Studiu: Bancile romanesti, lipsite de transparenta pe internet

de C.M.     HotNews.ro
Joi, 30 octombrie 2008, 15:51 Economie | Media & Publicitate


Bancile din Romania sufera, in general, la capitolul transparenta in comunicarea online, nu raspund nevoilor de informare ale jurnalistilor si nu dau explicatii menite sa linisteasca opinia publica, in contextul unor ingrijorari publice majore la adresa acestui sector. Acestea sunt concluziile unei cercetari ale firmei de consultanta Selenis privind eficienta site-urilor de prezentare corporatista ale primelor 20 de banci din Romania, selectate in functie de cota de piata.

Cercetarea a urmarit sa determine cat de transparente sunt bancile romanesti prin intermediul site-urilor de prezentare corporatista si in ce masura ofera informatii relevante si faciliteaza accesul la ele pentru jurnalisti si opinia publica. Potrivit Selenis, studiul a fost facut in contextul in care, in ultimele saptamani, acest sector a ridicat numeroase ingrijorari referitor la cresterea dobanzilor, comportamente speculative, creditele imobiliare, soliditatea bancilor etc.

Rezultatele arata insa ca nicio banca nu ofera pe site-ul sau explicatii menite sa linisteasca opinia publica si clientii. In plus, comunicatele adresate presei sunt prezentate la un nivel tehnic calitativ comparabil cu anii '90.

Concluzii ale studiului:
  • Site-urile de prezentare corporate ale bancilor romanesti se afla la acelasi nivel de folosire a tehnologiei care exista la inceputul anilor ’90. Dintre bancile analizate, 19 par sa nu fi auzit de folosirea kit-urilor de presa in formate multimedia sau a hyperlinkurilor pentru publicarea comunicatelor de presa. Doar un singur site (BancaTransilvania.ro) ofera mai mult decat varianta text a acestora.
  • Cu exceptia unui singur site (Volksbank.ro), toate au o sectiune de comunicate, chiar daca nu este intotdeauna actualizata sau nu contine toate comunicatele bancii. Insa, din cauza erorilor de design, multe site-uri nu permit cautarea comunicatelor dupa data sau dupa cuvinte cheie.
  • Acelasi decalaj in folosirea tehnologiei apare si la instrumentele de informare in timp real a celor interesati: analisti financiari, jurnalisti, decidenti politici, bloggeri, etc, in contextul in care pe alte piete, site-urile corporate (de PR) folosesc pentru acest scop cele mai moderne si accesibile canale: email, feed RSS, mesaje SMS etc.
  • Din cele 20 de site-uri analizate, unul singur (PiraeusBank.ro) ofera posibilitatea de abonare prin email la comunicate. La fel, un singur site (CEC.ro) permite abonarea la un feed RSS.
  • Datele de contact ale responsabilului de PR nu sunt, in general, accesibile pe site-urile bancilor, pentru jurnalisti. Doar 5 din cele 20 de banci analizate ofera aceasta informatie.
  • Site-urile de prezentare nu pun la dispozitia jurnalistilor galerii cu logo-uri, fotografii ale managerilor sau imagini cu sediul. Doar 3 site-uri de  banci (CEC.ro, RBSBank.ro si PiraeusBank.ro) ofera astfel de galerii. Chiar si asa, cele 3 galerii nu respecta niciun criteriu de buna practica, imaginile  fiind insuficiente si fara rezolutie pentru print. 
  • La o analiza a modului cum a raspuns, in trecut, fiecare banca la crizele de imagine care au afectat-o in mod direct, studiul arata ca desi toate bancile s-au confruntat cu cel putin o situatie de criza in ultimii ani, doar 8 banci au oferit raspunsuri la aceste crize, pe site. Chiar si cele care au raspuns, au incercat sa  acopere problema prin titluri vagi date comunicatului („comunicat”, „informare BCC” etc.), in timp ce majoritatea raspunsurilor erau lapidare si nu ofereau suficienta informatie pentru a intelege contextul si pentru a linisti opinia publica.
  • Calitatea informatiilor publicate e minima. Greselile frecvente constau in: informatii incomplete, lipsa fotografiilor si lipsa detaliilor biografice ale managerilor. Doar doua site-uri (CEC.ro si Raiffeisen.ro) publica pagini separate cu biografii ale managerilor, insa in ambele cazuri acestea sunt minimale. Desi pentru opinia publica ar fi important sa stie si ce luari de pozitie au avut acesti manageri, de-a lungul timpului, niciun site nu ofera in mod consistent astfel de informatii.
  • Bancile stau putin mai bine la capitolul Informatii despre companie, aici inregistrandu-se una dintre cele mai mari conformitati medii (37%) cu regulile de buna practica. Erorile frecvente tin insa de folosirea excesiva a limbajului de marketing in defavoarea informatiilor obiective sau de folosirea unui limbaj prea tehnic in descrierea produselor. Un singur site (EximBank.ro) a obtinut o conformitate aproape maxima la acest criteriu - 83%.
  • Cercetarea a fost realizata in saptamana 20-24 octombrie, pe baza unei grile de analiza elaborata conform mai multor lucrari de specialitate. Studiul a analizat site-urile corporate ale primelor 20 de banci romanesti conform cotei de piata in functie de active, din raportul anual BNR pe 2007. Impreuna, bancile studiate detin o cota de piata de 95,6%, putand fi astfel considerate reprezentative pentru acest sector, in ansamblu. Studiul a evaluat, de asemenea, in ce masura bancile au respectat 10 capitole de principii de buna practica.

Top 10 cele mai eficiente banci in comunicarea cu presa, pe internet:
  1. EXIMBANK - 35,85% (conformitate medie cu principiile de buna practica)
  2. CEC Bank - 35,85%
  3. PIRAEUS BANK ROMANIA - 32,08%
  4. UniCredit Tiriac Bank - 30,19%
  5. Credit Europe Bank Romania - 30,19%
  6. RBS BANK Romania - 30,19%
  7. Raiffeisen Bank - 28,30%
  8. Banca Comerciala Carpatica - 26,42%
  9. OTP BANK ROMANIA -24,53%
  10. Bancpost - 22,64%

Din "Top 10" lipsesc primele doua banci din Romania, BCR si BRD (aceasta din urma se numara printre companiile pentru care Selenis, realizatorul studiului, deruleaza proiecte de comunicare online, conform informatiilor de pe site-ul propriu).






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1479 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    S&P a dat faliment iar slariati ... (Joi, 30 octombrie 2008, 16:10)

    eti omul zapezilor [anonim]

    ... s-au retras cu totii in chibut
  • 0 (0 voturi)    
    bancile nu sunt romanesti iepurashi.... (Joi, 30 octombrie 2008, 16:40)

    gigi [anonim]

    adica dispretzul fatza de clientul roman este maxim...................
  • -1 (3 voturi)    
    Astia ma fac sa rad (Joi, 30 octombrie 2008, 16:45)

    un roman [utilizator]

    Adica bancile n-au alta treaba decat sa comunice cu presa, si pe deasupra prin intermediul internetului.

    Alt studiu pueril si nefolositor pentru care cineva ia bani de poamana.
  • +2 (2 voturi)    
    Nu transparenta ci nesimtire! (Joi, 30 octombrie 2008, 16:50)

    Escu [anonim]

    Cam tarziu se constata ca bancile nu au pic de respect fata de clienti. Ce prostii mai sunt si astea: comunicare, transparenta?
    Romanul oricum suporta orice si se duce cu basca in mana sa i se faca marele favor de a i se da un credit.
    Singura si unica preocupare a bancilor este: nascocire de tot felul de comisioane.
    Cred ca toti am avut ocazia sa suportam in calitate de clienti platitori de supercomisioane tot felul de nesimtiri.
    Au o placere nebuna sa te prosteasca iar daca incerci sa spui ca ai ceva notiuni si nu e nevoie sa-ti raspunda decat la intrebarile tale pentru ca nu ai nevoie de povesti, deja te considera obraznic.
    Trebuie sa inghiti cu lingurita tot ceea ce vor sa-ti vare ei pe gat.
    Cu toate ca majoritatea bancilor au "mamele" prin tari dezvoltate, tratamentul pe care ni-l aplica
    noua ,romanilor, este total diferit si ca servicii si ca dobanzi si comisioane fata de cel din tarile lor.
    Am achitat creditul anticipat prin martie dar nici pana acum nesimtita de banca nu mi-a ridicat ipoteca. Ii mai si deranjez cu telefoanele. Probabil daca voi face o plangere penala se vor trezi.
    La o alta mare banca am facut o reclamatie pe net la adresa indicata de ei.
    Chiar credeti ca mi-a raspuns cineva pana in ziua de azi?
    Ce s-ar fi intamplat daca eu nu as fi platit ratele la timp?
    Mai am si tupeul de a-mi achita creditele in avans cu toata penalizarea lor cu tot.
    Le deranjez calculele pentru profit.
  • +1 (1 vot)    
    Va zic eu care ideea (Joi, 30 octombrie 2008, 17:51)

