei care exista la inceputul anilor ’90. Dintre bancile analizate, 19 par sa nu fi auzit de folosirea kit-urilor de presa in formate multimedia sau a hyperlinkurilor pentru publicarea comunicatelor de presa. Doar un singur site (BancaTransilvania.ro) ofera mai mult decat varianta text a acestora.
  • Cu exceptia unui singur site (Volksbank.ro), toate au o sectiune de comunicate, chiar daca nu este intotdeauna actualizata sau nu contine toate comunicatele bancii. Insa, din cauza erorilor de design, multe site-uri nu permit cautarea comunicatelor dupa data sau dupa cuvinte cheie.
  • Acelasi decalaj in folosirea tehnologiei apare si la instrumentele de informare in timp real a celor interesati: analisti financiari, jurnalisti, decidenti politici, bloggeri, etc, in contextul in care pe alte piete, site-urile corporate (de PR) folosesc pentru acest scop cele mai moderne si accesibile canale: email, feed RSS, mesaje SMS etc.
  • Din cele 20 de site-uri analizate, unul singur (PiraeusBank.ro) ofera posibilitatea de abonare prin email la comunicate. La fel, un singur site (CEC.ro) permite abonarea la un feed RSS.
  • Datele de contact ale responsabilului de PR nu sunt, in general, accesibile pe site-urile bancilor, pentru jurnalisti. Doar 5 din cele 20 de banci analizate ofera aceasta informatie.
  • Site-urile de prezentare nu pun la dispozitia jurnalistilor galerii cu logo-uri, fotografii ale managerilor sau imagini cu sediul. Doar 3 site-uri de  banci (CEC.ro, RBSBank.ro si PiraeusBank.ro) ofera astfel de galerii. Chiar si asa, cele 3 galerii nu respecta niciun criteriu de buna practica, imaginile  fiind insuficiente si fara rezolutie pentru print. 
  • La o analiza a modului cum a raspuns, in trecut, fiecare banca la crizele de imagine care au afectat-o in mod direct, studiul arata ca desi toate bancile s-au confruntat cu cel putin o situatie de criza in ultimii ani, doar 8 banci au oferit raspunsuri la aceste crize, pe site. Chiar si cele care au raspuns, au incercat sa  acopere problema prin titluri vagi date comunicatului („comunicat”, „informare BCC” etc.), in timp ce majoritatea raspunsurilor erau lapidare si nu ofereau suficienta informatie pentru a intelege contextul si pentru a linisti opinia publica.
  • Calitatea informatiilor publicate e minima. Greselile frecvente constau in: informatii incomplete, lipsa fotografiilor si lipsa detaliilor biografice ale managerilor. Doar doua site-uri (CEC.ro si Raiffeisen.ro) publica pagini separate cu biografii ale managerilor, insa in ambele cazuri acestea sunt minimale. Desi pentru opinia publica ar fi important sa stie si ce luari de pozitie au avut acesti manageri, de-a lungul timpului, niciun site nu ofera in mod consistent astfel de informatii.
  • Bancile stau putin mai bine la capitolul Informatii despre companie, aici inregistrandu-se una dintre cele mai mari conformitati medii (37%) cu regulile de buna practica. Erorile frecvente tin insa de folosirea excesiva a limbajului de marketing in defavoarea informatiilor obiective sau de folosirea unui limbaj prea tehnic in descrierea produselor. Un singur site (EximBank.ro) a obtinut o conformitate aproape maxima la acest criteriu - 83%.
  • Cercetarea a fost realizata in saptamana 20-24 octombrie, pe baza unei grile de analiza elaborata conform mai multor lucrari de specialitate. Studiul a analizat site-urile corporate ale primelor 20 de banci romanesti conform cotei de piata in functie de active, din raportul anual BNR pe 2007. Impreuna, bancile studiate detin o cota de piata de 95,6%, putand fi astfel considerate reprezentative pentru acest sector, in ansamblu. Studiul a evaluat, de asemenea, in ce masura bancile au respectat 10 capitole de principii de buna practica.

Top 10 cele mai eficiente banci in comunicarea cu presa, pe internet:

  1. EXIMBANK - 35,85% (conformitate medie cu principiile de buna practica)
  2. CEC Bank - 35,85%
  3. PIRAEUS BANK ROMANIA - 32,08%
  4. UniCredit Tiriac Bank - 30,19%
  5. Credit Europe Bank Romania - 30,19%
  6. RBS BANK Romania - 30,19%
  7. Raiffeisen Bank - 28,30%
  8. Banca Comerciala Carpatica - 26,42%
  9. OTP BANK ROMANIA -24,53%
  10. Bancpost - 22,64%

Din "Top 10" lipsesc primele doua banci din Romania, BCR si BRD (aceasta din urma se numara printre companiile pentru care Selenis, realizatorul studiului, deruleaza proiecte de comunicare online, conform informatiilor de pe site-ul propriu).