Duminica, Dragos Manac a publicat pe blogul sau o analiza a modului in care furnizeaza informatii departamentul BRAT care se ocupa cu masurarea audientei site-urilor (SATI). HotNews.ro este membru SATI si plateste bani grei pentru acest serviciu. Nu ne este indiferent cum gestioneaza SATI capitalul de incredere pe care i l-am acordat, contra cost, alaturi de alte sute de publisheri, agentii si clienti de publicitate, mai mici sau mai mari.

Datele publice furnizate de SATI ar fi trebuit sa aduca un plus de transparenta si credibilitate pentru toti cei interesati de asa numita industrie a internetului din .ro: programatori, publicitari, intreprinzatori, investitori, analisti media, editori online, spectatori curiosi etc. Mai mult, sigla SATI urma sa reprezinte simbolul unei piete mature, care poate prezenta informatii certe despre cel mai dinamic suport media inventat de la Burebista incoace.

Asa cred ca am gandit marea majoritate dintre membrii SATI, in urma cu doi ani, cand am mosit departamentul, intr-un entuzuiasm general. N-a fost sa fie chiar asa.

Dragos a facut cateva observatii de bun simt pe care le-a si argumentat cu exemple si explicatii amanuntite:

  1. SATI si-a dat girul pentru rapoarte de audienta in care site-uri, altfel cu continut intitulat “high-quality”, au inregistrat intr-o luna-doua cresteri ametitoare de vizitatori unici si pagini afisate, care au reusit sa injecteze in Google mai multe taguri decat NewYork Times (nytimes.com). Cum ati privi un raport BNR care ar anunta ca bancile romanesti au dat in ianuarie 2009 cu 50% mai multe credite decat in 2008 si au o capitalizare mai mare decat cele elvetiene?

  2. Ce indici de calitate, ce instrumente de masurare ofera astfel de rapoarte SATI clientilor de publicitate? Cui pot ei sa-si prezinte produsele in astfel de site-uri? Userilor tailandezi veniti haotic prin Google sau Yahoo, atrasi de cuvinte cheie “pussy”, “sex” sau cuvantul de mare relevanta “a”? Ce ajutor ofera media-plannerului din agentie statisticile lunare dupa “vizitatori unici” cand nu sunt facute publice datele privind modul in care acesti vizitatori ajung in site-ul respectiv (“referrer”)?

  3. Cum determinam clientii de publicitate, angoasati de taierea bugetelor, sa aiba incredere in internet daca si unele agentii se prind in jocul asta al “unicilor” de niciunde si le cheltuiesc banii aiurea, pe baza rapoartelor SATI, un fel de topuri gen “Guinness Book”? Sau, mai rau, nici nu le baga in seama atunci cand discuta cu clientul...

  4. Daca acceptam in SATI astfel de rapoarte netransparente, e ca si cum am lansa indemnul: spammati, injectati Google, bagati silicoane in trafic, umflati-l doar-doar saliveaza clientul.

SATI ne reprezinta industria, cu bune si rele. Noi suntem SATI, noi trebuie sa castigam increderea cititorilor si publicitarilor, prin transparenta totala. Nu-i vorba numai de etica, e sanatos pentru afacere. Vor urma, probabil, petarde fumigene, acuze gen “si HotNews.ro face si drege”, pe principiul ca toti o fac, dar nu recunosc. Va asiguram ca nu facem, dar cine are chef sa ne creada pe cuvant? Mai convingator ar fi sa publicam toti datele SATI privind userii, de unde vin in site utilizatorii, sa oferim cat mai putine motive de indoiala asupra corectitudinii noastre si a colegilor din industrie.

Cred ca Dragos Manac ne-a facut un serviciu tuturor celor care pretindem ca facem parte din online: a ridicat un colt al covorului rosu marca SATI, covor cu care intampinam in ultimul an pe toti posibilii clienti de publicitate. Cam mult gunoi sub el! Nu-i o solutie sa aruncam covorul, dar o curatenie de primavara nu strica.

HotNews.ro a solicitat si punctul de vedere al Directorului General BRAT, Arina Ureche. Raspunsul l-am obtinut telefonic, dupa publicarea articolului.

Arina Ureche, director general BRAT, pentru HotNews.ro:

  • O asociatie care reuneste multi membri, cum este BRAT, functioneaza in sistem democratic si cauta un consens in luarea deciziilor. Daca nu exista consens, se cauta o majoritate relevanta in randul membrilor. In acest temei Adunarea Generala ia cele mai multe decizii.
  • Depinde strict de membri ce decizii se iau in cadrul BRAT. Eu nu fac decat sa mediez, atunci cand este cazul.
  • BRAT, ca asociatie, poate sa intervina doar in cazul in care membrii incalca un regulament.
  • In privinta ultimelor discutii de pe bloguri, eu nu am primit nicio contestatie la BRAT. Nu stiu ce nu este transparent - este atat de transparent cat vor membrii sai. Cand cineva vrea sa faca publice anumite date referitoare la traficul siteului sau, o poate face cand vrea.
  • Schimbari de regulament pot fi initiate de membri oricand.
  • Ieri am prezentat ultimele date socio-demografice SATI, care sunt mult mai valoroase si mai relevante decat datele de trafic.