    Andrei [anonim]

    Ideea ea ca in banci se face totul pe studiu iarasi daca cineva nu vine cu studiu seriful care se ocupa de site oricum va propune sa se faca treaba asta dar seful lui nu il va lasa pentru ca sunt ingusti la minte marea majoritate si nu iti va zice "cati clienti sau vizitatori se vor abona la RSS" Va zic pentru ca lucrez cu asa ceva si asa este... e vorba de receptivitatea interna la ideile noi. Bancile in interior functioneaza foarte birocratic si greu totul se face pe proceduri care sunt reguli ca intr-un mic stat si cand ajungi aproape de capatul tunelului se trezeste un bididiu care sa-ti zica NU si NU ramane. Romanii sunt prea ingusti la minte si de obicei cei care sunt in functii mari le lipsesc multe cunostinte si de aceea zic NU.
  • +1 (1 vot)    
    nu intrebati (Joi, 30 octombrie 2008, 20:54)

    un client [anonim]

    A crescut dobanda la banci. De fapt se intrec in a creste dobanzile cat mai mult si cat mai repede, sa puna alte comisioane etc..
    Am cerut explicatii bancii Raiffaisen despre recenta majorarea adobanzii. Stiti raspunsul? Poate ca il banuiti. "Nu ei sunt de vina.... BNR nu stiu ce a facut, criza financiara... etc..." Raspuns neclar !
    Cum a inceput criza cum au crescut dobanzile. Dar stie cineva daca vreo banca a scazut dobanda in cursul verii cand vreo 3 luni si ceva euro si celelalte monede aveau un curs foarte mic? Daca vreti puteti verifica pe site-ul BNR sa vedeti ca valoarea a avut euro atunci. Eu nu stiu daca vreo banca a scazut dobanda. Oricum Raiffaisen nu a facut asta.
    Si in plus, raspunsurile lor la intrebarile mele, clientul lor , au fost evazive, neclare, practic citand paragrafe din contractul lor "STAS" pe care fiecare din noi e fortat sa il semneze, pentru ca nu poate fi negociat.
    Nu putem merge in audiente, ni se ofera niste numere de telefon la care ori suna ocupat ori nu raspunde nimeni.
    Cine poate face dreptate clientilor bancilor?
    Pentru o rata de 100 euro lunar acum fiecare din noi plateste mai multi lei.Dar nu e suficient, pentru ca banca a crescut dobanda si in loc de 100 euro platim 102 sau 105 sau mai mult. Deci platim mai multi euro la un curs mai mare. Oare de ce trebuie sa platim de 2 ori?
    Si sa ne gandim ce inseamna sa ai o rata la apartament de 800 euro sau poate mai mult. rata pe care oricum o platesti greu avand in vedere salariile mici si toate cresterile din ultima vreme.
    Ne mai ia si banca o piele de pe noi !

    Si apropo, dati numele bancilor care sunt nesimtite.... poate ca o reclama proasta ii trezeste la realitate !
    • 0 (0 voturi)    
      raiffeisen e o banca de toata jena (Vineri, 31 octombrie 2008, 8:52)

      crissymissy [anonim] i-a raspuns lui un client

      Acum un an am incheiat toate afacerile cu ei...si le-am promis ca le voi face cat de multa antireclama pot. Comisioane fara sens, vanzatori de toata jena, nu m-au ascultat ce vroiam eu sa zic...am facut reclamatie (am scris 2 pagini de A4 cu date si numere si nume) si mi s-a raspuns cu un nr de telefon al persoanei pe care o incriminam....Rusine! Nu ne merita. Nu mai deschid usa lor pentru nimic in lume!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by