Investitiile in publicitatea online s-au ridicat la 42,6 milioane de RON in 2007 si la 33,8 milioane de RON in prima jumatate a anului in curs, potrivit unui studiu realizat in acest sens de IAB Romania, asociatia industriei de publicitate online, si PricewaterhouseCoopers Romania.

Miercuri a fost dat publicitatii un sumar al studiului PwC-IAB, primul de acest fel realizat in Romania, unde "masura" pietei de publicitate online a fost data, pana acum, de evaluarile diversilor actori din piata. Valoarea pietei, identificata in acest raport, este mai mare decat s-a estimat pana acum.

"Romanian Online Advertising Study" (ROADS) arata ca in 2007 piata de publicitate din Romania a totalizat venituri in valoare neta de 42.603.201 RON fara TVA (12,8 milioane euro, conform cursului mediu anual). conform cifrelor de vanzari directe anuntate de cele mai importante 11 companii din domeniu, regii si publisheri independenti, reprezentand peste 700 de site-uri. In primul semestru din 2008, investitiile in publicitate online s-au ridicat la 33.873.413 RON (circa 9 milioane de euro).

In primul semestru din 2007, piata de publicitate online se situa la 16.141.519 RON, in crescand vertiginos in al doilea semestru al anului trecut, cand a atins 26.461.682 RON.

Diversii actori din piata estimasera ca piata s-a ridicat, in 2007, la circa 9-10 milioane euro. Dupa primele semne ale crizei, reprezentantii regiilor si ai diversilor publisheri online afirmau ca se asteapta la o incetinire a cresterii in ultima parte a anului. Daca la inceputul lui 2008 multi se asteptau la o dublare a pietei de publicitate online pana la finele anului, ultimele estimari, rostite cu jumatate de gura, plasau piata la 12-15 milioane euro.

"Cifre reale, pentru prima data in Romania"

Datele prezentate miercuri de IAB fac parte dintr-un raport detaliat, de 60 de pagini, care este disponibil membrilor Asociatiei IAB Romania.

In prezentarea de sumar a studiului este citat Ovidiu Florea, presedintele IAB Romania, potrivit caruia "acest studiu ofera pentru prima data in Romania cifre reale, bazate pe vanzarile efective ale celor mai mari companii din industrie, in locul estimarilor care au existat pana acum". La randul sau, Ruxandra Bandila, marketing&business development director PwC Romania, afirma ca este vorba despre o premiera in cercetarea pe piata locala de profil compania sa "folosind o metodologie consacrata la nivel global; in tarile cu o piata de publicitate online puternica este folosita deja de zece ani".

Urmatoarea cercetare - la inceputul anului viitor

Analiza completa a anului 2008 si o comparatie intre 2008 si 2007 vor fi realizate in urma unui al doilea studiu, ce va demara la inceputul anului 2009 si care va viza datele corespunzatoare semestrului al doilea al acestui an. Studiile de acest fel vor fi semestriale.

Initierea acestui studiu a fost anuntata in vara anului in curs, scopul fiind acela de a oferi o estimare independenta privind valoarea pietei romanesti de publicitate online. Primele date sunt furnizate la un an de la lansarea evaluarii independente a audientelor online, prin studiul SATI/BRAT.

Datele prezentate in acest studiu sunt reprezentative pentru circa 90% din piata, in conditiile in care au furnizat cifre majoritatea covarsitoare a regiilor de publicitate si a publisherilor online care opereaza vanzari, afirma realizatorii lui. Studiul nu ia in considerare publicitatea prin serviciile de profil ale Google.