Societatile ce desfasoara campanii sociale se pot descurca si cu bani putini daca stiu sa transforme canalele de comunicare, celebritatile si publicul la care apeleaza in sustinatori activi ai campaniilor respective. Iar companiile implicate in campanii de tip CSR (responsabilitate sociala corporatista) nu au voie sa lase garda jos si trebuie sa continue aceste campanii, indiferent de criza economica, au afirmat, luni, specialisti in domeniu invitati la conferintele Olimpiadelor Comunicarii.

Orice companie care se vrea respectabila trebuie sa aiba un program de CSR, chiar si pe timp de criza, a spus Shachar Shaine, presedintele Tuborg Romania. Nu poti sa faci o promisiune si sa nu ti-o tii in CSR, a aratat si Mona Nicolici, CSR communication manager la Petrom. In acest moment, a spus ea, responsabilitatea sociala iti da o sansa sa alegi directia. "Poti sa te duci inspre foarte rau sau sa-ti schimbi atitudinea inspre bine", a conchis Nicolici. Chiar daca banii sunt mai putini, companiile pot continua sa faca CSR prin activitati de voluntariat ale angajatilor, prin care acestia isi pot oferi expertiza, a completat Alexandru Badulescu, country manager Western Union Romania si Bulgaria.

Campanie sociala vs. campanie comerciala

Mesajul unei campanii, fie ea sociala sau comerciala, are mai mult impact daca este promovat cu ajutorul celebritatilor. Ele reusesc sa atraga atentia presei, dar si a publicului tinta care este mai receptiv cand ii vorbeste o persoana pe care o admira. Cel putin asa au sustinut publicitarii prezenti la Olimpiadele Comunicarii, unde au vorbit despre micile secrete care au facut celebre campaniile pe care le-au realizat.

Specialistii in comunicare despre lectiile invatate si factorii cheie care stau la baza unei campanii de succes:

Razvan Matasel (Arsenoaiei&Matasel) - campania "Accidentele se pot intampla oricui":

  • Cand ai o problema de comunicare, solutia nu e clasicul spot sau printul. Campaniile pot imbraca orice forma.
  • Media nu trebuie sa aiba doar un rol pasiv, ci sa devina un personaj principal, sa participe in mod activ in transmiterea mesajului - prin vedete, emisiuni, editorialisti, prezentatori etc.
  • Cand folosesti vedete, ele trebuie sa joace un rol natural, normal - rolul lor specific.
  • Orice mediu aparent "clasic" are resurse de "neconventional". Totul depinde de creativitatea noastra.
  • Trebuie sa fii interesat de ceea ce faci. In caz contrar nu faci comunicare, faci cliseu.

Dan Sendroiu (Graffiti BBDO) - campania sociala pentru donarea de sange "O sansa pentru viata":

  • Campaniile sociale nu prea au bugete mari, dar lipsa banilor iti da si o libertate foarte mare.
  • Cauzele sociale au beneficii colective, sunt abstracte, vagi, dar cer implicare individuala. Prin urmare trebuie sa precizezi problema. In cazul de fata, niste medici care amana operatii din lipsa de sange.
  • Cauzele sociale sunt de obicei arhicunoscute si uzate de campanii precedente. Provocarea e sa gasesti un mod nou, cat de cat socant, pentru a spune o chestie veche.
  • Cand nu ai un buget mare, ai nevoie de parteneri. O cauza sociala are nevoie de sustinatori care sa o promoveze. Trebuie sa-ti vinzi ideea oamenilor care te pot ajuta.
  • Pentru o campanie care nu are bani deloc trebuie sa te gandesti ce poti sa obtii de la oamenii cu care lucrezi.
  • Cauzele sociale sunt sustinute de organizatii si indivizi, dar apartin societatii. Campania nu apartine companiei, ci trebuie data mai departe - prin bloggeri, spre exemplu.
  • Fii interesant, altfel nu iesi in evidenta. Cand nu strigi mai tare decat altii, e bine sa spui cele mai bune bancuri.

Costin Uzun (Gillette Balkans) - campania de sustinere a fotbalului romanesc "Descopera invingatorii de maine":

  • Indiferent de campania comerciala sau sociala la care lucrezi, ea trebuie sa construiasca una din valorile brandului. Aceste valori trebuie sa fie impartasite si de consumatori.
  • Indiferent de brandul pentru care lucrezi, trebuie sa tii cont de faptul ca publicul e receptiv in momente diferite si la medii diferite. E foarte gresit sa crezi ca aceste campanii au impact doar la TV.
  • E extrem de important ca celebritatile folosite in campanii sa aiba un rol natural, sa fie credibile.
  • Celebritatile atrag atentia presei, dar trebuie sa fie potrivite cu valorile pe care le promovezi, altfel mesajul pe care il transmit se iroseste

Camelia Levintza Stettler (Radio ZU) - campanie pentru lansarea Radio ZU "Let's do the ZU":

  • E important sa creezi o reactie virala.
  • Nu ignora ce are publicul tau de spus.
  • Inainte de produs, buget etc, ceea ce vinde e povestea.
  • Strategia trebuie sa fie inaintea oricarui lucru. Abia apoi vii cu numele, cand ai un produs nou. Stabileste atributele brandului si intoarce-te intotdeauna la ele. Trece totul prin filtrul lor.
  • Observa-ti concurenta, dar gaseste-ti propriul limbaj. Mesajul sa fie simplu si direct.
  • Nu tot ce e scump sau glamorous are si efect.
  • Cand faci parte dintr-un trust puternic, trebuie sa fii foarte atent la cum iti folosesti resursele din trust, cum te promovezi cu folos.