Un raport anual de audit privind sistemul de masurare a audientelor TV in Romania, comandat de Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor (ARMA) urmeaza sa fie prezentat in perioada imediat urmatoare. Luni, Catalin Tolontan citeaza pe blogul sau un document preliminar ce ar indica "probleme grave ale masurarii TV realizate de GfK", firma care, de la inceputul anului trecut, realizeaza pentru ARMA aceste masuratori. Contactati de HotNews.ro, presedintele ARMA Lucia Romaniuc si directorul GfK Andi Dumitrescu au refuzat sa comenteze pe tema datelor din raportul de audit, pana la finalizarea acestuia.

Tolontan citeaza pe blogul sau "componenti la virf ai ARMA" potrivit carora "suntem aproape de o criza importanta", deoarece "un audit facut de CESP, firma din Franta, a descoperit in raportul preliminar, potrivit celor de la ARMA, probleme grave ale masurarii TV realizate de GfK". Tolontan enumera mai multe probleme legate de panelul de gospodarii unde au fost instalate peoplemetere, pe baza carora sunt masurate audientele TV, comentand ca "practic, 1 milion de euro pe zi cheltuiti pe TV in Romania sunt suspecti de a fi repartizati incorect pentru ca panelul nu mai este reprezentativ!".

Contactata de HotNews.ro, Lucia Romaniuc, presedinte ARMA, afirma ca "aceste date sunt preliminare si neoficiale si nu pot face decat rau in relatia ARMA-GfK. Aceasta situatie a fost creata pentru ca unii membri ARMA nu stiu sa pastreze confidentialitatea datelor. Sunt puncte care mai trebuie discutate in raportul care va fi finalizat la inceputul lunii februarie", a spus Romaniuc, precizand ca va face comentarii doar dupa prezentarea raportului final.

La randul sau, Andi Dumitrescu, managing director GfK, a afirmat ca, din pozitia de furnizor de servicii pentru ARMA, "nu comenteaza", apreciind ca pana la finalizarea raportului "toate acestea sunt doar speculatii".

Laurentiu Ionete, directorul CLIR Media, regia care vinde spatiul publicitar pentru posturile din trustul Intact si care este membra ARMA, a confirmat pentru HotNews.ro existenta unui document intern al Asociatiei, asa cum nota si Tolontan pe blogul sau.

Potrivit acestuia, in cazul in care neregulile se confirma, iar piata media ar ramane fara date de audienta TV, “publicitatea s-ar putea vinde, ca acum 10 ani, la rate card minus discount”.

Ionete si-a exprimat, insa, speranta ca “aceste observatii proaste referitoare la masurarea audientei sa se indrepte”, si astfel de masuri sa nu fie necesare.

Potrivit lui Tolontan, printre problemele notate in raportul preliminar s-ar numara faptul ca: "multe case din panel nu au toate televizoarele metrate"; "in 50% dintre case peoplemetrele nu erau etichetate corect"; "unele gospodarii au ajuns in panel fara a face parte din cercetarea de configurare initiala"; "pe sistemele DTH canalele nu sunt recunoscute corect".

ARMA are drept membri 44 de posturi TV, 35 de agentii de media/publicitate si 11 clienti de publicitate.

GfK Romania masoara audientele TV pentru perioada 2008-2011, in baza unui contract in valoare de 7,9 milioane de euro, semnat cu Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor.