Cheltuielile globale de publicitate vor scadea cu 6,9% anul acesta, pana la 453 miliarde de dolari, iar Internetul va ramane singurul segment care va creste, arata ultimele estimari ZenithOptimedia, date marti publicitatii, potrivit Reuters. Conform celor mai noi predictii ale ZenithOptimedia, piata central si est-europeana va inregistra cea mai accentuata scadere, iar declinul global va incetini spre sfarsitul anului. Piata ar putea cunoaste un reviriment in 2010.

ZenithOptimedia, parte a grupului de comunicare Publicis, afirma ca acest declin este cauzat de "problemele economice fara precedent", care au dus la scaderea increderii in mediul corporatist si la decizia multor consumatori de a amana achizitii mari.

Raportul ZenithOptimedia vine dupa ce, in decembrie, agentia preconiza o stagnare a pietei globale de publicitate in 2009.

UPDATE Potrivit unui comunicat remis HotNews.ro, scaderea cea mai redusa a cheltuielilor publicitare se va inregistra in America Latina (-2%). In Europa Occidentala, scaderea va fi de 6,7%. In Europa Centrala si de Est, ZenithOptimedia se asteapta la cheltuieli de circa 30,1 miliarde dolari in 2009, comparativ cu 35 de miliarde anul trecut.

Informarea Zenith precizeaza ca "ne aflam la mijlocul unei perioade de deteriorare rapida a cheltuielilor publicitare. Scaderea a inceput in trimestrul 3 al anului 2008, s-a accelerat in ultimul trimestru, iar primul trimestru al anului 2009 a fost cel putin la fel de dur ca precedentul. Pe masura ce intram in trimestrul 2, vizibilitatea pe termen lung este limitata, deoarece majoritatea clientilor de publicitate asteapta pana in ultimul moment sa-si confirme angajamentele."

ZenithOptimedia apreciaza ca publicitarii si-ar recastiga increderea in cazul in care guvernele reusesc sa rezolve cauzele problemelor ce afecteaza pietele financiare si daca programele lor de stimulare a economiei dau rezultate. "Acest lucru va lua timp si se va petrece cu viteze diferite de la piata la piata", considera sursa citata.

Predictii privind cheltuielile publicitare pentru pietele regionale, in 2009:

  • America de Nord - 166,3 miliarde dolari (-8,3%)
  • Europa Occidentala - 110,8 miliarde (-6,7%)
  • Asia-Pacific - 99 miliarde de dolari (-3,4%)
  • Europa Centrala si de Est - 30,19 miliarde de dolari (-13,9%)
  • America Latina - 29 miliarde de dolari (-2%)
  • Africa-Orientul Mijlociu - 17,7 miliarde de dolari (-7,7%)

Predictii pentru pietele din Europa Occidentala:

  • Franta -7,3%
  • Germania -5,5%
  • Italia -5%
  • Spania -10%
  • Marea Britanie -8,7%

Despre Europa Centrala si de Est:

  • Declinul este exacerbat de felul cum, in unele piete, publicitatea este monitorizata in dolari americani, dar cumparata in moneda locala, ce in multe cazuri a pierdut teren la finele lui 2008 si inceputul lui 2009. Acestea "par sa se fi stabilizat, acum, in raport cu dolarul, asa ca aceasta presiune ar trebui sa se amelioreze"
  • Pierderile substantiale pe piete precum Rusia, Turcia sau Ucraina vor reprezenta corectii ale clientilor internationali de publicitate, care reevalueaza potentialul de crestere pe termen lung al acestor piete. ZenithOptimedia se asteapta o revenire la crestere pe aceste piete in 2010.

Cota fiecarui mediu din totalul cheltuielilor publicitare in 2009

  • Ziare - 23,8% (25,3% in 2008)
  • Reviste - 10,9% (11,5% in 2008)
  • Televiziune - 38,6% (38,1% in 2008)
  • Radio - 7,5% (7,8% in 2008)
  • Cinema - 0,5% (0,5% in 2008)
  • Outdoor - 6,5% (6,5% in 2008)
  • Internet - 12,1% (10,4% in 2008)
  • Internetul este singurul mediu care va inregistra o crestere constanta a cotei de piata in urmatorii ani: 13,3% in 2010 si 14,6% in 2011. Televiziunea este de asteptat sa creasca de la 38,6% din totalul pietei de publicitate in 2009 la 39,3% in 2010, urmand sa scada usor, la 39,2%, in 2011. Publicitatea outdoor va creste usor, de la 6,5% anul acesta pana la 6,7% in 2011.

Potrivit noului raport ZenithOptimedia:

  • Cea mai mare scadere la nivel regional va fi inregistrata in Europa Centrala si de Est (13,9%), din cauza monedelor locale slabite si a perspectivelor reduse pe termen lung, pentru anumite piete.
  • Televiziunea va ramane cel mai popular mediu in randul clientilor de publicitate, iar cota sa din bugetele de publicitate va creste de la 38,1% la 38,6% in conditiile in care consumatorii petrec mai multa vreme acasa, in fata televizoarelor.
  • Cu toate acestea, in termeni absoluti, cheltuielile pe publicitate TV vor scadea cu 5,5%.
  • Presa scrisa va suferi cel mai mult in conditiile in care consumatorii se reorienteaza spre Internet. Cheltuielile pe publicitate in ziare vor scadea cu 12%.
  • Bugetele cheltuite pe Internet vor creste cu 8,6%, in conditiile in care anul trecut cresterea a fost de 20,9%. Cautarile online si capacitatea Internetului de a oferi rezultate complet masurabile si metode inovative de comunicare sunt principalele motoare ale acestei cresteri.
  • Publicitatea in America de Nord va scadea cu 8,3% pana la 166 miliarde de dolari, ZenithOptimedia notand insa ca este dificila o comparatie cu 2008, cand au avut loc alegerile prezidentiale din SUA si Olimpiada de la Beijing.
  • Cu rezerva ca pot interveni oricand modificari, ZenithOptimedia se asteapta "in acest moment" la o crestere globala de 1,5% a cheltuielilor de publicitate in 2010 si la o crestere de 4,5% in 2011.

Predictiile ZenithOptimedia sunt mai sumbre decat cele inaintate recent de retele media internationale precum Group M (WPP) sau Carat (Aegis), ce prevad scaderi de 4-6% in 2010.